Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye er det rimelig at jeg betaler i husleie til foreldrene mine?

Anbefalte innlegg

Jeg er delvis ferdig med studiene, og skal bo hjemme litt til pga markedssituasjonen. Jeg har en forventet lønn på 290 000 i året, men den er engasjement basert, så kontraktet løper ut 31.10 i år.

Jeg har regnet over inntektene + renter å kommet frem til at jeg skal spare ca 175 000 kr i året for å få bolig. Det betyr rundt 3 år maks til hjemme.

Totalt sitter jeg med da 5000 kr i måneden som skal dekke mobil, sosialt, månedskort, forsikring etc. Vil 1000 kr, om jeg begrenser "matbruken" osv være rimelig å spørre om er greit for foreldrene? Er alenebarn.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På 290000,- så sitter du igjen med ca 200000,- etter skatt.

Minus de 175000,- du skal spare har du da 25000,- igjen i året å leve for.

Dvs ca 2000,- per måned, før regninger, byturer og mat.

Synes det vel er rimelig at du betaler din andel av strøm og mat og da er det ikke mye igjen av de 2000,-

Lenke til kommentar

Jeg får prøve å snakke meg til 1000 kr.

Egentlig er regnestykket mer slikt:

Årslønn: 290 000

Ferielønn: 29 000

Ekstrajobb: 10 000

Renter: 35 000

Spares: 200 000 om en legger til rentene

Gjenstående til bruk: 55 000

Per måned: 5000 ca

Av dette er det forsikring,mobil osv ja.

Lenke til kommentar

Om jeg forstår deg riktig så er du i jobb og tjener relativt godt også prøver du å overtale foreldrene dine til å betale deg 1000 kroner ekstra i måneden i tillegg til strøm, mat, sikkert internett, lisens, husly og alt annet? Hadde jeg vært foreldrene dine så hadde jeg sagt plent nei.

Lenke til kommentar
Om jeg forstår deg riktig så er du i jobb og tjener relativt godt også prøver du å overtale foreldrene dine til å betale deg 1000 kroner ekstra i måneden i tillegg til strøm, mat, sikkert internett, lisens, husly og alt annet? Hadde jeg vært foreldrene dine så hadde jeg sagt plent nei.

tror du har misforstått litt da;

Relativt er jo avhengig av hvordan du ser på det, men spørsmålet her var hvor mye som er rimelig at de forlanger av meg mens jeg bor hjemme.

Etter det jeg regnet på, siden eneste grunnen til at jeg bor hjemme er for å spare opp kjappere enn om jeg flytter, så satt jeg med rundt 1000 kr jeg kunne betale dem i måneden, og da lurte jeg på om det var fair.

Nå har jeg snakket med noen andre venner som betaler rundt det samme eller ikke noe, og som tjener vesentlig bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Da så, kan ikke se at du spesifiserte hvilken retning pengene skulle ta. Da er vel 1000 kroner helt greit. Jeg ville ikke reagert om du bodde gratis heller for den saks skyld, men tror ikke jeg hadde reagert så voldsomt om du betalte en tusenlapp eller to mer heller. Det er overraskende hvor mye det kan koste å ha en person i hus. Tror du skal være fornøyd med en tusenlapp.

OT:

Vet ikke om jeg hadde orket å bo hjemme til jeg var 25 om jeg så bodde gratis, men det er meg. Ikke at jeg har regnet på det, men vil det lønne seg så voldsomt å bo hjemme og gnure på pengene sine i 3-4 år i forhold til å gå ut og kjøpe en leilighet først som sist?

Lenke til kommentar

Tusen kroner er jo med respekt å melde så godt som ingenting da...

10% nettolønna di burde du vel minst bidra med hvis du vil føle at du 'bidrar' i det hele tatt. En tusenlapp er nesten ikke noe poeng i det hele tatt - da kan du like gjerne bo gratis hjemme istedet for å avspise dem med en 'lekesum' som ikke engang dekker maten du spiser.

12.000 i året er jo piss i havet for å 'drifte en husstand'.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Nonsens har et poeng. Utgiftene foreldrene dine må ut med ved at du bor hos dem overstiger lett 1000-lappen i måneden. Denne summen blir egentlig bare en symbolsk sum, så det kommer jo bare ann på i hvilken grad dine foreldre mener du burde bidra. Foreldre flest ønsker jo å være greie med barna sine så du skal ikke se bort ifra at de godtar en 1000-lapp i måneden.

Selv, hvis jeg hadde hatt en jobb med din inntekt og atpåtil skulle ha bodd hjemme, hadde jeg ikke hatt samvittighet til å kun betale 1000 kroner i måneden for min tilværelse. Jeg skjønner at du skal spare til bolig, men 1000 kroner i måneden burde ikke bli annet enn et bittelite plaster på samvittigheten din i forhold til husholdningsøkonomien.

Spør og sett deg inn i utgiftene foreldrene dine har i måneden og du vil nok få et bredere persepktiv.

Jeg sier ikke at du utnytter foreldrene dine hvis saken er den at de ønsker og kan hjelpe deg med å spare, men hvis DU ønsker å bidra, og kanskje foreldrene dine ønsker litt hjelp til husholdet, så er 1000 kroner ingenting.

Lenke til kommentar
Nonsens har et poeng. Utgiftene foreldrene dine må ut med ved at du bor hos dem overstiger lett 1000-lappen i måneden. Denne summen blir egentlig bare en symbolsk sum, så det kommer jo bare ann på i hvilken grad dine foreldre mener du burde bidra. Foreldre flest ønsker jo å være greie med barna sine så du skal ikke se bort ifra at de godtar en 1000-lapp i måneden.

Selv, hvis jeg hadde hatt en jobb med din inntekt og atpåtil skulle ha bodd hjemme, hadde jeg ikke hatt samvittighet til å kun betale 1000 kroner i måneden for min tilværelse. Jeg skjønner at du skal spare til bolig, men 1000 kroner i måneden burde ikke bli annet enn et bittelite plaster på samvittigheten din i forhold til husholdningsøkonomien.

Spør og sett deg inn i utgiftene foreldrene dine har i måneden og du vil nok få et bredere persepktiv.

Jeg sier ikke at du utnytter foreldrene dine hvis saken er den at de ønsker og kan hjelpe deg med å spare, men hvis DU ønsker å bidra, og kanskje foreldrene dine ønsker litt hjelp til husholdet, så er 1000 kroner ingenting.

dere har jo et poeng, men litt slemt sagt så tjener begge to ca 4 ganger det jeg tjener sammenlagt, og jeg bidrar jo på andre måter i huset. Uansett snakket jeg med noen venner som hadde vært ute for dette, og de slapp med 1000.

Med 2000 må jeg vurdere hvor lenge jeg orker kontra friheten med å flytte og bli kvitt dem.

For min samvittighet, så brukes ikke hustelefonen av meg, internett dekkes av arbeidsgiver, hygieneprodukter får vi fra polen hver gang vi er der og det går til alle, så da gjenstår mat,vann og varme.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Jeg betaler 1 500 kr i måneden for å bo hjemme. Er snakk om at dette skal øke til 2 000 kr snart. Har kommer til å tjene rundt 250 000 kr i år. Begynte som lærling for 8-9 måneder siden, så dette blir vel første året jeg faktisk tjener litt.

Syns egentlig det er en grei månedspris, selv om det er noe med det å betale til foreldrene sine som...eh..vet ikke, liker det ikke.

Holder forresten også på å spare litt penger så jeg kanskje kan få meg en bolig en gang...ellers hadde jeg nok blitt kastet ut for lengst.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jeg er kanskje spesiell, men jeg liker å klare meg selv og hadde ikke tålt å snylte på andre, selv om det er familie. Det minste jeg hadde betalt for å bo hjemme hadde vært 3000 kroner i måneden. Hvis jeg hadde spist et par-tre måltider om dagen i tillegg, tror jeg 4-5000 kroner hadde vært passende. Husk at en ekstra person i husholdningen ikke er gratis, for eksempel er det utgifter til:

Husleie, beregnes til normal kvadratmeterpris i området for det disponible areal

Strøm og varmtvann (en dusj om dagen blir fort flere hundre kroner i måneden)

Mat, i en familie kan man kanskje krype under 2000 kr/mnd, men ikke mye under.

Det at du skal spare til egen leilighet er etter min mening ingen unnskyldning for at du ikke skal betale for deg. Det er jo ikke slik at du har dårlig råd fordi du sparer, du får inn penger hver måned og kan bruke dem til hva du vil. Enten kan du spare alle pengene dine og snylte på andre, eller så kan du betale en anstendig sum for å bo, og venne deg til at det faktisk koster å leve.

Endret av H80
Lenke til kommentar
Jeg er kanskje spesiell, men jeg liker å klare meg selv og hadde ikke tålt å snylte på andre, selv om det er familie. Det minste jeg hadde betalt for å bo hjemme hadde vært 3000 kroner i måneden. Hvis jeg hadde spist et par-tre måltider om dagen i tillegg, tror jeg 4-5000 kroner hadde vært passende. Husk at en ekstra person i husholdningen ikke er gratis, for eksempel er det utgifter til:

Husleie, beregnes til normal kvadratmeterpris i området for det disponible areal

Strøm og varmtvann (en dusj om dagen blir fort flere hundre kroner i måneden)

Mat, i en familie kan man kanskje krype under 2000 kr/mnd, men ikke mye under.

Det at du skal spare til egen leilighet er etter min mening ingen unnskyldning for at du ikke skal betale for deg. Det er jo ikke slik at du har dårlig råd fordi du sparer, du får inn penger hver måned og kan bruke dem til hva du vil. Enten kan du spare alle pengene dine og snylte på andre, eller så kan du betale en anstendig sum for å bo, og venne deg til at det faktisk koster å leve.

Det er vel og bra å klare seg selv, men å bo hjemme hos foreldrene sine noen ekstra år (hvis man er villig til det), kan vel ikke akkurat kalles snylting. Særlig når man er enebarn, og det ikke skaper urettferdighet overfor andre søsken. De aller fleste foreldre jeg kjenner ville vært glad for å ha barnet sitt hjemme! Og det er en fin måte for foreldrene å hjelpe barnet sitt inn på et tøft boligmarked. Jeg synes faktisk det er drøyt om foreldre krever husleie av barnet sitt hvis de selv har god økonomi og barnet sparer målrettet til egen leilighet og ikke bare "lever livet"!

Lenke til kommentar

Ferielønn er normalt en del av lønnen, så de 29 000 i ferielønn må du nok stryke.

Dersom du skal få 35 000 i renter må du ha ca 700 000 stående i banken. Hvis du har 700 000 er min anbefaling at du bruker de til å kjøpe en leilighet el.

Lenke til kommentar

Ferielønn er normalt en del av lønnen, så de 29 000 i ferielønn må du nok stryke.

Dersom du skal få 35 000 i renter må du ha ca 700 000 stående i banken. Hvis du har 700 000 er min anbefaling at du bruker de til å kjøpe en leilighet el.

Hos meg er det 290 000 + ferielønn så vidt jeg er informert. Men nå som du kommenterte det ble jeg usikker, jeg får 24000 i måneden i hvert fall. Om jeg "stryker" en av månedende, og så regner 10,2 % i ferielønn, så ender jeg på 3000 mer enn årslønnen, så hva er riktig?

Uansett spiller det liten rolle da dette ikke er en jobb jeg blir lengre enn maks 1 år i. Jeg har regnet med 290 000 + ferielønn som utgangspunkt, men første året er så som så. Når jeg neste år har 1 års arbeidserfaring i et stort internajonasjonalt selskap + bachelorgraden, så burde vel ikke den lønnen eller mer være vanskelig å få?

Edit 13:31: Viste seg at du hadde rett, noe som saboterte sparingen litt, men uansett er det ikke verdens undergang, hadde vært verre om det var noe langsiktig :)

Hva angår H80; det er greit det du mener, men hvis det først skal bli slik så flytter jeg, for da er forskjellen mellom å nærmest betale fult ut hjemme og tilsvarende om jeg flytter, ergo knapt nok noe forskjell.

Av de pengene på konto er 240 000 studielån som er spart opp, og ikke brukt.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Hva angår H80; det er greit det du mener, men hvis det først skal bli slik så flytter jeg, for da er forskjellen mellom å nærmest betale fult ut hjemme og tilsvarende om jeg flytter, ergo knapt nok noe forskjell.

Det er da mange utgifter utover ren husleie å tenke på når man bor for seg selv. Selv om du må betale 3-4000 i måneden hjemme så er det *veldig billig* i forhold til å drifte en egen husholdning med strøm, mat, forsikringer, husleie ++

Lenke til kommentar

Det er da mange utgifter utover ren husleie å tenke på når man bor for seg selv. Selv om du må betale 3-4000 i måneden hjemme så er det *veldig billig* i forhold til å drifte en egen husholdning med strøm, mat, forsikringer, husleie ++

Når beløpet når et slikt nivå så er ikke spørsmålet lengre rent økonomisk, men også hvilke friheter en gir opp på, hvilke bindinger en har osv.

jeg vet godt hva det koster å flytte, og at dette overstiger hva jeg kunne spare på å bo hjemme, men spørsmålet er hvorvidt den ekstra kostnaden dreper meg eller gjør situasjonen mhp. frihet osv bedre for meg. Det er da en verdiavveining :)

Lenke til kommentar

Jepp, selvfølgelig er det en avveiing :)

Og klarer man å 'holde ut' et år eller to ekstra hjemme så får man spart veldig mye ekstra. Jeg flyttet hjemmefra som 20-åring og brukte drøye fem år på å spare opp 200.000 til egenkapital siden jeg samtidig hadde 'vanlige' faste utgifter som strøm, husleie, telefon, bredbånd +++. Hadde jeg bodd hjemme for et par tusen i måneden kunne jeg nok spart opp samme sum på en tredjedel av tiden, så den løsningen er absolutt å anbefale hvis man orker det.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er litt avhengig av hvilken økonomi dine foreldre har jeg. Har de store lån og sliter for å få endene til å møtes, så synes jeg du bør betale mer, en hvis de har en romslig økonomi og synes det er koselig å ha deg hjemme. Ellers er det jo andre ting som jeg som forelder hadde satt mer pris på en penger da - og det er at du faktisk kunne bidra litt i huset, støvsuge, lage mat innimellom, ordne klesvask og slikt. Kanskje beise huset i sommer hvis det er aktuelt? Mye som må gjøres og som er kjekt å få hjelp til av en voksen sønn. En blomsterkvast i ny og ne er jo heller ikke å forakte.. ;) I det hele tatt vise at du setter pris på den hjelpen de faktisk gir deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...