Gå til innhold

Dødstraff - For eller i mot?

Anbefalte innlegg

Fikk lyst til å starte en diskusjon om dødsstraff for å se på ulike argumenter for og i mot.

Personlig er jeg i mot dødsstraff av ulike grunner:

For det første kan man ikke si 100% sikkert om man har riktig mann.

For det andre ligger det en mulighet for at f.eks. drapsmannen kan bli en god borger med riktig oppfølging. "Hvorfor gi en massemorder en sjanse?" er det mange som spør når jeg bringer dette opp. Hvorfor ikke? Å ikke gi en drapsmann en sjanse er utbrudd av hevnlyst. Noe som ikke har noe i en rettssal å gjøre. En dom skal ikke handle om hevn. Den skal handle om å verne samfunnet mot trusler.

Nå har jeg gitt to argumenter mot, og nå kan dere få utdype mine argumenter eller komme med flere argumenter for eller i mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk lyst til å starte en diskusjon om dødsstraff for å se på ulike argumenter for og i mot.

Personlig er jeg i mot dødsstraff av ulike grunner:

For det første kan man ikke si 100% sikkert om man har riktig mann.

For det andre ligger det en mulighet for at f.eks. drapsmannen kan bli en god borger med riktig oppfølging. "Hvorfor gi en massemorder en sjanse?" er det mange som spør når jeg bringer dette opp. Hvorfor ikke? Å ikke gi en drapsmann en sjanse er utbrudd av hevnlyst. Noe som ikke har noe i en rettssal å gjøre. En dom skal ikke handle om hevn. Den skal handle om å verne samfunnet mot trusler.

Nå har jeg gitt to argumenter mot, og nå kan dere få utdype mine argumenter eller komme med flere argumenter for eller i mot.

Å gi dødsstraff må vurderes nøye utifra hver enkelt tilfelle.

Et par argumenter for og imot:

For:

- Å gi dødsstraff virker som den aller strengeste straffen for de fleste, og mange mener at den bør eksistere.

- Man kan debatere om hvorvidt denne straffen kan påvirke kriminaliteten. Tenk om Norge fikk innført dødsstraff for de som begikk så mye som ett mord eller mer. No more 21 years sentence for you Mr. Murder.

Imot:

- Den som blir straffet slipper for lett unna, imho.

- I enkelte tilfeller kan personen forandre seg, men jeg mener at den personen får forandre seg bak murene for alltid.

Lenke til kommentar

Dødsstraff har ingen skremselseffekt fordi folk dreper av 3 forskjellige grunner eller motivasjoner.

1. Lidenskap

2. Profit

3. Trang

Hvis det er for profit, vil de som dreper gjøre det rasjonelt. Og de er alltid overbevist de ikke vil bli tatt.

Lidenskapelige mord gjøres av mennesker som ikke er ved sine fulle fem, og derfor ikke tenker over konsekvensene før de dreper.

De som dreper av trang, seksual forbrytere foreksempel. Disse voldlige handlingene som drives av trang kan ikke bli forhindret av dødsstraff nettopp fordi morderen har behov han setter aller høyest og velger å se bort i fra lover og konsekvenser.

Dødsstraff hindrer ikke folk i å gjøre jævlige ting.

Mordstatistikk for USA 1999

Dødsstraff stater

5.5

ikke-dødsstraff stater

3.6

Mordstatistikk for USA 2004

Dødsstraff stater

5.1

ikke-dødsstraff stater

2.9

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jeg er for!

De som dreper og voldtar mennesker/barn, vet hva straffen er (dødsstraff enkelte plasser).

Når de da dreper, fortjener de faktisk å brenne eller bli buret inn på livstid.

edit:

Mener ikke at de skal grille alle og enhver, men når det kommer til massemord og sykesyke ting. gi de en sprøyte!

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Mordstatistikk for USA 1999

Dødsstraff stater

5.5

ikke-dødsstraff stater

3.6

Mordstatistikk for USA 2004

Dødsstraff stater

5.1

ikke-dødsstraff stater

2.9

Kan ikke sammenlignes så enkelt tror jeg, de statene som har dødsstraff har dette kanskje nettopp av den grunnen at de har flere problemer.

Det med at man kan ta feil person kan minimeres til 0,00000000000000001 promille vil jeg tro, ved å legge til en lov som sier at man må være dømt flere ganger en 3 ganger for å kunne få dødsstraff. Selvfølgelig regnes ikke små ting som nasking osv. på denne kvoten.

Også må jeg bare legge til en Britney quote "I support death penalty because then they will learn and don't do it again" :p

Bountyhunter

Ps. vet ikke helt hvordan jeg stiller meg til dødsstraff, etter å ha lest innlegget mitt igjen så jeg at det kunne virke som om jeg var veldig for det, men stiller meg altså nøytral i denne saken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...