JohnMartin Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Jeg håper det er noen her inne som kan hjelpe meg med mitt nåværende problem. Jeg har vært bortreist i 6 uker og kom idag hjem igjen. Før jeg reiste, så dro jeg ut strøm kontaktene til PC-en og trodde alt skulle være greit og komme tilbake til, men neida.. Når jeg kom hjem og plugget kablene i veggen og skulle slå på PC-en, så var det INGEN reaksjon. Ved tidligere anledninger jeg har koblet ifra kontaktene, så bruker alltid PSU'n og starte og stoppe(vifta) igjen når jeg kobler til strømmen. Denne gangen var det helt dødt. Men jeg trykte på knappen i håp om at den ville starte, men det gjorde den da ikke! Jeg har rett og slett ingen aning på hva som er feil. Trodde kanskje det kunne være sikringen på PSU'n som var gåen, men etter litt lesing på nettet, så fant jeg ut at jeg kunne se sikringen med lommelykt fra dekselet på baksiden. Og jeg fant sikringen, og den var IKKE røket.. Her er litt spec: Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe hovedkort S775 Skjermkort: Sapphire Radeon X1900XT 256MB GDDR3 Minne: Kingston HyperX 2GB 750MHz DDR II DIMM Strømforsyning: MIST 500W (BHE12) Håper virkelig at noen kan komme med noen tips.. Skulle så gjerne funnet ut hva som var feil uten å måtte sende inn samtlige komponenter eller bytte ut samtlige komponenter(for og feilsøke). Siden det er lørdags kveld og samtlige butikker er stengt, og jeg har ingen 'reserve' komponenter og teste ut med.. Hjelp... Endret 10. mars 2008 av JohnMartin Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Er ikkje lett å finne ut av sånt utan delar å teste med. Har nyleg opplevd akkurat det same på to maskiner. Dei sto i ro 1-2 mnd og slutta å fungere. På den eine maskina var det hovudkortet, sendte det inn og fekk refundert beløpet. Den andre virker av og til, men har ikkje fått den heilt til. No har eg heldigvis mykje hardware å teste med, utan det hadde eg ikkje kome så langt. Du kan prøve å jumpstarte straumforsyninga. Blir det liv i den er det ein fare for at hovudkortet er syndaren. Du kan og sjekke startknappen og pluggen som går til hovudkortet, er du heldig har den falt ut elns. Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 huff.. det var noe alla dette jeg fryktet.. Tenkte jeg skulle prøve og jumpstarte den, men jeg ser at kontakten jeg har er større enn den på bildet på linken du postet.. Hvordan vet jeg hva som er rett? Gjelder: Kjapp huskeregel: når du holder ATX-kontakten som vist på bildet, skal pinne 4 og 5 øverst fra venstre kortsluttes selv om jeg har en større kontakt? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Sjå på fargane, du skal kortslutte grønn med ein svart. Som du ser av skjemaet på den sida er det kun ein grønn som er for å starte PS og alle dei svarte er jord. Kva plugg du henter jord frå betyr ingenting så lenge den er svart. Du har sikkert ein plugg med 24 pinner, resten er heilt likt. Endret 8. mars 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Nå må dere snart slutte med dette å tro at jumpstart vha å jorde PS_ON beviselig betyr at en PSU er iorden. Det mere sekvenser enn dette. Den er kun i orden når den etter PS_ON asserter PWR_OK / PWR_GOOD (grå) tilbake til hovedkortet. Dette gjør den såfall etter at interne POST tester (av spenninger) er vellykket. Man må isåfall i tillegg sjekke at den gir PWR_OK . PWR_OK: This signal is a +5V active (nominal) high, usually present within 100ms to 500ms after applying A/C to the powersupply. Active high means that as long as the PS is functioning properly (active), the signal can be measured. There may be some variation in the voltage level on this line, but ranges of +2.4V to +6.0V are generally considered to be sufficient to force the processor out of RESET. Sekvensen er som følger: 1) Power-on signal vha keyboard, LAN, etc. 2) Hovedkort sender PS_ON# signal til PSU. 3) PSU våkner opp , å begynner å arbeide (interne POST tests). 4) 12 volt , 5v og 3.3v starter i PSU. 5) Hovedkort venter på PWR_OK (power good) signal fra PSU, men åpen thermostat og flow-switch kontakter forhindrer det. 6) Flow og temperature når akseptable verdier, krets lukkes. 7) PWR_OK når hovedkortet. 8) Hovedkortet starter opp. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Aldri sagt at det beviser noko som helst eg, kun at det kunne antyde eit problem med hovudkortet. Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) ikke at jeg skjønte så veldig mye av det syar2003 sa, men jeg prøvde ihvertfall og jumpstarte.. Vet ikke helt hva som skal skje, men det skjedde ihvertfall ingenting Koblet ifra alle hdd og skjermkort før jeg gjorde det, for sikkerhetsskyld.. De må vel ikke være koblet i for og få noe liv? Fikk uansett ikke noe liv i PSU'n... Betyr det at da er det PSU'n som er noe feil med? Hvis jeg tar kontakt med de jeg kjøpte den hos. Er det slik at jeg ikke burde si at jeg prøvde og jump starte den? Kan det resultere i at jeg ikke får det på garanti eller lignende? Hva burde jeg egentlig skrive i feilbeskrivelsen slik at de ikke skal 'tvile' på at det er noe galt? Siden JEG ikke er 100% sikker på at det er den.. Endret 8. mars 2008 av JohnMartin Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Er det en "moderne" PSU er det flere av disse som ikke fyrer uten at det er tilkoplet last på den. Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Er det en "moderne" PSU er det flere av disse som ikke fyrer uten at det er tilkoplet last på den. virker jo som at du har litt peiling.. Hva med og komme med noe hjelp eller noen tips? Så kanskje jeg kommer litt lenger.. Endret 8. mars 2008 av JohnMartin Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Først vg kople fra alt av kabinettvifter som er tilkoplet hovedkorts fan uttak , feil på vifte tilkoplet hk gjør at det ikke starter.Deretter erstatt cmos batteri (eller mål det først hvis du har måleinstrument) Deretter ,siden jeg har flere PC'r og endel utstyr liggende ville jeg selvfølgelig prøvd en annen PSU som er verifisert til å virke i det problematiske oppsettet først - dette for å sjekke om det er hovedkortet som krangler med å starte. Hvis det ikke hjelper ville jeg byttet ut cmos batteriet på hovedkortet. Siden PC-en har vært lenge uten strøm (standby) har du ikke hatt vedlikeholds spenning på litium batteriet.Kan det hende det er gåent. Så konklusjonen etter disse testene vil være : Funker det med nytt cmos batteri : Problem = gamle batteriet Funker det med en låne PSU : Problem = Gammel PSU. Funker det ikke med (verifisert virkende) låne PSU : Problem = Hovedkort i 99% tilfeller. Det kan også være kortslutninger på andre ting (disker/cd/dvd etc)- så kople fra alt du ikke trenger for å poste systemet til dets cmos setup. Du trenger kun cpu/hovedkort/minne og skjermkort for å poste systemet. Prøv å være systematisk. Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 okey.. Får vel bare smøre meg med tålmodighet og vente til imorgen.. Blir vel en dyr affære dette.. Når jeg må ut på byen og handle.. Butikkene her i byen er ikke akkurat de billigste.. Hvis de i det hele tatt har komponentene.. Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 har da omsider vært på byen og kjøpt en ny PSU til 599,- Etter og ha koblet den til, så startet faktisk PC-en Men.. PSU'n jeg kjøpte var kun på 400 watt. Den jeg hadde tidligere var på 500 watt. Spørsmålet mitt er da om jeg kan bruke den på 400 watt? Har valget og dra tilbake og levere tilbake den nye PSU'n, men siden jeg ikke vil sitte og vente på at jeg skal sende inn, få reparert og få sendt den gamle tilbake, så vurderer jeg og beholde den nye. Men holder det kun med 400 watt hvis jeg kobler til alle komponentene? Har 2 harddisker, 1 kabinettvifte, 1 skjermkort á Radeon X1900 XT som får strøm rett fra PSU'n, 1 cd/dvd rom og 2 stk ekstra USB porter som er koblet på hovedkortet. Holder det med 400 watt da? Hva skjer hvis jeg eventuelt kobler til alt og det ikke er nok? Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 fyrte maskinen i gang, og alt ser ut til og fungere.. så langt ihvertfall Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Du kan jo sende inn MIST PSUen med krav om reklamasjon for deretter å bytte tilbake senere . 400W PSU sier ikke stort , det er antall ampere kontinuerlig den kan levere på +12v som gjelder. X1900XT er ikke akkurat strømsnilt kort når det går i full 3D modus med effekter påskrudd. Det er blitt sagt at PSU krav er 450W med minimum 30A på +12v. Hvis PCn blir ustabil under spilling eller slår seg av kan det indikere at du har for lite 12v ampere slik det er nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå