Strukt Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hei, Jeg er en person som har ganske lav utdanning (kun gymnas), men som har hatt litt flaks når det gjelder min jobbsituasjon og lønn. Fra denne måneden vil jeg få høyere lønn og jeg vil sikre meg litt for fremtiden dersom jeg skulle miste jobben, eller måtte ta til takke med en annen jobb med lavere lønn noen gang i fremtiden. Som det ser ut idag sparer jeg 1000kr rett på konto i skandiabanken, og ubetydelige 100kr i fond fordelt på 4 fonder. Jeg har tenkt å endre på dette nå, jeg vil fortsatt spare 1000kr rett på konto, men jeg vil øke summen med fondsparing til 1000kr istedenfor 100kr. Tidshorisonten på fondsparing er lang (5år+). Mitt spørsmål: hvor godt er egentlig forslaget til Skandiabanken? Her ser dere noen eksempel så får dere eksperter si hva dere synes: Hvor lenge vil du spare?: Mer enn 5år. Risiko: Forsiktig, ønsker svært lav risiko gir dette forslaget: 30% SKAGEN Avkastning 30% WarrenWicklund Utbytte 20% SKAGEN Global 20% ODIN Europa SMB Moderat Risiko gir følgende forslag: 40% SKAGEN Global 25% Holberg Norden 25% ODIN Europa SMB 10% East Capital Öst-Europa Høy risiko gir følgende forslag: 30% SKAGEN Global 20% Holberg Norden 20% ODIN Europa SMB 15% East Capital Öst-Europa 15% Merrill Lynch Latin America Jeg er ekstremt usikker her, hva skal jeg gjøre? Skal jeg ta andre fonder en det som foreslås? Eller er disse forslagene fornuftige med tanke på fremtiden? Risikomessig tenker jeg moderat. Tanken er i det lange løp å få mer avkastning på fondene enn bankinnskudd. Jeg blir veldig glad hvis noen kan gi meg gode råd! Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 morningstar.no - Alt om fond. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg har kikket litt på morningstar. Men nå da? Skal jeg satse på fonder med 5 stjerner eller hva ? Det er på det nivået jeg ligger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå