Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye er det rimelig at jeg betaler i husleie til foreldrene mine?

Anbefalte innlegg

Jepp, selvfølgelig er det en avveiing :)

Og klarer man å 'holde ut' et år eller to ekstra hjemme så får man spart veldig mye ekstra. Jeg flyttet hjemmefra som 20-åring og brukte drøye fem år på å spare opp 200.000 til egenkapital siden jeg samtidig hadde 'vanlige' faste utgifter som strøm, husleie, telefon, bredbånd +++. Hadde jeg bodd hjemme for et par tusen i måneden kunne jeg nok spart opp samme sum på en tredjedel av tiden, så den løsningen er absolutt å anbefale hvis man orker det.

Jeg har jobbet skrekkelig hardt for den EK'en jeg har nå. er jeg heldig og ikke mister oppdraget jeg har nå, så tangerer jeg 550 000 kr i EK, greit forbruk, samt 1000 kr i måneden til foreldrene, og muligens et greit overskudd som kan spares igjen.

Mye av dette kommer av at jeg var heldig å fikk jobb mens jeg avsluttet studiene, samt at enkeltmannsforetaket gikk såpass i underskudd at jeg får en del tilbake på skatten.

I fjor var jeg egentlig student, men jobbet snitt 125% stilling mai - desember + studier. Alt dette for å spare mest mulig.

Jeg ser argumentet, men for min del sitter jeg rimelig godt allerede tror jeg, mitt forbruk er så begrenset, og det meste jeg kjøper er gjenstander jeg senere selger med fortjeneste eller så og si uten tap.

Jeg synes dette er litt avhengig av hvilken økonomi dine foreldre har jeg. Har de store lån og sliter for å få endene til å møtes, så synes jeg du bør betale mer, en hvis de har en romslig økonomi og synes det er koselig å ha deg hjemme. Ellers er det jo andre ting som jeg som forelder hadde satt mer pris på en penger da - og det er at du faktisk kunne bidra litt i huset, støvsuge, lage mat innimellom, ordne klesvask og slikt. Kanskje beise huset i sommer hvis det er aktuelt? Mye som må gjøres og som er kjekt å få hjelp til av en voksen sønn. En blomsterkvast i ny og ne er jo heller ikke å forakte.. ;) I det hele tatt vise at du setter pris på den hjelpen de faktisk gir deg.

jeg tjener 310 + renteinntekter, de tjener vel 450 og 600 henholdsvis, så de tjener godt. Lånet er vel på ca samme sum som EK'en min.

Når det gjelder det andre så støvsuger vel jeg fast, rydder etter dem på morningen, holder styr på huset mens de er på påskeferie osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du er enebaren og det derved ikke er noe fare for skjevfordeling, så er det vel mulig dine forelder synes det er greit med en "symbolsk" sum på kr 1000,-. Så lenge du selv er klar over at du er utrolig heldig, og viser dem at du setter pris på det så hadde ikke jeg hatt noe problem med det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Siden du er enebaren og det derved ikke er noe fare for skjevfordeling, så er det vel mulig dine forelder synes det er greit med en "symbolsk" sum på kr 1000,-. Så lenge du selv er klar over at du er utrolig heldig, og viser dem at du setter pris på det så hadde ikke jeg hatt noe problem med det ihvertfall.

Basert på situasjonen, delvis betinget av gratis hjemmevære i studiene, jobber som genererte veldig mye inntekt og en altfor økonomisk sans så er jeg veldig heldig tror nå jeg.

dog led min sosiale liv noe av dette, men kan ikke få alt her i verden heller :)

Lenke til kommentar

Hvis du er såpass fornuftig at du legger av penger for å kjøpe hus senere og foreldrene dine tjener såpass mye, så synes jeg det er helt greit at du får bo gratis hjemme... Det er jo som regel ikke noe problem for foreldre å ha unger boende hjemme... Hadde en av ungene mine spurt om han fikk bo gratis hjemme for å spare til lappen, hus eller lignende, så hadde det vært greit.. Hadde det derimot vært for å ha penger til festing, så hadde jeg tatt betalt...

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg foreldrene dine, men kan jo hende at de setter pris på at du bor litt lengre hjemme ;) Å betale 1000kr er vel egentlig ikke noe vits, du kan heller bidra på andre måter. Vask/støvsug huset når det trengs, vask bad(ene), lag middag innimellom osv. osv.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vel, mye skjedde siden sist, men nå er praten oppe igjen. Har jo prøvd å foreslå 1500, rundt der, men det er altfor lite.

Personlig frykter jeg de skal treve det dobbelte e.l. hvilket ville dekket:

Mat: 2300 kr

Hund: 700 (Skal ha sheltie)

Internett + Mobil = 500 (Snakkis 199 og bredbånd 279)

*sukk* Problemet er ikke nødvendigvis at jeg skal betale osv, men i det siste har det vært himla mye kvalme hjemme, moren min som kjefter og smeller som fy osv. dette går utover meg pyskisk slik at jeg blir nedbrutt osv.

Samtidig som jeg dagdrømmer om hund. Jeg har sett på 40-50 kvm leligheter for singel, og de koster ikke så mange hundre tusen om jeg bare ikke skal bo i oslo sentrum, hvilket er greit.

Så røfflig har jeg regnet at rundt 500 000 til boliglån, og maks 800-900 000 i fellesgjeld, vil etter 28% skatt på 300 000 (måtte bytte jobb) og renteinntekter på 70 000, pluss ekstra på 30 000 et annet sted, gi meg 24500 å leve for. Feks 2000 kunne jeg fint taklet, men det virker som de vil ha mer enn det som er ca 10% av netto, og med alle de problemene som går utover meg som allerede har greid å løse PTSD diagnose, så blir det en veldig vurdering, for lar meg ikke få hund når jeg bor hjemme heller. (Er jo greit, deres hus, men hund er et stort ønske, dermed noe som veier på vekten mot å bo hjemme)

*sukk*

Lenke til kommentar

Innser at jeg har hadt det eksepsjonelt godt hjemme.

Bodde hjemme til nå i vår (er 24) hvor jeg fikk meg leilighet selv. Men selv med leilighet er jeg en del hjemme og, som når jeg ikke har noe bedre å gjøre. Har ikke betalt en skvadder for å bo hjemme, selv i full jobb ble det aldri krevd at jeg betalte noe, men selvfølgelig betalte jeg både for mat samt andre ting.

Å leie er dyrere enn å eie men en plass må enn starte. Ikke vær for kravstor men finn deg en plass for deg selv som ikke koster deg alt for mye, så sparer du når du har en slant til overs. Tror det vil tilfalle deg mye bedre for det ser ut som du sliter av å bo hjemme samt at du står mer fritt til å realisere drømmene dine.

Lenke til kommentar

Satt meg som maks tak at jeg bor hjemme til sommeren 2010. Er ca 1,5 år til. Innen da har jeg i hvert fall en grei formue om jeg holder sparingen, og beholder denne jobben.

Uansett, endte på 2000 kr i måneden, med start fra 1.nov. (Deres forslag) siden jeg jobber en del skift og overtid, noe som ikke er budsjettert med neste år, så går de 500 ekstra i forhold til hva jeg hadde budsjettert opp i opp ca hver måned med det som kommer ekstra.

Bruker heldigvis ikke så mye på sosialt siden vennene mine enda studerer, og foreldrene kjøper som regel cider osv hver helg. Så pengene jeg betaler dekker langt på vei brus,frokost,middag,kvelds og kos samt andre ting siden jeg får gratis bredbånd og telefon.

Men har satt maks tak på 1,5 år til hjemme, da vil jeg bare vekk. Ønskelisten min får utsettes litt tror jeg :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

hmm, så du har ikke tenkt å flytte hjemmefra før du har 1,3 millioner i egenadel? Hvaslags leilighet er det egentlig du driver og sparer til?

Jeg synes egentlig at du burde innse at du har det sykt fett. De holder kost og losji for deg for under 70kr dagen (i.e. 66kr). Prøv å sett opp et ukesbudsjett og se hvor mye mat du får for 460 kr når du skal dekke frokost, lunsj, middag og kvelds + litt brus og snaks i ny og ne som jeg også har intrykk av at foreldrene dine bidrar med.

Peronlig tror jeg du kommer til å slite når du først flytter hjemmefra, da økonomien din kommer til å bli kastet helt på hode; alt er utgifter og ingen sparing.

Lenke til kommentar

Egentlig er det ganske snørrunge å kreve noe som helst, men jeg vet at jeg hadde vært misfornøyd om jeg ikke fikk, siden "alle andre får". Jeg fikk ikke for hver oppgave jeg gjorde, noe jeg synes er litt tillitssvekkende. Men en fast sum i måneden, som krevde at jeg skulle hjelpe til med ting som oppvaskmaskinen når jeg ble spurt. Mye hyggeligere stemning uten alt det pengesnakket hele tiden :)

Lenke til kommentar

Kunne du endra tittelen på første innlegg (og dermed tråden) til noe som "Hvor mye er det rimelig at jeg betaler i husleie til foreldrene mine?"

Syns dette er mye opp til foreldrene dine jeg... i prinsippet er alt du betaler under "vanlig takst" (hvor mye det ville kosta å bodd sånn hos naboen) veldedighet fra foreldrene dine.

Lenke til kommentar
hmm, så du har ikke tenkt å flytte hjemmefra før du har 1,3 millioner i egenadel? Hvaslags leilighet er det egentlig du driver og sparer til?

Jeg synes egentlig at du burde innse at du har det sykt fett. De holder kost og losji for deg for under 70kr dagen (i.e. 66kr). Prøv å sett opp et ukesbudsjett og se hvor mye mat du får for 460 kr når du skal dekke frokost, lunsj, middag og kvelds + litt brus og snaks i ny og ne som jeg også har intrykk av at foreldrene dine bidrar med.

Peronlig tror jeg du kommer til å slite når du først flytter hjemmefra, da økonomien din kommer til å bli kastet helt på hode; alt er utgifter og ingen sparing.

Har ikke sagt annet heller, har sagt jeg er bekymret for hvor mye de ville kreve, men beløpet vi endte på, som de selv foreslo passet meg fint :)

Hva slags leilighet jeg sparer til? En til rundt 1,1 mil med maks 900 000 i lån totalt. Resten skal stå på høyrente, ergo gi mer å leve på :)

Du kan få tro hva du vil, men enn så lenge jeg er utdannet bachelor i økonomi, så kan vi kanskje vedde på hvem av oss som har mest økonomisk sans? :)

Lenke til kommentar

Joda du har god økonomisk sans. Du benytter sjansen til å snylte på andre når du har økonomisk kapasitet til å ta vare på deg selv. Synes ikke det er noe rart at moren din kjefter og smeller litt. Det kan jo hende hun synes det er på tide at du står på egene ben, når du er mer enn kapabel, økonomisk.

Men vi er alle forskjellige. Dog, å velge å bo hjemme, selvom man synes at det kjeftes og mases for mye, i tillegg til at man har fullført høyere uttannelse og har godt med egenkapital, synes jeg sier ganske mye om en person.

Lenke til kommentar
Joda du har god økonomisk sans. Du benytter sjansen til å snylte på andre når du har økonomisk kapasitet til å ta vare på deg selv. Synes ikke det er noe rart at moren din kjefter og smeller litt. Det kan jo hende hun synes det er på tide at du står på egene ben, når du er mer enn kapabel, økonomisk.

Men vi er alle forskjellige. Dog, å velge å bo hjemme, selvom man synes at det kjeftes og mases for mye, i tillegg til at man har fullført høyere uttannelse og har godt med egenkapital, synes jeg sier ganske mye om en person.

Deg om det om vi skal gå på person :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg støtter denne!

Bor man i en leilighet til 1.750.000 betaler man ca 11.500 på lånet hver mnd. I tillegg betaler man kanskje 1000 kroner i strøm i mnd. Så kommer kommunale avgifter på 1000 i mnd (faktureres kvartalsvis). Og forsikring på si 500 i mnd. Er man alene må man regne med MINST 3500 i utgifter til mat i mnd. Bredbånd og kabeltv kommer også på 700 i mnd.

17.500 i faste utgifter i mnd.

og det er røft regnet. Har man en bil med lån på 100.000 , med forsikring og bensin må man legge til 3500 her også.

Det er ikke nødvendigvis billigere å eie enn å leie - det skal være sikkert og vist. På kort sikt.

Bor du hjemme for 2000 kroner, og har dekt kost og losji så skal du være jævlig fornøyd. Da hadde iallefall oppført meg eksemplarisk. Tenk på hvor mye ekstra arbeid det blir på mor, dersom poden ikke tar i gode tak hjemme! Hun skal vaske 50% mer klær, lage mat til 3 istedet for 2 (det er mye billigere å lage mat til 2!) og rydde og vaske. Jeg lover deg at det er mindre rot etter en voksen mann, i forhold til en 22'år gammel gutt.

Så i tillegg til å betale for deg burde du hjelpe til MYE hjemme. Og brus, cider, øl, barbersaker, snacks, snop bør du holde selv.

Lenke til kommentar

Jeg må legge til at jeg ikke synes at man skal bo hjemme når man har full jobb og kan klare seg selv.

Og for gutter i 20'årene må det jo bli vanskeligere og vanskeligere å få seg dame når man er "voksen" og bor hjemme. Jeg hadde tenkt meg om tusen ganger før jeg inngikk et forhold med en gutt på 22-23 og oppover- som bodde hjemme hos mor!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Dud_*

Jeg syns at du ikke skal betale noe i husleie men betale litt for strøm og din egen mat. Det vil si at det vil ikke koste stort for dine foreldre at du bor hjeme, og du kan spare opp en sum som dekker egenkapitalen til egen bolig. Og skulle du treffe en jente som ikke liker deg pga du bor hos dine foreldre en stund, så finner du helt sikkert en annen. Det finnes faktisk jenter som tenker fornuftig der ut også. Men når du har spart deg opp egenkapitalen da bør du flytte ut, for man skal ikke utnytte foreldrene heller igrun.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...