MrBBs Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Heisann, Har prøvd å klocke min Amd A64 3200+ (winchester) S939... klarer å boote med 219x10.. men 220x10 går ikkje, 219x9 går men ikkje 220x9... har sett divider ned til 4.. siden det er så lite klock atm.. men forsatt nekter maskina å boote (mister skjermbilde) har også prøvd å senka rammen ned fra 200 til 100.. da funker det å klocke, men lite vits siden eg taper så pass mye ytelse ved å senke på noen av tinga.. Noken der ute som veit kva som kan vere galt? eller har tips om korleis eg kan gjennomføre dette på ein bra måte? Mvh. Oddbjørn Endret 21. mars 2008 av MrBBs Lenke til kommentar
Brian Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Jeg hadde for mange år siden en nesten identisk prosessor, og jeg klarte å klokke min til 2,7- 2,8ghz mener jeg å huske. Dette kjørte jeg til 24/7 bruk, fungerte fint. Men du kan jo laste ned CPU-Z og poste bilde av klokken, så finner jeg kjapt ut om noe er feil med klokkingen. Er det HT dividern du har satt til 4x eller? 219x10 gir 2190, og i og med at det stopper på rundt 2,2 ghz hver gang, virker for meg som om Ht blir for høy. Men hvilket hovedkort har du? Mulig du kansje har samme hovedkort også som jeg hadde på den tiden, og det måtte litt kverrulering til for å få det til. Last ned det lille kjekke programmet CPU-Z og se under fanen mainbord, der bør navnet stå opplyst. Ser også at du har PC3200 minnebrikker, vet du hilken type dette er? Hvis ikke sjekker du også dette i CPU-Z under fanen SPD. Du taper ikke så voldsomt med ytelse på å redusere frekvensen på minnet til 100mhz, dette kommer av at minnet også blir klokket sammen med cpu'en oppover. Derfor vil du etterhvert som du klokker komme opp mot normal frekvens igjen, altså 200mhz. Da jeg klokket min mener jeg å huske at jeg satte minnet til 166mhz og det funket fint på mine trassige Corsair value brikker. Ellers når du klokker bør du også følge med temperaturene, siden også dette er en vesentlig del innen klokkingen. Du bør også teste stabiliteten etterhvert med et program. Anbefaler Everest til å følge med på temperaturer, og Prime95 til testing av stabilitet. Endret 8. mars 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Har OCCT... det funker bra til stabil test, Og ja, har ddr3200 (gail, minnet er noke drit ivertfall) Har hatt cpu.en opp i 4100+ i fløge everest men det var jo "stabilt" =p Har eit gammelt MSI kort kostet vel 6-800kr.. så er ikkje noke serligt å klocke med.. Men problemet er at HT divider x fbs skal vere rundt 1000.. og når eg klocker så er forsatt ikkje HT 4 x 220 mer enn 880... rart.. og da hadde eg også minnet på 100 (sjekke max cpu clock) Atm, køyrer eg stabilt på (ikkje testa stabilitet, men funker 24/7) 219x10=2190mhz og minnet på 219mhz divider på 5 om volts på normal.. men skal no kunne boote opp sjølv om minnet er litt lavt. Temp. er ikkje noke eg gidder å sjekke.. har noke som er "litt" betre enn stock cooler (kva er egentlig ikkje det?) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Det er vel Geil minne du har. Grunnen til at jeg vil vite hvilket hovedkort du har, er fordi det var en bug på de litt eldre MSI kortene, det var det i alle fall på mitt. Det oppførte seg akkurat slik som med deg, den nektet plent å boote når FSB steg over 220+-. Det kan hende dette også er tilfellet med deg, og da må strategien forandres litt. Da må du sette alle multiplierne klare og gjøre alt klart ellers i biosen først, mens FSB står urørt. Deretter må du starte opp, gå inn i windows og dra opp FSB derifra. Du bør i alle fall sjekke temperaturen uansett når du øker vcore, men for all del ikke klag hvis cpuen din blir overopphetet. Og ja, alt er bedre enn orginalkjøleren, det er nesten bedre effekt å leie en liten kineser til å stå å blåse på cpuen istedet. Endret 9. mars 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Etter langt om lenge fant eg det (msi sida bugga får meg) http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...amp;cat2_no=171 Det kan vel ikkje hjelpe å skaffe ny bios da? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Haha, og der har vi problemet. Du har nøyaktig samme hovedkort som jeg hadde, en sta sak rett og slett. Det enkleste å gjøre her, er og gjøre det samme som jeg gjorde til slutt. jeg satte HT multipliern ned, samt minnehastigheten. Så lagret jeg det og startet windowsen. Lastet ned clockgen og klokket FSB opp manuelt i windowsen. Dette fungerte meget bra med kortet mitt, merkelig bug av noe slag dette. Endret 9. mars 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Ville det ikkje hjelp med ein ny bios? og det programmet du brukte... må eg klocke kvar gong eg opner win.? problemet er vel det at eg også køyrer Linux (fedora) så da vil eg miste mykje ytelse der... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Vet ikke om det funker med bios oppdatering, men du kan jo prøve. Det programmet jeg brukte hadde en funksjon slik at den automatisk klokket PC-en opp til den frekvensen jeg satte. Dermed klokket den opp PC-en hver gang den startet, og alt fungerte greit, var ikke noe problem det. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 okai, so eg trenger begge programma får att dette skal funke? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Nei, jeg snakket om clockgen, det er kun det du trenger. Sett HT multipliern til 3x og senk minnet til 166mhz i biosen og lagre dette. Du kan også skru vcore opp til ca 1,4v, men dette gjør du hvis temperaturene er lave nok. Følg med i everest når du stresstester med 1,4v og se an temperaturene. Så da starter du bare clockgen og klokker opp FSB her, på samme måte som i biosen. Men ikke huk av for at PC-en skal klokkes opp til angitt klokk enda, Klokker du for mye, så vil den automatisk klokke seg for mye opp ved hver restart, noe som er litt kjedelig. Når du har funnet en grei og stabil 24/7 klokk, da kan du derimot huke av for at innstillingene skal lagres. Endret 9. mars 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Dette kan jo bli bra.. ser på vannkjøling og no... men skal prøve meg fram no først uten... Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Nei, jeg snakket om clockgen, det er kun det du trenger. Sett HT multipliern til 3x og senk minnet til 166mhz i biosen og lagre dette. Du kan også skru vcore opp til ca 1,4v, men dette gjør du hvis temperaturene er lave nok. Følg med i everest når du stresstester med 1,4v og se an temperaturene. Så da starter du bare clockgen og klokker opp FSB her, på samme måte som i biosen. Men ikke huk av for at PC-en skal klokkes opp til angitt klokk enda, Klokker du for mye, så vil den automatisk klokke seg for mye opp ved hver restart, noe som er litt kjedelig. Når du har funnet en grei og stabil 24/7 klokk, da kan du derimot huke av for at innstillingene skal lagres. Sette v-core på 1,4... når bios ikkje er stilt på så står den på 1,45 da... ser ikkje noken grunn til å skru den ned hadde det stabilt på 230mhz... jippi det var jo ikkje meir enn 2,3ghz. Hadde håpt på noke meir.. Dessuten får eg samme problemet når eg bruker clockgen.. (sjølv om eg ikkje lagra noke..) so ville ikkje dataen starte neste gang Trur at mitt hardware er jævli kresent på settings... eller so kan det vel vere det eg har høyrt.. at Amd Athlon64 med winchester core ikkje går an å klocke... skal eg sette ned cpu divider og? (eller kva det heiter) Mvh. Oddbjørn Lenke til kommentar
Brian Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 ok, sett vcore på 1,5v istedet, men følg med temperaturene. Og ja, det hovedkortet der er så sinnsykt kresent og sta at det er skummelt. Jeg gav meg ikke uten kamp, men jeg fikk klokka skiten på min gamle pc. Og du må sette en divider på minnet, eller rett og slett senke frekvensen på minnet. Sett det til 166mhz i bios, så er den grei. Hvis du ikke har gjort dette, kan dette godt mulig være grunnen til at du ikke kommer videre. Pass også på HT, for dette kortet aksepterer ikke overklokk av den i det hele tatt. Tror jeg fikk den maks 15mhz over før den nektet å starte uansett. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 ok, sett vcore på 1,5v istedet, men følg med temperaturene. Og ja, det hovedkortet der er så sinnsykt kresent og sta at det er skummelt. Jeg gav meg ikke uten kamp, men jeg fikk klokka skiten på min gamle pc. Og du må sette en divider på minnet, eller rett og slett senke frekvensen på minnet. Sett det til 166mhz i bios, så er den grei. Hvis du ikke har gjort dette, kan dette godt mulig være grunnen til at du ikke kommer videre. Pass også på HT, for dette kortet aksepterer ikke overklokk av den i det hele tatt. Tror jeg fikk den maks 15mhz over før den nektet å starte uansett. Med 2300mhz og 1.45vcore hadde eg ein temp på 35c* eller noke (brukte core temp under OCCT stabil test..) Minnet var da på 166mhz divider på 4 trur eg... men skal ikkje HT divider x fbs vere ca 1000 får optimal ytelse? og 230x4 er forsatt ikkje meir enn 920... så det skal vel ikkje gjere noke.. Kan problemet vere at eg ikke satt ned cpu multipli? den er orginalt 10.. og har lest at ein skal sette den ned når ein klocker A64 system... (fbs 230x10=2,3ghx) Sette den på 9? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Den trenger ikke å være tilnærmet 1000mhz, det er gjrot tester på dette før, og forskjellene var kun marginalt målbare, både ved 300, 600, 800 og 1000mhz. Altså ikke noe å tenke på, dt er ikke intelsystem du klokker nå. Nei, det skal ikke være noe problem at du ikke har satt ned CPU multipliern, dette vil egentlig bare føre til mer belastning på hovedkortet, ettersom du må benytte høyere FSB for å oppnå samme klokk. Men det skader jo ikke å prøve, men det er ingen regel som sier at dette skal gjøres. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Da skal eg prøve dette, men minnet bør vel ligge på rundt 200mhz(400ddr) får at eg ikkje skal tape noke enormt med fart på det? merket jo ein go del da eg klocka fra 200->219... sjølv om det høyrest rart ut Mvh. Oddbjørn Lenke til kommentar
Brian Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Det går greit å klokke minnet også, men grunnen til at jeg vil ha deg til å redusere minnet såpass nå, er for å finne ut hvor langt cpuen klarer å klokke. Når du har funnet ut hvor mye den er villig til å klokke, kan du heller regne litt på det, og justere opp minnehastigheten i ettertid. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Køyrte OCCT stabil test i 30 min no... finner ikkje resultatet. men max temp var 35c* på 2.35ghz.. og med 1.496v-core rammen var da på 196 eller noke der omkring.. funket fett no Lenke til kommentar
Brian Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Da er det jo bare å prøve å klokke enda lengre. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Funker fint dette... har cpu multi på 10x fsb på 245 og v-core på1,496 ram 205 atm... dette lover bra med 38c* som max temp.. Men hvor lenge skal eg teste cpu.en med OCCT? (torture) 6timer eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå