zyklo Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Heisann, Jeg holder på å gå fra ASP til ASP.net og i den forbindelsen går jeg også fra Access til SQLexpress. Fra tidligere har jeg en Access database som inneholder en tabell med bildeinfo(tbl_Bilder). Tabellen er koblet til bruker via en brukerid fra tbl_Bruker. Brukerid i tbl_bruker er autonummer og Integer i tbl_Bilder. Dette fungerer fint i Access, men når jeg går over til SQL begynner problemene. Til lagring av brukerinfo bruker jeg nå ASPNETDB.MDF som blir automatisk opprettet i visual webdeveloper. Userid er her datatype uniqueidentifier. Hvordan kan jeg best få koblet ny brukerid og bildeid? Tenkte på å opprette en ny tabell med ny og gammel brukerid og så koble sammen de tre nye tabellene. Hva mener dere om den framgangsmåten? Det er ikke så mye info i tabellene så å legge inn data på nytt er ikke noe problem, men vis det kan unngås så... Endret 8. mars 2008 av zyklo Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Sånn et spørsmål litt på siden: Hvorfor i all verden prefixer du alle tabeller med tbl_ ? Det er litt vanskelig å skjønne at det er en tabell når den ligger under "tables"? Kanskje jeg skal begynne å prefixe alle programmene jeg lager med prg_ og alle domener med web_ Gå til www.web_mittdomene.no og last ned prg_MittProgram! Lenke til kommentar
zyklo Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Det er egentlig et godt spørsmål. Er egentlig en teit gammel ting som henger igjen fra den gang jeg gikk på skolen og lærte litt om dette. Læreren mente det var en god ting å gjøre det på den måten siden det da var lettere å se i koden om det var en tabell eller en spørring du jobbet mot. Og siden han mente det var det sånn det måtte bli gjort og det henger igjen enda. .-( Lenke til kommentar
roac Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Et annet godt spørsmål vil være hvorfor i himlens navn du skal bruke Uniqueidentifer som datatype for IDene? Vil ikke en integer i en eller annen variant holde godt? Det er imho kujn én gyldig grunn til å bruke uniqueidentifier: Evt senere fletting av to identiske databaser. Utover dette vil jeg hevde at det kun er ulemper forbundet med bruk av uniqueidentifer. Lenke til kommentar
zyklo Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 Et annet godt spørsmål vil være hvorfor i himlens navn du skal bruke Uniqueidentifer som datatype for IDene? Vil ikke en integer i en eller annen variant holde godt? Det er imho kujn én gyldig grunn til å bruke uniqueidentifier: Evt senere fletting av to identiske databaser. Utover dette vil jeg hevde at det kun er ulemper forbundet med bruk av uniqueidentifer. Beklager det har tatt litt tid før jeg får svart her. Grunnen til at det brukes Uniqueidentifer er at brukerdatabasen som opprettes i aspnetdb.mdf bruker dette. Blir vel enklest å fortsette å bruke det når ting skal kobles med brukeren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå