Gjest medlem-141789 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Då bestefaren min var liten sa han at det var gratis og gå til legen, ringe til legen og få han heim til seg og masse anna.Noreg låg nesten i ruinar etter krigen, men likevell hadde vi råd til godene våre. No som vi er så "rike" har vi like vell ikkje råd til å ha mange av godene vi hadde før, kva er det som har skjedd? Kanskje vi gir for masse til utlandet... Kanskje til vi har privatisert så mykje at vi rett og slett ikkje har råd til å ha det vi treng... Eg veit ikkje, men det har tydeleg vis gått veldig feil ein plass. Kva kan det vere? Endret 8. mars 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Legene kan lege mye mer, finnes mange flere typer medisiner og folk lever lenger og folk syter/går lettere til lege. Maksgrensen for legeutgifter er 1740kr for et år. Skal du ha en eller annen operasjon blir det fort 20 000 eller mer. Jeg syns ikke 1740 høres så mye når det er inkludert alt, da snakker vi om transport og medisiner osv. Har ingenting med hva utlandet får. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Legene kan lege mye mer, finnes mange flere typer medisiner og folk lever lenger og folk syter/går lettere til lege. Maksgrensen for legeutgifter er 1740kr for et år. Skal du ha en eller annen operasjon blir det fort 20 000 eller mer. Jeg syns ikke 1740 høres så mye når det er inkludert alt, da snakker vi om transport og medisiner osv. Har ingenting med hva utlandet får. 1.Vis vi er så mykje rikare burde vi ha råd til at litt fleir går til legen. 2.Er ikkje pengar pengar? Hugs på at utlandet får mange milliardar og at dei kunne hjelpt dei fattige i detta landet eller er ikkje dei fattige i detta landet like mykje verdt som dei i afrika? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 1. Bare gå til legen, ingen som forhindrer deg. Ring fastlegen og be om en time. 2. Fattige i landet får gratis legehjelp om de ikke har råd. Seriøst, hvem er det som ikke har råd til å bruke maksimum 1740 i året på helsetjenester, fattige folk i Norge har råd til det, om de ikke har så får de hjelp uansett. Kan du vise til eksempler der det har vært folk som har trengt hjelp men ikke fått det. Igjen, hva som går til utlandet har ingenting med saken å gjøre, er snakk om forskjellige budsjettposter. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det er sammensatt, men du kan jo f.eks. regne med de over 300000 uføretrygdede vi har i Norge som skal ha sin del av det andre tjener. Tryge budsjettet i Norge er så stort (og økende) at man faktisk nesten kunne installert jordvarmeanlegg i samtlige husstander om man bare brukte ett eneste budsjett (som hadde løst mye av kraftetterspøselen). En annen ting er at lønningene har økt enormt og legene skal nødvendigvis derfor ha mer. Dette er et generelt problem i hele offentlig sektor, noe som også fører til at Norge ikke har råd til å f.eks drive skikkelig sløydundervisning på skolen fordi rundt 95% av pengene i skolen brukes til å lønne lærere. I tillegg er det viktig å tenke på at selv om Norge har mye penger på bok, så er vi ikke rike i den forstand at vi kan kaste penger etter alle problemer. Innfører vi for mye penger i økonomien vil man få høyere inflasjon, altså vil prisene stige og dermed lønningene igjen for å opprettholde reallønnen. Lenke til kommentar
granny Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Vi har utrolig mange goder her i landet - gratis sykehus - skole - sosilahjelp til den som trenger det. For ikke å snakke om korte arbeidsdager og betalt ved sykefravær. Alle arbeidsledige får også penger. Skulle bare mangle om vi ikke skulle ha råd til å hjelpe de som har det langt dårligere en oss. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 1. Bare gå til legen, ingen som forhindrer deg. Ring fastlegen og be om en time.2. Fattige i landet får gratis legehjelp om de ikke har råd. Seriøst, hvem er det som ikke har råd til å bruke maksimum 1740 i året på helsetjenester, fattige folk i Norge har råd til det, om de ikke har så får de hjelp uansett. Kan du vise til eksempler der det har vært folk som har trengt hjelp men ikke fått det. Igjen, hva som går til utlandet har ingenting med saken å gjøre, er snakk om forskjellige budsjettposter. Et godt poeng. 1740 er en svært liten andel av hva man tjener i dag. Folk har ikke vondt av å måtte yte litt direkte for å få utført legesjekker. Nordmenn er eksperter på å klage og syte, noe som gjenspeiles i antal trygdede og sykemeldte (ja, jeg vet at noen faktisk er syke), og direkte utgifter for den enkelte bidrar til å minke lysten til å gå til legen. Har gjennom jobben daglig kontakt med en del forskjellige leger og mange av dem forteller at det kommer stadig fler friske folk inn til sjekk. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Vi har utrolig mange goder her i landet - gratis sykehus - skole - sosilahjelp til den som trenger det. For ikke å snakke om korte arbeidsdager og betalt ved sykefravær. Alle arbeidsledige får også penger. Skulle bare mangle om vi ikke skulle ha råd til å hjelpe de som har det langt dårligere en oss. Selv om det er en annen diskusjon, så bør man vel kanskje spørre seg om hvor u-lands pengene faktisk blir av og om det i det heletatt bidrar til å bygge samfunn, eller om det gjør at fler kan la være å gjøre noe. Det er veldig skummelt å gi bort penger uten noen form for gjenntjeneste. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hvis det blir gratis å gå til legen tror jeg det bare kommer til å bli en endeløs lang kø med folk som skal inn. Syns det er greit med litt penger slik at man ikke skal trenge å gå til legen med mindre man føler at man må. Har selv ikke vært hos legen min på 6-7år, mens min mor og far bruker endel og sannsynligvis dyre blodtrykksmedisiner som betales av staten. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Blåbær: Ka om eg hadde gått konkurs og ikkje fekk råd??? Skulle eg berre lagdt meg og dødd?Fordi at eg må vel gå til legen for at legen skal sjå om det er noko alvorleg med meg eller... 1% av Norge sin inntekt går til utlandet så du kan ikkje akkurat sei at det ikkje har noko med det å gjøre. Turgon: Vi kan jo få firmane som gjorde slik at han blei skada betalde for helvette til personen(Vis det var eit privat firma) Kva med å tvinge alle private firma og sette ned lønninga og prisane på vare, ops kva skjedde der, ingen ting, vi gjorde berre krona sterkare, som for 40 år sidan, men kordan kan vi då ikkje ha råd til gratis lege da.....mystisk. vi kastar ivertfall pengar ned til afrika og til terrorist skular i midtøsten. Endret 8. mars 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Vi har utrolig mange goder her i landet - gratis sykehus - skole - sosilahjelp til den som trenger det. For ikke å snakke om korte arbeidsdager og betalt ved sykefravær. Alle arbeidsledige får også penger. Skulle bare mangle om vi ikke skulle ha råd til å hjelpe de som har det langt dårligere en oss. Selv om det er en annen diskusjon, så bør man vel kanskje spørre seg om hvor u-lands pengene faktisk blir av og om det i det heletatt bidrar til å bygge samfunn, eller om det gjør at fler kan la være å gjøre noe. Det er veldig skummelt å gi bort penger uten noen form for gjenntjeneste. Mener du seriøst at vi skal gi uhjelp for å tjene penger/få andre gjenytelser? Jeg mener heller at om uhjelp virker eller ei er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hvor skattepengene blir av svarte jeg på i en annen tråd, men det skader ikke å gjenta det her: For alle som lurer på hvor pengene kommer fra og hva de brukes til: Her er Geirs lille budsjettoversikt, med noen av de sentrale postene. Inntektene er korte og greie. Utgiftene er en lang remse. De er sortert på departement etter størrelsen på budsjettet, og med enkelte viktige poster for hver av dem. Alle tall er omtrentlige og med alle forbehold om feil. INNTEKTER: Statsbudsjettet for 2008 er gjort opp med ca 1,13 billioner i inntekt, altså 1 130 000 000 000 kroner. Av dette kommer ca 650 milliarder fra skatter og avgifter, derav som følger * Skatt på inntekt og formue: 173 milliarder * Arbeidsgiveravgift og trygdeavgift: 194 milliarder * Moms og investeringsavgifter: 190 milliarder I tillegg alkoholavgifter 11 milliarder, tobakk 7 milliarder og bilavgifter 46 milliarder. Den andre delen - altså rundt 460 milliarder - fordeler seg grovt på: * Skatt på oljeutvinning: 184 milliarder * Egen oljeutvinning: 128 milliarder * Avkastning oljefondet: 36 milliarder * Renteinntekter med mere: 35 milliarder + en del andre poster. UTGIFTER: På utgiftssiden - som er omtrent samme beløp - finner vi følgende: 300 milliarder overføres oljefondet og investeres. Vi setter altså 30% av statsbusjettet ”på bok”. Vi kunne i teorien fjernet inntekts- og formuesskatten og fortsatt hatt penger igjen. Om det er lurt er en annen sak. Dermed er det 810 milliarder igjen til utgifter. Av det går den aller største potten til Folketrygden med 260 milliarder. Herav noen poster: * Foreldrestønad ved fødsel: 10 milliarder * Sykepenger med mere: 30 milliarder * Attføring: 11 milliarder * Uførepensjoner med mere: 55 milliarder * Alderspensjoner: 101 milliarder Altså går en tredjedel av statens utgifter til trygder. Det er de gamle og de syke som koster oss mest her i landet. Langt mer enn vi betaler i trygdeavgift... Da har vi 550 millarder igjen. Så går 96 milliarder til Helse og omsorg, derav * De regionale helstiltakene 84 milliarder * Psykisk helsevern 6 milliarder Da har vi 454 milliarder igjen. Av det går 77 milliarder til statsbankene. Herav: * Studielån og stipend med mere: 30 milliarder * Husbanken: 11 milliarder * Andre lån og etablererstønad med mere: 36 milliarder Så har vi ca 377 milliarder igjen. Så går 73 milliarder til Kommunaldep, av dette er 64 milliarder overføringer til kommunene. Så har vi ca 304 milliarder igjen. Så går 60 milliarder til Forskning og utdanning. Herav: Forskning: 9 milliarder Høyere utdanning: 22 milliarder Barnehager: 21 milliarder Grunnskole/videregående: 5 milliarder Da var det 244 milliarder igjen folkens. Så går 36 milliarder til Finansdepartementet. Herav: Renteutgifter: 17 milliarder. Overføringer til kommunene: 10 milliarder Toll og skattetaten: 6 milliarder Da er det 208 millarder igjen. Av det går 31 milliarder til Forsvaret. Fordelt på de ulike forsvarsgrener med mere. Da har vi 177 milliarder igjen. Så går 26 milliarder til arbeids og inkluderingsdep. Herav blant annet: Integrering av innvandrere: 4 milliarder Arbeidsmarkedstiltak: 6 milliarder Helse/rehabilitering: 8 milliarder Da har vi 151 milliarder igjen. Av det går 26 milliarder til Utenriks. herav størsteparten til ulike bistands og globale programmer Da har vi 125 milliarder igjen. Så går 25 millarder til samferdsel, herav: Veibygging: 15 millarder Da har vi 100 milliarder igjen. Så går det 22 milliarder til Barne og likestillingsdep. Herav 15 milliarder i barnetrygd og 4 i overføringer til kommunene. Da har vi 78 milliarder igjen Så går 18 milliarder til Justisdep., herav halvparten til politiet, og resten til rettsapparatet, redningstjeneste med mere. Da har vi 60 milliarder igjen. Av det går 16 milliarder til Fornying og administrasjonsdep. De fornyer og administrerer... Da har vi 44 milliarder igjen. Av det går 15 milliarder til landbruket. Herav 12 milliarder i overføringer til jordbruk med mere. Så har vi 29 millarder igjen. Av det går 7 milliarder til Næring og handel, Da har vi har 22 milliarder igjen. Av det går 7 milliarder til Kultur og kirke, hvorav storparten til kulturformål. Da har vi 15 milliarder igjen. Av det går 3 milliarder til fiskeri Da har vi 12 millarder igjen. Av det går 3 milliarder til miljøvern, Da har vi 9 milliarder igjen. Så er det altså 9 milliarder igjen til ulike formål. Det er mange små formål som skal ha sitt. Geir Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Blåbær: Ka om eg hadde gått konkurs og ikkje fekk råd???Skulle eg berre lagdt meg og dødd? Om du går konkurs får du arbeidsledighetstrygd/sosialhjelp, ingen i dette landet som sulter. 1% av Norge sin inntekt går til utlandet så du kan ikkje akkurat sei at det ikkje har noko med det å gjøre. Jo, fordi budsjettpostene har ingenting med saken å gjøre, om vi pumper inn penger inn helsevesenet og har like mange leger osv klarer vi ikke få ut mer legehjelp av den grunn. Kva med å tvinge alle private firma og sette ned lønninga og prisane på vare, ops kva skjedde der ingen ting vi gjorde berre krona sterkare, som for 40 år sidan, men kordan kan vi då ikkje ha råd til gratis lege da.....mystisk. Urealistisk, som om folket vil godta det. vi kastar ivertfall pengar ned til afrika. Dine ord, uhjelp er med på å redde mange menneskeliv hver dag. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Blåbær: Ka om eg hadde gått konkurs og ikkje fekk råd???Skulle eg berre lagdt meg og dødd? Om du går konkurs får du arbeidsledighetstrygd/sosialhjelp, ingen i dette landet som sulter. Kva veit du om det? Det er faktisk ganske mangen som ikkje får nokk mat her i landet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Blåbær: Ka om eg hadde gått konkurs og ikkje fekk råd???Skulle eg berre lagdt meg og dødd? Om du går konkurs får du arbeidsledighetstrygd/sosialhjelp, ingen i dette landet som sulter. Kva veit du om det? Det er faktisk ganske mangen som ikkje får nokk mat her i landet. Nok mat er ikke samme som at man kan spise hva man vil. Men jo, klarer man å disponere pengene sine riktig skal man ha råd til nok mat. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Blåbær: Ka om eg hadde gått konkurs og ikkje fekk råd???Skulle eg berre lagdt meg og dødd? Om du går konkurs får du arbeidsledighetstrygd/sosialhjelp, ingen i dette landet som sulter. Kva veit du om det? Det er faktisk ganske mangen som ikkje får nokk mat her i landet. Nok mat er ikke samme som at man kan spise hva man vil. Men jo, klarer man å disponere pengene sine riktig skal man ha råd til nok mat. Ikkje dei stakkars studentane som går på skulen om natta og jobbar om ettermiddagen og har elendig lønn. Får sikkert såvidt råd til å ete på grunn av alle avgiftene, strømmprisen, husleia osv. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Vi har utrolig mange goder her i landet - gratis sykehus - skole - sosilahjelp til den som trenger det. For ikke å snakke om korte arbeidsdager og betalt ved sykefravær. Alle arbeidsledige får også penger. Skulle bare mangle om vi ikke skulle ha råd til å hjelpe de som har det langt dårligere en oss. Selv om det er en annen diskusjon, så bør man vel kanskje spørre seg om hvor u-lands pengene faktisk blir av og om det i det heletatt bidrar til å bygge samfunn, eller om det gjør at fler kan la være å gjøre noe. Det er veldig skummelt å gi bort penger uten noen form for gjenntjeneste. Mener du seriøst at vi skal gi uhjelp for å tjene penger/få andre gjenytelser? Jeg mener heller at om uhjelp virker eller ei er en annen diskusjon. Ja, det er en annen diskusjon, men når du skriver det på den måten så må jeg vel gi et svar: Først to psykologisk "fakta": Mennesker er late og egoistiske. Historisk fakta: Samfunn og infrastruktur er et resultat av latskap og behov, vi lager f.eks. maskiner for å gjøre jobben for oss. Historisk fakta 2: Organiserte sivilisasjoner oppstod først der livsviktige ressurser er en mangelvare, altså rundt midtøsten. Et resultat av både latskap (folk ville f.eks. ikke gå langt etter vann) og behov. U-land får nå penger kastet etter seg og er derfor naturlig late, og noen ledere egoistiske, og kjøper sine nødvendige varer i stede for å bygge opp infrastruktur for å lage den selv. Hvis vi i stede brukte de samme pengene til å handle med dem, selv om det skulle være ugunstige handler for vår del, ville de bli nødt til å stukturere samfunnet og det ville da også bli gunstig for tidligere korrupte diktatorer å investere i sitt egets land velferd. Det grunnen for min mening. Diskusjon om temaet bør skilles ut i egen tråd (eller fortsette på en av de som sikkert eksisterer fra før). Lenke til kommentar
granny Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Vi har utrolig mange goder her i landet - gratis sykehus - skole - sosilahjelp til den som trenger det. For ikke å snakke om korte arbeidsdager og betalt ved sykefravær. Alle arbeidsledige får også penger. Skulle bare mangle om vi ikke skulle ha råd til å hjelpe de som har det langt dårligere en oss. Selv om det er en annen diskusjon, så bør man vel kanskje spørre seg om hvor u-lands pengene faktisk blir av og om det i det heletatt bidrar til å bygge samfunn, eller om det gjør at fler kan la være å gjøre noe. Det er veldig skummelt å gi bort penger uten noen form for gjenntjeneste. Det er som du sier en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Turgon: Vi kan jo få firmane som gjorde slik at han blei skada betalde for helvette til personen(Vis det var eit privat firma) Kva med å tvinge alle private firma og sette ned lønninga og prisane på vare, ops kva skjedde der, ingen ting, vi gjorde berre krona sterkare, som for 40 år sidan, men kordan kan vi då ikkje ha råd til gratis lege da.....mystisk. vi kastar ivertfall pengar ned til afrika og til terrorist skular i midtøsten. Skjer det ulykker på en arbeidsplass hvor det ikke er personens egen skyld at ulykken (og egentlig også da) skjer, vil det dekkes av bedriften (også i offentlig sektor) og dens forsikringer. Generelt er det lite gunstig å gi en bedrift for mye økonomisk ansvar rundt sine ansatte, da det øker lønnsomheten av å kutte ned på antall arbeidsplasser, men her finnes det altså et ansvar allerede. Senking av lønn er ingen dum ide faktisk, men må skje både i privat og offentlig sektor. Jeg snakker da om en reduksjon av den faktiske kjøpekraften, som egentlig er alt for høy i Norge. Kronekursen er ganske kompleks, og hvordan den vil reagere på alle konsikvensene av en slik reduksjon har jeg ikke kunnskaper til å svare på. Som jeg nevnte i min første post handler dette uansett om prioriteringer, hvor man har en utgiftspost i folketrygden som bare vokser og vokser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå