Gå til innhold

Forsterker/Forsterkere til å driva 2 par Cerwin Vega Cls 215 og 1 par Cerwin Vega Clsc 215


Anbefalte innlegg

Jeg har et par Cerwin Vega Cls 215 den dag i dag. Neste uke Skal jeg ha 1 Par Cerwin Vega cls 215 til og så skal jeg ha et par Cerwin Vega Clsc 215. Nå har det seg slik at jeg er på jakt etter effektforsterker/effektforsterkere til å drive dette. Det jeg lurte på hva vil folket anbefale til å drive dette ? Prisklassen i 5000 - 15000kr . Helst en effektforsterker som er stor nok til å drive dette , eller det kan bestå av flere effektforsterkere . NB ! dette skal drives fullt ut. Brukt eller Nytt bryr jeg meg ikke så mye om.

Har Harman Kardon AVR 235 som jeg skal bruke til forforsterker. ( Har preout)

 

 

Specs :

Optimized Waveguide-hornkonstruksjon

Max-effekt: 500 watt

Sikringskretsløp

Kategori: Gulvstående høyttalere

Diskant: 1” softdome-diskant

Mellomtone: 6,5” mellomtone med fiberimpregnert membran

Bass: 2 x 15” basselement med lang slaglengde

Frekvensgang (-3dB): 24–20.000 Hz

Frekvensgang (-6dB) -

Impedans: 4 ohm

Følsomhet: 97 dB

Bi-wire: Ja

Spikes inkludert: -

Størrelse: 122 x 42 x 48cm (H/B/D)

Vekt: 50 kg/stk

Farge: Sort

Endret av stonecold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er mange som like å anbefale Alto MAC og andre PA-forsterkere, men med de følger også en del trafostøy og/eller viftestøy.

 

Det slipper du i stor grad unna hvis du kjøper noe beregna for hjemmebruk. Som for eksempel NAD C272.

C272 kan du finne brukt til 2-3000kr, men ny må du ut med 5000 for en. Den leverer 150W per kanal, eller 1x350W hvis du kjører den mono.

Den trekker over 1000W fra strømnettet, så den er ingen pingle akkurat, men i forhold til disse PA-forsterkerene som trekker 2600W og noe i den duren, så blir det jo litt lite ...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Mulig PA er veien å gå når du skal drive 4 stk av de monstrene, der kan jeg ikke hjelpe deg, men jeg kan si litt om noen av de mest aktuelle alternativene av det som er beregnet for hjemmebruk.

 

Alternativt til C272 som Bluum nevner er forgjengerne C270 og 216, som er oppgitt til 2x120 W.

 

NAD 218 er et annet alternativ. Denne må handles på bruktmarkedet, da den ikke lenger er i produksjon. Først het den 218 THX, og denne har effekt oppgitt til 2x225 W i 8 ohm, og hele 780 W brokoblet. Så het den bare 218 og ble oppgitt til 2x200 W, men den er kanskje egentlig like kraftig?

 

De største til Rotel kan du også kikke på, iallfall på bruktmarkedet (noe høyere prisklasse enn NAD, noen vil kanskje hevde det er å kaster perler for svin å bruke disse til å drive CV). 200-watteren RB-1080 og RB-1090 på 2x380 W, hvis du finner en (sistnevnte er vel utgått).

 

Digitale ICE-forsterkere er et annet alternativ, nok en gang er dette kanskje å kaster perler for svin, da det er ypperlige forsterkere, men det er også mye effekt for pengene. Rotel har noen (som er litt dyre), men favoritten her til lands er norske Midgard Oberon. Dette er monoforsterkere, den kraftigste modellen (6.1) er på hele 600 W i 8 ohm. Et par slike koster vel 18 k nye, men dukker stadig opp på bruktbørsene til 10-12 lapper.

 

Edit: Så nå at disse høyttalerne har en impedans på 4 ohm, da er det ikke så lurt å drive begge parene med én stereoforsterker (eller to monoblokker). Dette vil gi en last på 2 ohm, noe de færreste hififorsterkere takler særlig bra (bilforsterkere og PA-forsterkere er en annen sak). Det er mulig å seriekoble høyttalerne, noe som gir 8 ohm, men det er visst ikke å anbefale.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Steng slett tråden , går nok for pa pga forsterker/forsterkere skal leies ut ca hver helg slik at jeg kan tjene på annleget. ;) CV spiller ikke fint , så tror ikke det vil hjelpe akkurat med fintspillede forsterker/forsterkere. DSP føler jeg at jeg ikke har bruk for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...