Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PerUlv2, ser ut som du kan ha rett med for høye temperaturer på 3.6GHz. Jeg fikk plutselig en melding opp i Vista 64 om at Prime95 var sluttet å virke og at programmet måtte lukkes. Nøyaktig det samme skjedde sist gang jeg prøvde 3.6GHz, bare den gangen med x9 multi til CPU. Så det er tydelig hverken RAM eller brikkesett, men at temp til CPU blir for høy. Begynte vel å nærme meg 75 grader på kjerne 1 og 2. Etter dette var skjedd så startet jeg PC-en på nytt. Og kom ikke inn i Windows igjen. Fikk bare svart skjerm like før den var ferdig og skulle inn i selve Windows. Noen ganger bare rebootet den av seg selv.

Prøvde å boote fra Vista plata for å bruke en skygge kopi jeg hadde liggende. Men den måtte kjøre problemtesten sin først, så det ble enten heng eller reboot der også. Så slo jeg av PC-en, slo den på igjen, gikk inn i bios og lagret på nytt, og vips, så kom jeg inn i Windows. Må være noe som har blitt overopphetet eller noe.

Nå har jeg gått tilbake til trygge 3520MHz som er veltestet, og vel vitende om at jeg trenger 120mm vifte som har høyere turtall om 3.6GHz skal bli en fullstendig suksess. Helst liten vifte over VRM også.

Det er en 'vesentlig' forskjell i last-Volt fra 1.475V (Som jeg bruker for 3.52GHz) til 1.5V (Som jeg må ha til 3.6GHz). Førstnevnte har 1.34 Volt på full last og sistnevnte har som vi vet 1.38 Volt. Det er klart at temperaturen fyker opp da.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Har faktisk en vifte som var brukt til en TT Bigwater Radiator som er regulering på. Mener denne kunne reguleres helt opp til 2000 rpm om jeg ikke husker feil. Altså 120mm.. Denne kunne jo vært morsomt å prøve. PerUlv2, hvor mange grader tror du jeg greier å hente ved å f.eks kjøre denne vifta på 1700 - 1800rpm?

Lenke til kommentar
Spørs om du må ha litt mer rpm på vifta ja, eller aller helst ei til, men 3520 er vel ikke så ille med ditt oppsett.

Nei, er faktisk kjempefornøyd. Og spes. at RAM greier 1100MHz. Tror nok at disse 4 brikkene makser ut (Kjørt sammen) på rundt 1150MHz. Og vet ikke om det har noe for seg å bruke raskere vifte. Må jo uansett øke V-core til 1.38 Volt. Og det betyr enda varmere VRM. Synes den er varm nok i massevis.

Men igjen, det er kun slike programmer som Prime95 som greier å fremprovosere slike temperaturer. Testet Oblivion i går på 1920x1200 med alt på max. Everest Ultimate oppe på den andre skjermen (Kjører Dual View med en 24 tommer og en 19 tommer) og temps på CPU lå på rundt 50 grader bare. Men jeg har alltid likt at PC-ene mine taklet Prime95 eller Orthos uten å bli for varme. Jeg regner aldri en PC for stabil før jeg har testet med Prime95 eller Orthos over lengre tid.

Når det gjelder skjermkort så tester jeg med Real Time HDR IBL, eller enda bedre Oblivion med alt på max og noe AA. Bruker å stille meg i gresset ved Withmond farm (Eller hva den het) ved Anvil. Her har jeg greid å få den høyeste tempen på skjermkort. Er det høye gresset som gjør dette. Ingen andre spill har greid å fremprovosere like høy temp som dette scenarioet.

Når det gjelder minne så bør man teste med memtest86 for Windows. Er en stund siden jeg prøvde dette, men husker at memtest kunne komme med feil etter en stund som Orthos ikke reagerte på. Men det sies at den nye Prime95 (25.6 som jeg bruker nå) er bedre enn Orthos. Men tror uansett jeg skal prøve memtest for Windows etterhvert.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Orhtos bruker Prime95 (en eldre versjon) så den har utspilt sin rolle - ellers kjører også jeg alltid memtest86+.

Det er mulig å kutte ned litt med TT vifta på full gass vil jeg tro - jeg hadde satt på to vifter med push-pull hadde jeg vært deg, med automatisk viftestyring.

Men det spørs jo hvor mye man er villig til å strekke seg for de ekstra 80mhz´ene da :thumbup::whistle:

Lenke til kommentar
Orhtos bruker Prime95 (en eldre versjon) så den har utspilt sin rolle - ellers kjører også jeg alltid memtest86+.

Det er mulig å kutte ned litt med TT vifta på full gass vil jeg tro - jeg hadde satt på to vifter med push-pull hadde jeg vært deg, med automatisk viftestyring.

Men det spørs jo hvor mye man er villig til å strekke seg for de ekstra 80mhz´ene da :thumbup::whistle:

He-he. Er ikke villig å strekke meg så veldig langt, annet enn å prøve den TT vifta på 1700 - 1800rpm (Som ikke blir for bråkete). 2000rpm blir for mye for meg på 120mm. Og 2 vifter gidder jeg rett og slett ikke. Men som sagt, er temmelig fornøyd slik det er nå, så blir mest bare for å se hvor mange grader jeg kan hente ved den TT vifta. Gidder ikke mye mer bråk fra PC-en bare for 80MHz ekstra nei :p

Lenke til kommentar

man bør vell kjøre mentest fra no simplere en windows. så den kan teste all ramen. det er memtest i ubuntu ivertfall. sikkert i ultimate boot cd også..

prime95 presser cpu så mye mer en hva som er realisitisk å få til i et annet program. ville heller testa 1 og 1 kjerne på 3.6 eventuelt 2 og 2 er den stabil der så er det vell greit?

Lenke til kommentar
man bør vell kjøre mentest fra no simplere en windows. så den kan teste all ramen. det er memtest i ubuntu ivertfall. sikkert i ultimate boot cd også..

prime95 presser cpu så mye mer en hva som er realisitisk å få til i et annet program. ville heller testa 1 og 1 kjerne på 3.6 eventuelt 2 og 2 er den stabil der så er det vell greit?

Memtest for DOS tester ikke på langt nær så grundig som memtest for Windows.

Her tester jeg alle 4 kjerner på en gang :) Skal det testes så skal det testes.

Lenke til kommentar

He-he. Er ikke villig å strekke meg så veldig langt, annet enn å prøve den TT vifta på 1700 - 1800rpm (Som ikke blir for bråkete). 2000rpm blir for mye for meg på 120mm. Og 2 vifter gidder jeg rett og slett ikke. Men som sagt, er temmelig fornøyd slik det er nå, så blir mest bare for å se hvor mange grader jeg kan hente ved den TT vifta. Gidder ikke mye mer bråk fra PC-en bare for 80MHz ekstra nei :p

PC Bråk ett problem? Heh, min gamle Socket A kjøler hadde en vifte som dundret og gikk på... hold deg fast nå: 5400 til 5600 RPM...

Bråkete? Ja visst, ble bedre når jeg slengte Q-Tec strømforsyninga på dør.

Uansett, det jeg ville spørre om uten å måtte lage en ny tråd og begynne å styre var om det var om det var noen ide å bytte ut en E6750 CPU med en Q9450.

Jeg tenkte på om det lille ekstra cachen jeg fikk henta inn per kjerne ville gi meg noe mer single core ytelse (Spiller en del gamle single core spill sånn som GTR 2 for eksempel) og samtidig ha en god flerkjernes ytelse for nyere spill.

Men den største grunnen som gjør at jeg vurderer Quad CPU er jo at jeg driver litt bilderedigering (3D Teksturer i en masse lag i Paintshop for eksempel) og en del video komprimering (Ofte store filer som skal komprimeres).

Derfor sniffer jeg litt på Quad når prisene faller litt til, men har hørt at overklokkings potensialet på luft er svært lite så derfor sitter jeg her og funderer på om det er noe smart trekk å gjøre.

Lenke til kommentar

Til ditt bruk hadde en quad vært en god ide ja, Problemet med klokking av Q9450 er lav multiplier (8x) sammen med at rundt 450mhz fsb er maks på gode hovedkort med Quads - med et X48 er nok 500mhz innen rekkevidde med god tweaking, og da har du 4ghz - noe du vil klare med en TRUE kjøler hvis CPU/hovedkort vil - Q9450 går mye kjøligere enn Q6600.

Du må også huske at en Q9450 Yorkfield vil yte bedre enn Q6xxx Kentsfield ved samme frekvens - ikke bare pga cache, men også andre forbedringer blant annet SSE4 som vil ha MYE å si på f.eks ditt bruk med avansert bildebehandling.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

007CD: He-he... På slutten av nittitallet var det vanlig med forholdsvis små kjøleribber med kjappe 60mm vifter. Hadde en Deltavifte som kjørte 7000rpm :p DET VAR BRÅK! Så hadde jeg en 80mm Deltavifte også som kjørte 5000 eller var det 6000rpm. Helt sprøtt. Hadde aldri taklet det i dag. På den tiden var det ikke så nøye bare man fikk klokket til nye høyder.

Lenke til kommentar
120mm og 6800rpm. H E R R E G U D!!

Ja H E R R E G U D å lave tempraturer jeg kan få under høy Vcore og OC

Har hørt 4 av dem i en STOR maxi-tower med 20 disker (bedrift server til en fjern venn)

Jepp du hørte dem, men var ganske god luft gjennømstrømning der...

Skal kansje kjøpe med en neste gang det blir bestilig fra microplex, prøv å se om tempratur på den og 1200rpm blir noe merkbart :!:

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Honda motor stil når det kommer til vifter?

Da skal jeg holde ett øye med Q9450 CPU'n når den tid kommer, 2000 spenn virker litt stivt når Intel snakker om å kutte priser i April.

Har nok kjøling for tiden med min Tuniq Tower 120 kjøler, men på nattestid er det RETT ned i 600 RPM, passe "tomgangs turtall" for PC-en min når den står på over natta.

Ikke at den drar noen tunge programmer heller da, bare mine Torrents som skal ned.

@OpelPower: Jeg tror du kan slenge den med neste gang du bestiller fra Netshop også.

Uten at jeg skal si det for sikkert så sies det at Netshop som eier Microplex kjører delt lager med Microplex så du kan slenge med Microplex produkter på dine ordrer fra Netshop.

Lenke til kommentar
Har vanskelig for å tro at netshop og microplex deler lager. Har nylig bestilt varer fra begge disse. netshop sendte fra Stokke til Oslo, så videre fra Oslo. microplex sendte fra sarpsborg til Oslo.

Var noe snakk om det i en artikkel hvor HW.no var på besøk hos Netshop.

Men det skal funke sånn at du skal kunne finne de samme produktene hos Netshop som du finner hos Microplex...

I allefall sånn som jeg forstod artikkelen, men jeg har ikke bestillt hos Netshop på en stund siden jeg for tiden er i Sverige, har også nylig hørt at de leverer der så vi får se.

EDIT: Link til artikkelen om Netshop: http://www.hardware.no/artikler/rapport_fr...n_netshop/44682

Link til artikkelen om Microplex:

http://www.hardware.no/artikler/nettbutikk...et_rare_i/48866

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...