Gå til innhold

Kor blir skattepengane av?

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Vi har utrolig mange goder her i landet - gratis sykehus - skole - sosilahjelp til den som trenger det. For ikke å snakke om korte arbeidsdager og betalt ved sykefravær. Alle arbeidsledige får også penger. Skulle bare mangle om vi ikke skulle ha råd til å hjelpe de som har det langt dårligere en oss.

Selv om det er en annen diskusjon, så bør man vel kanskje spørre seg om hvor u-lands pengene faktisk blir av og om det i det heletatt bidrar til å bygge samfunn, eller om det gjør at fler kan la være å gjøre noe. Det er veldig skummelt å gi bort penger uten noen form for gjenntjeneste.

Det er som du sier en helt annen diskusjon.

Når jeg ser på topic, så er det kanskje ikke det likevel. Denne tråden hanler jo egentlig om statsbudsjettet og dens forskjellige poster, noe som åpner for diskusjon rundt dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blåbær: Ka om eg hadde gått konkurs og ikkje fekk råd???

Skulle eg berre lagdt meg og dødd?

Om du går konkurs får du arbeidsledighetstrygd/sosialhjelp, ingen i dette landet som sulter.

Kva veit du om det?

Det er faktisk ganske mangen som ikkje får nokk mat her i landet.

Nok mat er ikke samme som at man kan spise hva man vil. Men jo, klarer man å disponere pengene sine riktig skal man ha råd til nok mat.

Ikkje dei stakkars studentane som går på skulen om natta og jobbar om ettermiddagen og har elendig lønn.

Får sikkert såvidt råd til å ete på grunn av alle avgiftene, strømmprisen, husleia osv.

Studenter i Norge som har et moderat forbruk av drikkevarer får tilstreklig med penger til å spise og bo selv uten å jobbe. Det skulle tilogmed være mulig å gå til legen en gang i blandt. Dette er fra egen erfaring.

Lenke til kommentar
(...) til dømes operaen.

Nå er ikke dette nøyaktig det samme, og arbeidslivet har både en offentlig og en privat sektor. Men bare for å sette det litt i perspektiv kan du jo sammenligne det med hva enkeltdagene grunnet alkohol koster det norske samfunnet hvert år.

Operaen i Bjørvika - 3,9 mrd.

Enkeltdager pga fyll - 18 mrd.

:)

Lenke til kommentar
Skattepengane våre vert brukte i Oslo...til dømes operaen. Vi som ikkje bur i hovudstaden kan visst berre ha det so godt :hrm:

Pengene fordeles stort sett etter innbygger antall, noe som i grunnen er ganske rettferdig. Det bevilges også masse eksta midler til utkantkommuner, noe det finnes mange av på vestlandet, for å kunne tilby de samme helse og skole tilbudene som ellers i landet. Det brukes også en god del millioner til å opprettholde (lønne de personene som kjemper for det) og vedlikeholde nynorsken, som stortsett kun brukes (frivillig) på vestlandet. Tipper at Oslo er det stede eller i hvertfall et av de stedene der penger brukes mest effektivt her i landet (lettere å effektivisere pengebruken i store byer).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Skattepengane våre vert brukte i Oslo...til dømes operaen. Vi som ikkje bur i hovudstaden kan visst berre ha det so godt :hrm:

Pengene fordeles stort sett etter innbygger antall, noe som i grunnen er ganske rettferdig. Det bevilges også masse eksta midler til utkantkommuner, noe det finnes mange av på vestlandet, for å kunne tilby de samme helse og skole tilbudene som ellers i landet. Det brukes også en god del millioner til å opprettholde (lønne de personene som kjemper for det) og vedlikeholde nynorsken, som stortsett kun brukes (frivillig) på vestlandet. Tipper at Oslo er det stede eller i hvertfall et av de stedene der penger brukes mest effektivt her i landet (lettere å effektivisere pengebruken i store byer).

Forklar kordan...

Lenke til kommentar

Det kan komme av at på den tiden var mye sentrert rundt 1 parti's politikk, det var for det meste flertallsregjering og derfor mye enklere å få gjennomslag for ting.

Nå er det en gjeng med sauer som svirrer rundt og skriker som småunger for de vil ha det som de har sagt. Det den ene regjeringen får i stand tar den neste å sliter ned som en furten liten unge river sandslottet til kameraten fordi han ikke fikk det som han vil. De er aldri enige og tiden blir brukt mer på å krangle enn å komme til enighet.

Om de var mer interesert i å komme til enighet fremfor å sette seg ned å krangle over forslagene og aldri være enig (ser ut som de får et kick av å være uenig) så kunne vel ting vært annerledes.

Hurra for norsk politikk som bringer humor inn i dagen.

Lenke til kommentar
Legene kan lege mye mer, finnes mange flere typer medisiner og folk lever lenger og folk syter/går lettere til lege.

Maksgrensen for legeutgifter er 1740kr for et år. Skal du ha en eller annen operasjon blir det fort 20 000 eller mer. Jeg syns ikke 1740 høres så mye når det er inkludert alt, da snakker vi om transport og medisiner osv.

Har ingenting med hva utlandet får.

2.Er ikkje pengar pengar?

Hugs på at utlandet får mange milliardar og at dei kunne hjelpt dei fattige i detta landet eller er ikkje dei fattige i detta landet like mykje verdt som dei i afrika?

Penger er ikke penger nei, og det brukes rimelig mye på trygd o.l. i landet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Legene kan lege mye mer, finnes mange flere typer medisiner og folk lever lenger og folk syter/går lettere til lege.

Maksgrensen for legeutgifter er 1740kr for et år. Skal du ha en eller annen operasjon blir det fort 20 000 eller mer. Jeg syns ikke 1740 høres så mye når det er inkludert alt, da snakker vi om transport og medisiner osv.

Har ingenting med hva utlandet får.

2.Er ikkje pengar pengar?

Hugs på at utlandet får mange milliardar og at dei kunne hjelpt dei fattige i detta landet eller er ikkje dei fattige i detta landet like mykje verdt som dei i afrika?

Penger er ikke penger nei, og det brukes rimelig mye på trygd o.l. i landet.

Korleis er ikkje pengar pengar då? Vi kunne fått mykje meir trygd vis vi ikkje sendte så masse til utlandet.

Dei sende faktisk ca 3800 kr pr person i Noreg til utlandet.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Hva slags verdi har det om vi øker lønnen (eller trygden) med 10% om prisene stiger med 20%?

Eg har ikkje sakt at vi må sette opp lønna eller trygden, vi kan jo bruke det på noko meir fornuftigt.

Lenke til kommentar
Hva skal folk med mer trygd, de blir ikke friskere ihvertfall av det.

Folk på trygd får gratis legetjenester uansett.

Nei er heller for å bruke mer penger på andre ting.

Det hadde vel ikke gjort noe om minstepensjonistene hadde fått litt mer? 60-70000 er ikke mye å leve av på et år. Men du er vel fornøyd så lenge du får ditt.

Endret av IceSpirit
Lenke til kommentar

Seriøst sjekk fakta før du farer med villedende tall

En minstepensjonist får 119820 om vedkommende er enslig.

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Vedl...n-j.htm&2.0

Det jeg misliker er at det er så mange som klager. La oss si at vi fjernet uhjelpen, tviler jeg på om det hadde utgjort så mye som dere inbiller dere, er kun snakk om 1% av hele statsbudsjettet.

Folk i Norge har det bra.

Lenke til kommentar
Korleis er ikkje pengar pengar då? Vi kunne fått mykje meir trygd vis vi ikkje sendte så masse til utlandet.

Dei sende faktisk ca 3800 kr pr person i Noreg til utlandet.

Det er ikke riktig så enkelt. Levestandarden vår bestemmes ikke av statens utgifter, den bestemmes av verdiskapningen til stat og næringsliv, altså (sterkt forenklet) bruttonasjonalproduktet. Ingen verdiskapning, ingen inntekter for staten, og dermed ingen penger til utgifter. Det er vanlig å anta at vår bistand gir muligheter for norsk indistri gjennom handelsavtaler og prosjekter i den tredje verden. Det kalles å gi med den ene hånden og ta med den andre.

Hvordan dette slår ut i sum er ikke godt å si. Men holder vi olje og gass utenfor (siden andre land antagelig hadde kjøpt den i alle fall) eksporterer Norge for 565 millarder kroner per år. Det er 120 000 kroner pr. nordmann, tar vi med oljen er det 200 000 pr. pers. Vi har utestående 1400 milliarder kroner - 300 000 kroner for hver av oss - i gjeld fra andre land.

Det er med andre ord mye inntekter som står på spill for en relativt marginal utgift. Jeg sier ikke at ingen ville handle med oss mer om vi sluttet med uhjelp, men om bare 2% av utenrikshandelen forsvant ville vi tape på det.

Det kan fort bli dyrt å melde seg ut av verden.

Edit: Kilde SSB.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Seriøst sjekk fakta før du farer med villedende tall

En minstepensjonist får 119820 om vedkommende er enslig.

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Vedl...n-j.htm&2.0

Det jeg misliker er at det er så mange som klager. La oss si at vi fjernet uhjelpen, tviler jeg på om det hadde utgjort så mye som dere inbiller dere, er kun snakk om 1% av hele statsbudsjettet.

Folk i Norge har det bra.

Om vedkommende er enslig ja, men ikke om man er gift. Og det jeg skriver er fakta, kan vise deg eksempel fra skattelisten hvis du inbiller deg noe annet. Uansett er 1% av statsbudsjettet ganske mye penger. Iføge tom waits for alice er statsbudsjettet 1,13 billioner. 1% av 1 130 000 000 000 kr er 11,3 mrd.

Lenke til kommentar
"...hvis vi ikke sendte så mye til utlandet"

Det er VELDIG mye penger som går til utlandet, skal jeg si deg. Som MÅ gå til utlandet. Nato, FN, for å opprettholde visse diplomatiske forbindelser, etc.

Du må ikke glemme alle pengene som må gå til utlandet for å holde handelsbalansen i balanse.

Norge har et stort eksportoverskudd, og i motsettning til hva FrP ønsker å fremstille det som kan et eksportoverskudd kun brukes til en ting og det er import.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...