ryggemann Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hei! Har akkurat kjøpt meg Canon 430ex blitz. Har Canon eos 30d. Har tatt noen testbilder innendørs og de ble BRA! Men forstår ikke helt hvordan kamera og blitz fungerer i M, Av og Tv program... 1. Når jeg velger Av, så justerer kameraet eksponeringen omtrendt som om det ikke var blitz... (blitzen står på...) Får altså alt for lang lukketid. (?) 2. Når jeg velger Tv, så velger jeg en akseptabel lukketid, og blenderen blinker på laveste tall... Altså samme som Av, at kameraet ikke "vet" at jeg har blitz... (?) 3. På M velger jeg en akseptabel lukketid og blender F eks. "1/80 og f/5.6". Da viser det jo tydelig undereksponering, men bildet blir perfekt! Kan man velge nesten hva som helst her, og blitzen lager rett eksponering? takk for svar! Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 M er manuell.. Så der styrer du alt på blitzen selv ^^ Har ikke tv og av på min nikon blitz så skal ikke utale meg om de. Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 M er manuell.. Så der styrer du alt på blitzen selv ^^ Har ikke tv og av på min nikon blitz så skal ikke utale meg om de. Mener da programmene på kamera. ikke på blitzen Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Har ikke teste dette ut helt selv, men i Av (blender) brukes blitzen som fill-in lys, noe som er veldig kjekt i motlys, men ikke så kjekt på kveldstid. Lukkerprioritet har jeg ikke prøvd, men manuell modus fungerer bra med e-ttl siden blitzen justeres automatisk. Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Har ikke teste dette ut helt selv, men i Av (blender) brukes blitzen som fill-in lys, noe som er veldig kjekt i motlys, men ikke så kjekt på kveldstid. Lukkerprioritet har jeg ikke prøvd, men manuell modus fungerer bra med e-ttl siden blitzen justeres automatisk. ok, takk. Finnet det noe mer info når man tar på manuell, ang f eks. hvor liten lukkehastighet man kan bruke uten at blitzen blir for svak? Endret 8. mars 2008 av ryggemann Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hvis det ikke fungerte slik hadde det vært trist. Det betyr bare enkelt og greit at du har kontroll på alt uten å måtte bruke for mye hjernekraft på matematiske utregninger. Jeg bruker utelukkende M når jeg bruker blits. Utelukkende. TTL er jo helt genialt på den måten. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Det går også an å sette kameratet til å synke med en fast lukkertid i AV-modus med bruk av blitz. har ikke prøvd det på 30D ennå men det virket greit på 350D. Lukkeriden er ikke så nøye når du bruker blitz siden det blitzen fryser bildet nesten uansett. men 1/250 sec. er vel normalt korteste lukertid med bruk av blitz. Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Det går også an å sette kameratet til å synke med en fast lukkertid i AV-modus med bruk av blitz. har ikke prøvd det på 30D ennå men det virket greit på 350D. Lukkeriden er ikke så nøye når du bruker blitz siden det blitzen fryser bildet nesten uansett. men 1/250 sec. er vel normalt korteste lukertid med bruk av blitz. Genialt! Takk for hjelpen folkens! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Som du forstår så har du mange kreative muligheter med blits ut over å fryse bildet, eller å belyse mørke rom. I kombinasjon med lang lukkertid (langsom sync) vil du få en flott effekt ut av å få bakgrunnen riktig eksponert samtidig som du fryser forgrunnen med blitsen, slik som i dette tilfellet. Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Som du forstår så har du mange kreative muligheter med blits ut over å fryse bildet, eller å belyse mørke rom. I kombinasjon med lang lukkertid (langsom sync) vil du få en flott effekt ut av å få bakgrunnen riktig eksponert samtidig som du fryser forgrunnen med blitsen, slik som i dette tilfellet. Stilig, er det bare å velge Tv med litt lang lukketid, så ordner blitsen forgrunnen automatisk? Er det viktig at personen står HELT i ro, eller blir objektet fryst av blitzen? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Velg Av, så sørger kameraet for bakgrunnen mens blitsen sørger for å fryse forgrunnen. Det er ikke viktig at subjektet står helt i ro. Lenke til kommentar
andm Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Her kan du kanskje finne noen svar. Ikke minst her, dersom du vil lese grundig om E-TTL-systemet. Endret 11. mars 2008 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå