Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)

Anbefalte innlegg

Oki, har E2160 og ATI HD3650 i htpc, så det er ikke nødvendig å oc den ;-)

Jeg er så gammel at den første overklokkinga jeg gjorde var å bytte oscillator på en 12mhz 268, loddet på en 16mhz osc.... da hadde jeg drevet med data i flere år allerede - SÅ gammel er jeg ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen fått til å bruke 8GB ram på 680i? Har 4 stk. 2GB. mushkin ddr 800 brikker liggende jeg ikke får brukt. Virker fint med en brikke, men 2 brikker så låser den seg i post etter opptelling av ram, med 4 brikker(8GB) så starter den å laste vista. Men restarter med engang den har starta loade streken. Ingen blåskjerm eller noe. Prøvd å sette opp og ned volt på minnet, cl står på 5-5-5-18 som er standard på brikkene. Kjørt fra 2-2.3v på de også. Ingenting ser ut til å virke. Er tilbake til å bruke de gamle 4x1GB geil brikkene.

Lenke til kommentar
Oki, har E2160 og ATI HD3650 i htpc, så det er ikke nødvendig å oc den ;-)

Jeg er så gammel at den første overklokkinga jeg gjorde var å bytte oscillator på en 12mhz 268, loddet på en 16mhz osc.... da hadde jeg drevet med data i flere år allerede - SÅ gammel er jeg ;-)

Hehe, da vil jeg tippe du sikkert slår meg med 15-20 år i alder. Men nærmer meg nå farlig fort 30. Når jeg sier jeg er for gammel er det vel fordi jeg jobber såpass mye at jeg ikke har tid å leke meg med pc så mye lenger. Og ettersom jeg jobber som bla. itkonsulent blir det en god del pc skruing og resofting på jobb. Er ikke like gøy å begynne med det samme når man kommer hjem syns jeg lenger. Men fortsatt driver jeg å kjøpe ny hw. hele tiden av en eller annen grunn. Må være gammel (u)vane :p

Fant ut at jeg har trålet gjennom nærmere 20 skjermkort på de siste 4-5 årene. Sikkert mange som er verre, men det er ca 4 bytter i året. Er vel ikke så rart man blir litt lei da. Nå er jeg bare ute etter å bruke pcen, er det antydning til lagg så blir det ofte noe nytt og raskere. Om p5n32e-sli og 8800gt SLI holder i 6mnder til så blir det forhåpentligvis ingen bytte av hw. før da.

Forresten, har du prøvd Gigabyte MA-790FX-DS5 på phenomen din? Ser på xs at det virker ganske godt på oc. av disse.

Lenke til kommentar

Nei jeg har et Gigabyte MA78GM-S2H (780G), har ikke turt å tatt det i "produksjon" pga strømproblemene.

Jeg oppgraderer hovedpcen alt fra 3-6 ganger i året tipper jeg.

PS! Slår deg nok bare med ca 10 år da ;-)

Første datamaskin var Commodore VIC20 i 81 ;-)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
4x2gb på Nforce = dataverdenens svar på ekstremsport :thumbup:

Hehe, ok. Hadde bare vært gøy å få brukt 8GB ram i Vista. Da kan man jo få slått av den forbarska pagefila. Mushkin rammen skal jo klare 4-3-3-10@800 2.3v ifølge den performance profilen på den. Og på p5b så er det noe som stemmer. Får nok bare slå meg til ro med 4GB foreløpig. Innen jeg har bruk for 8GB så er det nok ddr3 i huset for lengst.

Lenke til kommentar
Nei jeg har et Gigabyte MA78GM-S2H (780G), har ikke turt å tatt det i "produksjon" pga strømproblemene.

Jeg oppgraderer hovedpcen alt fra 3-6 ganger i året tipper jeg.

PS! Slår deg nok bare med ca 10 år da ;-)

Første datamaskin var Commodore VIC20 i 81 ;-)

Ok, omtrent på samme alder som en kompis jeg gikk på Dataingeniøren med. Han starta også med en sånn maskin:)

Jeg var ganske seint ute med å begynne med pc. Fikk min første når jeg var 16år i 96.

Pc er nå uansett gøy det, men må innrømme at det kan være frustrende å skru på de når det er alvorlige problemer. Helt siden jeg fikk 7950gx2 og core2 dou så har jeg vært ganske fornøyd med ytelsen på pcene mine. Men e6600 stoppa på 3.2 stabilt på p5w-dh. Det var jo tross alt en av de første, klarte 3.6 på benching. Og 7950gx2 bytta jeg ut når jeg ble lei av å drive å hacke til SLI profiler i nyeste spilla for å få maks ytelse. Etter at jeg fikk 8800gtx og q6600 så syns jeg det meste gikk bra. Men 8800gtxen min måtte byttes ut på rma. pga. varme issues. Fikk da et helt nytt og imens hadde jeg kjøpt et 8800gt. Det overrasket meg såpass på pris/ytelse og overklokk at jeg kjøpte et til. Siden jeg da allerede hadde liggende p5n32e-sli så tok jeg det i bruk. Det fungerte smertefritt med overklokk og et 8800gt, men når jeg fikk to stk. så ble det så varmt med stock kjøling på nb at pcen kræsja.

Lenke til kommentar
Opelpower: Hvis det er skjermdriveren så er 8.4 rett rundt hjørnet hvis det er en trøst ;-)

PS! Du har gitt et par tre hakk ekstra med strøm til pcie bussen? Og satt den til 105mhz - det lønner seg ved hard oc.

Jepp har stått sånn fra første gang du sa det, og har husket og sette opp pcie til 105 ver gang minnet har klikket og skrud alt til auto...

Har ddr til +0,35V @2,2

gmch +0,15

fsb +0,15

.... +0,15

Har sett litt på OC, vis jeg setter ned CPU fra 4,3ghz til 4,275 kan jeg sette ned Vcore fra 1,444 til 1,425 minst... Tror det er greit med tanke på varme.. Er vel kun merkbart i score i 3dmark06...

Lenke til kommentar

Er dette riktig :hmm: :

Jeg stiller Vcore til 1,425 i bios (450fsb)....

Restarter pcen og går i bios, der viser Vcore til 1,428V...

I CPU-Z vises Vcore til 1,408 idel og dropper ned til 1,392V under load i prime95..

Det er jo et avik på ca 0,02V!

Er det riktig at det er så stort avik fra bios til CPU-Z?

Når jeg hadde Vcore til 1,443 i bios (453fsb) vistes den til 1,444 i CPU-Z :ermm:

Det er jo et avik på ca 0,001V

Lenke til kommentar

Hva pleier du å kjøre får å sjekke om CPU er stabil PerUlv2?

Ser ut som maskinen funker når jeg har lagt inn en rar skjermdriver fra microsoft, med ati sinne drivere lagger det....

Men venter på de nye 2x2gb brikkene før jeg vil teste stabiliteten på HELE maskinen...

Venter også i spening på 8.4 driver fra ati :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg kjører Prime95 v25.6 på Small FFT 3-4 timer for å teste CPU stabilitet, hvis det går bra kjører jeg på Blend i minst 12 timer (stresser hele systemet, både cpu, minne og chipset) - går det bra så er den i alle fall stabil nok!

på Prime95 må du huske å slå på "round off checking" under advanced forresten.

Mange bruker OCCT for å sjekke stabilitet, versjon 2.0 er bra, og enklere enn Prime, da det bare er å starte programmet og kjøre i vei, standardtesten til OCCT er en time, litt lite, men gir en veldig god indikasjon.

Lenke til kommentar

Small FFT i 12-14 timer... Jeg er fornøyd etter 3-4 timer på small FFT Hmmmmm..... Prøv å kjøre den på Blend like lenge (eller litt lenger), er den stabil med det - så holder det i massevis.

Uansett, hadde den vært helt på bærtur så hadde den krasjet før det hadde gått 5 minutt med Small FFT

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

at jeg ikke leste denne tråden før jeg kjøpte mitt p5n-e var bare dumt, men gjort er gjort å nå har jeg oppgradert biosen til den nyeste også å så leser jeg her at jeg burde bruke 0608 versjonen. Så jeg prøvde å nedgradere men jeg får bare en beskjed at den ikke passer eller noe. før jeg gjorde dette så prøvde jeg meg litt på sån automatis klokking å satte den til 20% oc da fikk jeg 2,8 men når jeg prøver dette nå så får jeg BSOD når windows starter. Noen som har en ide hvordan jeg kan få nedgradert biosen?

Lenke til kommentar
at jeg ikke leste denne tråden før jeg kjøpte mitt p5n-e var bare dumt, men gjort er gjort å nå har jeg oppgradert biosen til den nyeste også å så leser jeg her at jeg burde bruke 0608 versjonen. Så jeg prøvde å nedgradere men jeg får bare en beskjed at den ikke passer eller noe. før jeg gjorde dette så prøvde jeg meg litt på sån automatis klokking å satte den til 20% oc da fikk jeg 2,8 men når jeg prøver dette nå så får jeg BSOD når windows starter. Noen som har en ide hvordan jeg kan få nedgradert biosen?

Hei, du må lage deg en bootdiskett om du skal degradere bios. Altså en DOS diskett og flashe derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...