Itw Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Heisann Sliter litt med at jeg får ikke opp lukkehastigheten over 180 når jeg bruker blits, uansett om det er med den innebygde eller ved ekstern. Har prøvd i alle moduser, tilogmed M får jeg ikke justert opp lukkerhastigheten, og da er det jo veldig teit da jeg vil ha minimum 350 for og nesten fryse bildet... Finnes det noen måte og få opp lukkehastigheten? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 GX-10 støtter ikke høyere flash sync enn 1/180 sec. Nikon har vel 1/250 på de fleste modeller utenom D70 som hadde 1/500 (elektronisk lukker) Not much to do about it:( Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Not much to do about it:( Joda. Man kan alltids bruke FP-sync (ikke på Nikon D70 og D40 med elektronisk lukker - da må man gjøre en hack). Jeg vet ikke om GX10 har noen slik modus, men det ville forundre meg om det ikke fantes. Effekten av blitsen reduseres i FP-sync, men det kan være ganske så nyttig til innfyllingslys. Endret 8. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
Itw Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Så vist jeg vil bruke blits i dårlig belysning, for at jeg skal kunne ha hurtigere lukkertid, så vil jeg ikke kunne få det? Om jeg skal ta bilde av det en snøscooter i 60-80km/t som hopper, i skjømringen, så vil jeg egentlig ikke kunne fryse scootern klart, siden kamraet ikke klarer høyere flash sync? Og da har jeg egentlig ikke noen ,mulighet for å ta bildet i den bellysningen? Har sett at på lys dag så er 350 den beste lukkerhastigheten, da jeg fruser scootern helt, mens man ennå ser att beltet går rundt.. Hadde jo vært gøy og kunne tatt bilder når det var litt mindre lys også da. Om det er veldig mørkt så vil vell bildet fryses da kamraet kun "ser" når blitsen fyres av? eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Uhm... Du kan jo kanskje blende ned til f/8 eller f/11, dersom du ikke allerede har gjort det. Da må du ha mer lys for å eksponere riktig, og blitsen må jobbe mer. Tingen er at man trenger ikke alltid å ha rask lukkertid for å fryse motiver i bevegelse når man bruker blits. Blitsen vil fryse bevegelsene for deg dersom det er mørkt nok i utgangspunktet. Ulempen er at om du ønsker å ha med bakgrunn osv så er ofte ikke blitsen kraftig nok til å belyse alt. Men altså: Blend ned om du kan, og la blitsen fryse motivet istedet for å bruke hurtig lukkertid. (Dersom du har AF-360FGZ så er HSS (High-speed-sync) en mulighet, men jeg har ikke lekt med det, så da får du sjekke det i manualen selv). Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Itw Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Har ikke fått testet så mye med blits, oppdaget det egentlig bare i dag da jeg skulle ta bilde i motlys, av jentungen at jeg ikke fikk hurtigere enn 180 så. Fikk testet med noen dråpebilder nå, og de blei jo knall med 180 så må da vell funke på scootern og:) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Som Beej80 skriver så vil blitsen fryse bevegelsen, siden mørket tar livet av all annen informasjon. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Har prøvd i alle moduser, tilogmed M får jeg ikke justert opp lukkerhastigheten, og da er det jo veldig teit da jeg vil ha minimum 350 for og nesten fryse bildet... Blitzen er vel noe slikt som 1/1000, det er den som fryser bildet når du bruker blitz, ikke lukkeren. Lukkeren må bare passe på å være åpen i det blitzen blinker, slik at hele bildet blir opplyst. Lenke til kommentar
Cyclops Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Har prøvd i alle moduser, tilogmed M får jeg ikke justert opp lukkerhastigheten, og da er det jo veldig teit da jeg vil ha minimum 350 for og nesten fryse bildet... Blitzen er vel noe slikt som 1/1000, det er den som fryser bildet når du bruker blitz, ikke lukkeren. Lukkeren må bare passe på å være åpen i det blitzen blinker, slik at hele bildet blir opplyst. Jeg er litt ny når det gjelder blits. Hva vil det si at det er blitsen som fryser bildet og ikke lukkeren? Altså, om blitsen lyser opp motivet og man har satt på en såpass lang lukke tid, så vil vel ikke bildet bli fryst? Jeg har hele tiden tenkt at hvis jeg lyser opp motivet med blits, så vil jeg kunne fange opp såpass mye lys at jeg kunne redusere lukketiden. Har jeg tenkt feil? Kanskje det her er et litt "newbie" spørsmål, men spør jeg ikke så lærer jeg ikke Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Lysglimtet er så hurtig og så mye sterkere enn det naturlige lyset at det fryser øyeblikket. Har du vært på diskotek/rave noen gang? Da har du sett effekten på dansegulvet når de bruker strobe, selv om det er mye treigere og ikke fryser like effektivt. Endret 8. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå