Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

*LØST* A64 3200+ OC problemer..

Anbefalte innlegg

For det første det er bare tull og teste en cpu i flere timer, eller døgn som mange gjør. Den testen utfører maks belastning på begge kjernene kontinuerlig, og lignende tyning vil du sjelden få til vanlig bruk og spilling. JEg testa i rundt 30min, var det fremdeles stabilt, så var det stabilt nok. Min gamle X2 amd var stabil i litt over 30min, men likevel kjørte jeg problemfritt i et år med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høyrest bra ut... kanskje eg skal få litt liv i dette gamle greiene :p er ikkje akkuratt masse å skryte av med ein 2450mhz 1core cpu xD

btw... vist eg når 2.5ghz... tilsvarer ikkje det ein 3700+ eller noe?

Edit: tester på fbs 250 nå.. er det masse eller? (har kun peiling på intel i OC :S)

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe voldsomt mye, men en grei klokk så langt. Jeg hadde min på rundt 2,7ghz til 24/7 bruk tror jeg det var. Nå tror jeg at jeg hadde en annen kjerne enn deg, men tipper du klarer noe rundt det samme som meg. Skal du over 2,5ghz så bør du følge med på HT, den vil akkurat nå ligge på 1000mhz ved 2,5ghz. Og som du sikkert har merket er hovedkortet ditt kresent, og ikke minst sta. :)

Følg også med minnet, kommer det en del over 200mhz, eller 400 effektive mhz, så bør du enten gi de mer spenning å operere med, eller evt senke de enda litt.

Lenke til kommentar

Dette gikk ikkje så bra... dataen restartet seg 2 ganger under OCCT... begge med 10x250... ht divider på 3, minnet på 266.. som da blei 210 eller noke..

Satte opp vcore(1.55) og n4chip(1.55) (N/S bridge?) forsatt samme problem... satte ned minne få å sjekke.. har eg lav spenning på noke? minnet er jo ikkje klocka, så køyrer det på auto..

Lenke til kommentar

Det ser greit ut ellers, HT skal jo være greit innenfor grensa. Vcore var også høy, så det er heler ikke problemet, chipsettet får også rikelig med spenning. Det kan se ut som om den rett og slett ikke vil mere.

Det siste du kan prøve, er å enten senke minnet ytterligere for å sjekke om dette er årsaken, eller om det rett og slett er cpuen som ikke takler mer. Øking av spenningen på minnebrikkene kan også være et alternativ, men prøv å reduser de en del først og se om det forstsatt gir samme utslag.

Edit: Du øker ikke FSB med clockgen mens du kjører stabilitetstesten? Har opplevd at dette i noen tilfeller kan få hele PC-en til å restarte. Skal du øke denne, bør du gjøre det separat uten at stabilitetsprogrammet kjører.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Nå restartet systemet seg etter rundt 2 min... men eg gir meg ikkje med dette! vcore-1.520->1.55... hoper den ikkje dør va "overdose" nå.. men whatever :p er nå kjekt :wee:

Minnet er satt tilbake til 266 siden det ikkje er det som feiler. sette også opp ddr volt med 0.5v..(vist det ikkje va 1v bios har feil der, hopper med 1.0v og tilbake med 0.5) :thumbdown:

Har lyst på eit anna Hovedkort.. dette er jo kun eit beta kort med ein beta bios på... eller virker slik

Edit: Nå restartet systemed etter ca 5 min med testing i OCCT.. det er jo betre enn ista.. NF4 volt gikk opp eit hakk nå, og ddr v opp eit hakk (-0.5 i følge bios.. (går opp med 1v og tilbake med 0.5 vist eg går videre som eg nevnte tidligere. *beta/trykkfeil*)

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar

Neida, men du må leve litt farlig. :p Det er vel når du begynner å bekke 1,6v at det begyner å bli risky.

Men uansett, tror det blir litt bortkastet å lete etter et 939 hovedkort nå, da ville jeg heller satset på å bytte til am2 evt LGA775 om du er mer hypp på intel. Det beste er vel bare å klokke så langt kortet er villig å være med på.

Edit. forbedringer altså, ikke så mye da men. :) Har du i det hele tatt prøvd å spille på PC-en når den er slik for eksempel? Du kan også prøve å øke chipsettspenninga en liten smule til og se om det hjelpr på.

Et annet triks som kansje kan hjelpe er å øke PCI-E frekvensen. Denne står på 100mhz til vanlig. Denne bør du være veldig forsiktig med, siden det kan i værste fall føre til at windowsen din blir korrupt, med formatering som eneste utvei. Men prøv å øk denne til 105-108mhz, og se om det har noen effekt i det hele tatt. Hvis ikke stiller du tilbake, dette funka litt på kortet mitt av en eller annen grunn.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Ein ting er ivertfall klart... denne cpu.en spiser volt.. har sett opp på 1.6 nå... og der gikk 10x250 smertefint i 30 min på OCCT men det vart litt varme ut av det... 47c* var det meste eg la merke til..

Kan muligens vere chippen min som ble for varm ista og.. har jo den orginale kjølern på LAVT turtal... der var kjøleribbene ganske so heite, litt ubehaglit å ta på.. så eg sette opp turtalet til normalt..

Kan heller gi deg ein nøyaktig log over volts seinare.. noke her virker jo ganske so ekstremt i forhold til clock...

men ein ting er sikkert, eg er fornøgd :thumbs:

Mvh.

Oddbjørn

Lenke til kommentar

Det er sikkert ikke så mye mer å hente på oppsettet ditt da sikkert. Får du ikke klokket lengre enn 250? 1,6v er ganske grei spenning med tanke på at du kjøler med luft, så hvis du vil kjøre med denne klokken til 24/7 bruk så må du regne med at levetiden på cpuen blir forkortet en del. Høyere spenning gir lavere levetid. Skal du bytte om ikke alt for lenge, så kjør på. :p

Strips på ei 80mm vifte eller noe på chippen, finn på noe lurt. :)

Lenke til kommentar

vel... det er vel ei 20-25 vifte som orginalt står på chippen da... den bråker ein go del. 30db(a)++ og eg klarer ikkje noke som er verre enn 20 :p

Er det noken av voltsa som kanskje er satt opp for masse? satte alt opp får å klare 250fbs :D

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar

Ja, den bråker ganske godt den vifta, jeg bytta den nettopp pga av det. Kjøpte en stor kjøleribbe og ei 80mm vifte istedet. Den vifta som er større kjørte på langt lavere turtall for å kjøle like bra om ikke bedre. Detmed ble det ganske stille i PC-en.

Siden du sier chipsettet er veldig varmt, kan du jo bare redusere spenninga til denne litt for eksempel, ikke sikkert du klarer å kjøre 2,5ghz 24/7.

Lenke til kommentar

Nå når eg bare sitter å diskuterer med deg er ikkje chippen varm.. er ikkje noke å snakke om atm.. men vifta går på max og da... men skal se kva eg finner på markedet ;)

Så må eg berre seie tusen takk for hjelpa :love:

Hadde nok ikkje klart det uten deg.. :new_woot:

Mvh.

Oddbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...