Dyver`n Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Noen som vet om det er riktig at Vcore skal stå på 1,54 på Asus P5N-E SLI? Endret 22. mars 2008 av OpelPower Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Ser i det står i CPU-Z atCore Voltage er 1,536 V er ikke det litt høy? Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Hvis du f.eks setter V-Core på Auto så øker den selv når du klokker CPU. Tror den øker opp til 1.45 Volt eller noe. Jeg bruker å sette V-core manuelt. Man prøver seg frem. Begynner ganske høyt og senker den gradvis. Når man kjører en bestemt klokkefrekvens på CPU så er det jo ønskelig med lavest mulig V-core. Med hensyn til temperatur. CPU-Z viser ikke alltid V-Core rett. Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Hvis du f.eks setter V-Core på Auto så øker den selv når du klokker CPU. Tror den øker opp til 1.45 Volt eller noe. Jeg bruker å sette V-core manuelt. Man prøver seg frem. Begynner ganske høyt og senker den gradvis. Når man kjører en bestemt klokkefrekvens på CPU så er det jo ønskelig med lavest mulig V-core. Med hensyn til temperatur. CPU-Z viser ikke alltid V-Core rett. OK er med, men jo høyere V-core jo høyere kan man klokke CPU Edit: Kan du sende Link til det Prime95 får å teste CPU stabilitet? Endret 22. mars 2008 av OpelPower Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det stemmer ikke helt, har du for høy vcore vil varmeutviklingen bli for høy og varmen vil hindre høyere oc Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det stemmer ikke helt, har du for høy vcore vil varmeutviklingen bli for høy og varmen vil hindre høyere oc Det med varmen vet jeg..... Høyere V-core jo varmere blir det... Er jo det som er fordelen med 45nm mindre varme høyere klokk.... Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Noen som vet hvordan jeg skal starte testen på Prime95 ?? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 bare velg small fft hvis du skal teste cpu, blend hvis du skal teste stabilitet for hele systemet - husk å gå på advanced og velg round off checking Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 bare velg small fft hvis du skal teste cpu, blend hvis du skal teste stabilitet for hele systemet - husk å gå på advanced og velg round off checking Problemmet er at jeg ikke får trykket på round off checking, den er grå... så får ikke trykket... Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Start testing først, hvilken versjon har du forresten? Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Start testing først, hvilken versjon har du forresten? V2414. Programmet funker ikke som det skal etter atjeg restarta pcen.. Jeg starter opp programet og så lokker det seg igjenn med engang automatisk.. Får prøve å laste ned en annen verson vis det finnes.. Virker nesten som idel temp har går ned 3-4grader når jeg satt ned vcore fra 1,536 til 1,502, kan det stemme? Endret 22. mars 2008 av OpelPower Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 24.14 er for gammel, du må ha v25.5 eller helst 25.6 Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Liten oppdatering... I går prøvde jeg den ene ADDA viften. Mine ADDA 120mm vifter er uten sensorledning. Så brukte manuell vifteregulering. Og joda, var ikke det store problemet å holde CPU under 70 grader på 3.6GHz når man ga denne viften litt trykk. i alle fall, da jeg skulle montere på ADDA viften så vridde TRUE kjøleren seg litt. Så bare vridde den tilbake igjen. Så monterte jeg etterhvert på Pabst vifta igjen og fortsatte som før. Men nå er det faktisk større forskjell mellom kjerne 1 og 2 VS Kjerne 3 og 4. Men kjerne 3 og 4 kjører bare noen grader lavere enn før ser det ut til. Sikkert pga. av at jeg vridde litt på TRUE kjøleren... En veldig merkelig ting er at nå når jeg kjører 3520MHz og bruker 1.475 Volt så blir den ikke lengre liggende på 1.34 Volt på full last. Nå ligger den istedet på 1.36 Volt konstant. Jeg vet ikke hvorfor det ble slik men kan bare anta at når jeg holdt på med de viftene så slo jeg av PSU. Altså tok bort standbypower til hovedkort. For når man velger 1.475 Volt så er det mer nærliggende med minimum 1.36 Volt på konstant last. i alle fall, nå har jeg redusert V-core til 1.45 Volt, som gir 1.33 Volt på full last her. Har egentlig aldri testet absolutte minimum på 3520MHz. Men ser ut som dette er stabilt. Prime95 har kjørt en god stund nå. En annen ting jeg har gjort er å senke Volt på RAM fra 2.3 Volt til 2.2 Volt. RAM kjører jo som sagt på 1100MHz. Og ja, en annen ting... når jeg nå velger 2.3 Volt til RAM så blir den liggende på 2.3 Volt under last og hele tiden. Før dette viftestyret så datt den til 2.26 Volt. 2.2 Volt ligger nå konstant på 2.19 Volt. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Sånn litt uforståelig oppførsel med spenninger pleier bare å skyldes en ting - PSU, har i alle fall vondt for å tro det kan være noe annet, har du ingen annen grei PSU du kan teste for morro skyld? Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Sånn litt uforståelig oppførsel med spenninger pleier bare å skyldes en ting - PSU, har i alle fall vondt for å tro det kan være noe annet, har du ingen annen grei PSU du kan teste for morro skyld? Vel, har jo MIST 500W i den andre PC-en. Men jeg velger å tro at dette tilfellet ikke betyr at det er noe galt med PSU. Tror heller det er et fenomen som har oppstått med diverse tilfeldigheter. Husk at hovedkortet har hatt standbypower nesten hele tiden etter jeg fikk det. Altså hele tiden mens jeg har lekt meg. Så tror heller det er hovedkortet som har tullet litt her. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Tja, PSU´er pleier å oppføre seg sånn når de er på grensen - og Mist er ikke noe mer enn midt på treet PSU hvis man skal være ærlig - de hadde noen 500w som klart var over gjennomsnittet, men de matcher ikke f.eks Corsair, Seasonic og lignende - så ikke vær for rask med å utelukke PSU´en. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Tja, PSU´er pleier å oppføre seg sånn når de er på grensen - og Mist er ikke noe mer enn midt på treet PSU hvis man skal være ærlig - de hadde noen 500w som klart var over gjennomsnittet, men de matcher ikke f.eks Corsair, Seasonic og lignende - så ikke vær for rask med å utelukke PSU´en. Skal holde et godt øye med Volt (Spenning) fremover. Alt ser ut til å fungere meget bra, og fullt på linje med andre som har samme CPU og liknende oppsett, men med andre strømforsyninger. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Føler meg som en idiot at jeg ikke bestilte litt kraftigere 120mm Pabst vifter fra Microplex. 1700 - 1800rpm på last hadde vært helt greit. Og 3.6GHz hadde gått lett da. Men jeg har fortsatt 2 muligheter. Enten å kjøre ADDA viftene med manuell regulering uten RPM avlesning, eller å hente Thermaltake vifta som hørte til en TT BigWater Radiator. Denne har har Thermaltakes manuelle regulering, men har i tillegg en sensorledning som kan kobles til hovedkortet. Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Kjører nå prime95 v25.6 på pcen... Det var riktig at jeg skal krykke av rund off?? Temp 61grader max (20grader i rommet)... Er da en E6850@3,6 på titel HK med TRUE@1200rpm Hvor høyt kan jeg gå på gradene? 70? 75? 80? Endret 22. mars 2008 av OpelPower Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 v25.1? hmmm, som sagt bør du bruke 25.5 el 25.6, round off checking skal være krysset av ja (stå på) Er bare å Google etter Prime95 25.6 så finner du den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå