Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjøner ikke en drit av biosen til x48, har prøvd å clokke cpu til 400fsb men det skjer jo ingen ting.... Cpu bare klokker seg ned og opp hele tiden fra x6-x9,5 i multiplere får å spare strøm og varme... ARG

Det var mye bedre organisert pånvidia, cpu og minnet sto under forskjelige grupper sammt volten og fsb... lettere å finne fram til hvor man skule trykke...

Står i bios at cpu skal kjøre påb 3,8ghz /400fsb... men CPU-Z viser 2-3,16ghz

Trenger hjelp til å få start på sakkene, har prøvd å lese litt i boka også

Vell, ser ut til at du har samme opplegget som min CPU hadde.

Vcore og FSB og multiplier var veldig variabel til jeg stengte av en god del av CPU Features i BIOS'n.

Først da ble det hele liggende konstant på de verdiene jeg hadde satt.

Ellers vandret den fra 1.37 VCore og opp til 1.40 på "tomgang" for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Jeg endra litt i bioas på advanset setups så fiksa resten seg selv...

Så nå funker det å klokke....

Men auto Vcore er ikke noe bra, Vcore står nå på 1,52 på 3,5ghz... HAHA

Skal setten den på ca 3,8/400fsb nå med en lavere vcore og se hva som kjer i OCCT og Prime95

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Får ikke klokka noe opp mot 3,8GHZ da klikker det får bios, får "sekend bios cosmos ERROR"...

Pcen restarter ser sevl opp mot 5ganger, så kommer det auto-restor bios setup..

Alt er som før men bios har satt fbs kontrol til disabled igjenn...

Når jeg prøver å sette den på enabel og starte pacen på nytt skjer det samma igjenn..

Møkka HK, var null stress å klokke til 450fsb på 650i...

Og ser ikke ut til at CF-X funker heler...

Vises kun et kort på HW-monitore, men på enhelts behandling vises 4 kjerner...

Og enabled CF-X er krysset av i driveren til skjermkorte (8.3)

Lenke til kommentar
Får ikke klokka noe opp mot 3,8GHZ da klikker det får bios, får "sekend bios cosmos ERROR"...

Pcen restarter ser sevl opp mot 5ganger, så kommer det auto-restor bios setup..

Alt er som før men bios har satt fbs kontrol til disabled igjenn...

Når jeg prøver å sette den på enabel og starte pacen på nytt skjer det samma igjenn..

Møkka HK, var null stress å klokke til 450fsb på 650i...

Og ser ikke ut til at CF-X funker heler...

Vises kun et kort på HW-monitore, men på enhelts behandling vises 4 kjerner...

Og enabled CF-X er krysset av i driveren til skjermkorte (8.3)

Tja, tror ikke du skal dømme det nord og ned - mitt X38 klarer 9x450fsb med Q6600 (på vann vel og merke...) men ikke uten mye tweaking - det er helt sikkert et eller annet i biosen du ikke har fått med deg.

Les litt på Gigabyte X38 tråden på xtremesystems.org, det er omtrent samme kort.

Hva med bios? Har du sett etter oppdatering, de første biosene til X38´en var litt bob-bob for å si det sånn....

Lenke til kommentar

Sefølgelig er det noe jeg ikke har fått med meg i bios, den klokker sikkert lett til 4,275 og 450fsb...

Er bare å finne ut hva jeg gjør feil, skal finne bios oppdateringer nå...

Er bare så surt av det skule vere så mange rare navn jeg ikke er vant til...

Hadde holdt med V-core og FSB i min personlige bios...

Men så lenge HK klikke i vinkel når jeg prøver å klokke, så må det vere noe jeg har trykka på som jeg ikke skal..

Edit:

Kom ut bios 6 mars, får innstalere den og prøve å klokke fra rensa bios

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
He he, sjelden det er så enkelt med highend utstyr :-)

Begynner å fine ut av ting nå, klikker litt når jeg tukler med volt...

Men lurer på hvordan jeg skal få skrudd av innstilingen som gjør at cpu skrur seg opp når det trengs og senker seg ned når jeg ikke trenger så mye kapasitet??

Eller er det ikke så farlig om det står bå, har hørt at dette ikke er bra under OC..

Den står på x6 multiplere idel og den kjører på x9,5 multimere under load..

Lenke til kommentar

Du tenker på eist/c1e, jeg har aldri skrudd dem av, men du finner dem under Advanced bios features, skru dem av mens du klokker i alle fall, skru også opp pcie, gmch og fsb voltene et par tre hakk, sett pcie bussen på 105mhz (mest overtro....)

Lenke til kommentar

Det bygynner å nerme seg nå, kjører på 4ghz nå med 420fsb på litt over 1,3 i V-core...

CPU er stablil som faen... Minne kjører på 1006mhz, om det er stabilt vet jeg ikke...

Ser ikke ut til at hk liker minnet så godt, må inn i bios å rote litt med minne ver gang jeg skrur opp klokken....

Snart ser jeg 4,275ghz/450fsb og 1066mhz på minnet som var målet mitt når jeg bestilte nye komponenter...

Håper jeg kommer over 20.000 i 3dmark06 :yes: og får knall bra FPS i COD4 :)

Lenke til kommentar

Kjører på 4,275/450fsb og 1066 på minnet, er dønn stabil med kun 0,16 i Vcore dropp! :dribble:

Det vil jo jeg si er helt sjukt, hadde jo tilsvarende 0,9 i Vcore drop på 650i....

Eneste jeg synnes er rart at noen ganger nå jeg oppner enkle ting som "min datamaskin" henger musa seg opp litt, kan det vere på grunn av at jeg har 2gb minne eller på grunn av OC? :hmm:

Edit:

Er ikke OC som lager "lagg", skrude av klokken...

Må vere det at minnet er ustabilt, eller så holder det ikke med 2gb når jeg kjører cpu på 4,275ghz.. hmm...

Hva tror du PerUlv2?

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Hva slags minne har du? Er ikke Crucial Ballistix tilfeldigvis? Og hva slags multiplier bruker du på minnet? (f.eks 2.66A osv...)

Har hatt den på Auto, minnet viser som 800mhz nå... De første timene vistes den somm 1066mhz minne men ikke nå lenger....

Står på auto til 1080, men da botter ikke pcen....

Må ha minnet på 900mhz får at pcen skal botte nå, og pcen lagger noen ganger da....

Må også bruke 2gb får å bote pcen...

Cpu klarer ikke Occt med 1,4 i V-core på 4,275ghz... Og den har 66grader ifølge realtemp..

(E6850 hadde 65 grader på 3,9ghz på 1,55 i vcore)

Hva skal "loadline Calibration" stå på?, har den på Enaled nå

Edit når jeg restarta pcen nå sto minnet til 1066mhz igjenn :confused:

Satt den på den nest overste av de talla, så det ble 1080mhz på den..

Har økt vcore til 1,408 nå får å se om den blir stabil i occt, men temp i bios her 46grader!! Real temp viser 35 idel

Realt temp viser 70 grader nå under OCCT og truekjøleren er kalt som faen.

Når jeg prøvde E6850 så orka jeg ikke å holde fingern på kjølerne når realtemp viste 70 på den... Og temp dropper ned til 35grader på et nanosekund når jeg skrur av occt, er noe som ikke stemmer med målinga da :/

Har en temp sensor som ligger på siden av cpuen, mellon cpu og metalet du klemmer den... Den svinger fra 28idel til 35 grader når jeg setter på occt

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Du bør ikke klokke minne og cpu samtidig - ta cpu først, kjør minnet ned til helt sikker hastighet (System multiplier som gir ca 800mhz) og timings på auto - untatt static tread som du setter på 10 for å være sikker, minnet tweaker du etter du har fått maks stabil oc på cpu.

Pass på at Perfomance enhanced står på standard når du klokker!!! sett opp spenningen et par tre hakk på pcie/fsb/gmch (jeg har alle tre på +0.150) - IKKE RØR reference og ddr termination settings - ei heller clock driving controls & skew.

Loadline calibration skal hjelpe med å minimere droppet i vcore når cpu er under load - jeg har det på auto som i praksis er av som regel.

Og husk! Det er ikke likegyldig hvilken mulitplier du kjører på minnet (tenker på bokstaven bak) f.eks A bak tallet gir som regel alt for tighte timings til de fleste ddr2 brikker ved høy hastighet, jeg kjører 2.66C på mine Geil BD PC8500 forresten

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Kjører minnet på 200D, det ble 900mhz og 5,5,5,5,18......

Satte static tread value til 10

Men hva skal jeg sette "static tread phase adjust" til?, den står på auto til "0"

Finner ikke "reference og ddr termination settings" i bios :/

har satt pcie/fsb/gmch til 0,150 V

Perfomance enhanced står på standard

Men det lagger forsatt blir nok til at jeg tar å reseter bios og ser om det fortsatt lagger da, men 4,275ghz er stabil på 1,41Vcore i prime95 og Occt. så det er jeg fornyd med..

Er bare iriterende at temp er helt ramdom på kortet... er hk/cpu/TRUE er MAX 40-50 grader..

Sensor på cpu har aldri gått over 35 grader (28grader idel), minne sensor ligger på 37grader.. Bios viser 45-48grader idel på cpu, er praktisk umulig

Samt begger raptorene har 37-38 grader

Lenke til kommentar

Når det gjelder temp så stoler jeg kun på coretemp, uansett hva andre sier, tipper reference/termination settings er kun på DQ6, phase adjust lar du stå på auto - kun static tread du behøver å justere. Hvis det fortsatt lagger når du kjører på default settings i bios, så er det nok noe som krangler - muligens software, har du muligheten til å teste noen andre minnebrikker for. eks?

Lenke til kommentar
Når det gjelder temp så stoler jeg kun på coretemp, uansett hva andre sier, tipper reference/termination settings er kun på DQ6, phase adjust lar du stå på auto - kun static tread du behøver å justere. Hvis det fortsatt lagger når du kjører på default settings i bios, så er det nok noe som krangler - muligens software, har du muligheten til å teste noen andre minnebrikker for. eks?

Tenkte jeg kunne prøve noen andre brikker som sitter i mora mi sin pc, 2x2gb 800mhz...

Har lyst til å kjøpe noen kraftigere briker i 2x2gb, men ser ikke ut som man får det i 1150-1200mhz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...