Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, begynner i alle fall å se ut som jeg har funnet min 24/7 hastighet. 3520MHz på CPU og RAM på 1100MHz og 5-5-5-15-2t ser nemlig ut til å være dørge stabilt. Kjerne 1 og 2 har hele tiden ligget å vippet fra 69 til 71 grader og kjerne 3 og 4 fra 67 til 68 grader. Kjører small FFT's (8 til 12K) i Prime 95.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg sette voltage / Vcore på får at det skal bli stabilt å kjøre E6850 på 4 Ghz??'

Blir da 1780/445 FSB

Vcore Voltage.......... | Auto

Memory Voltage......... | Auto

NB Core................ | Auto

Vcore Offset Voltage... | Auto

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Hva slags hovedkort hadde du igjen? Og hva slags kjøling?

Har ikke noe erfaring med E6850, å jeg vet ikke hvor mye du må opp med vcore - den er ikke grarantert å klare 4.0 ghz heller, men muligens - sjansen er større med E8400/E8500.

Du må i alle fall litt opp på vcore, hva er den default?

Avhenging av hva slags minne så må som regel PC8500 minne har rundt 2.2v - det står som regel på minnebrikkene ellers finner du det på nettet.

Det skader heller ikke å gi Northnridgen et par hakk opp vanligvis.

Lenke til kommentar

Har det møkka kortet som står i titel, Asus P5N-E SLI og TRUE kjøler med vifte på 1200rpm...

Kjøpte bare HK fårå se om 780i var ødelagt...

Funker fint på 3,6 nå... Men max temp er på 50 under 3Dmark06...

Hva Vcore er nå vet jeg ikke står bare på auto...

Regner ikke med at HK mit klokker serlig bra, men bryr meg ikke om det går til helvette...

Edit:

Blir ikke ny CPU før E8600 kommer ut med sine 10 multipere og 3,33Ghz

Minnet skal stå på 2,2V ja, ifølge komplett sine sider

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått det endelige svaret på at 3520MHz på CPU og 1100MHz på RAM er 100% Prime 95 stabil med small FFT's selv under hete forhold.

I går kveld ble det veldig kaldt ute.. -15 grader eller noe. Så skrudde opp varmepumpa i stua til 27 grader og satte på en panelovn. Vinduet var igjen på det lille PC-rommet. I dag er det sol og fint vært. Og det var nok rundt 27 grader på PC-rommet. Og Prime95 som har gått siden i går kveld går enda :) Kjerne 1 0g 2 ligger enda å vipper rundt 70 grader og kjerne 3 og 4 rundt 68 grader.

Static Read var i går Prime 95 stabil, men stilte den i går kveld til 9 grunnet noen rare symptomer når jeg f.eks skulle restarte maskinen. Den kunne da slå seg av og på, for så å gå tilbake til standard innstillinger. Har ikke testet dette så nøye nå, men tror det var static read som gjorde det. Men merkelig nok helt stabil i Windows.

Nå prøvde jeg å starte Windows på nytt (Reboote maskinen) og nå startet den på nytt uten å slå seg av og på. Dette har den gjort omtrent hver gang da jeg kjørte Static Read på 8. Så 9 ser ut til å være den rette settingen for meg. Selv om 8 merkelig nok var helt stabil i Windows. Ellers så mistet jeg ca. 230 - 250MB/sek fra 8 til 9 i Minne-Read testen på Everest Ultimate. Fra ca. 8750MB/sek til ca. 8500MB/sek.Så det er klart denne settingen har utrolig mye å si. Mistet jo her ca. 250MB/sek bare ved å endre static Read med bare én klokkesyklus.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jepp, det er vanlig, Bios er litt for nøye med sin bootsjekk, så den kan resette biosen hvis static tread er helt i grenseland - selv om det går bra i Windows, mitt X38-DQ6 var også sånn (med dobbeltboot) med forrige bios. Med siste bios til dq6´en er skjer det aldri mer.

Har du oppdatert bios forresten?

Regner med du har lagret biosoppsettet ditt i en profil? (F11/F12 lagrer og laster biosprofiler på de fleste GB kort)

Da er det bare å laste oppsettet, trykke F10 og boote.

Lenke til kommentar
Jepp, det er vanlig, Bios er litt for nøye med sin bootsjekk, så den kan resette biosen hvis static tread er helt i grenseland - selv om det går bra i Windows, mitt X38-DQ6 var også sånn (med dobbeltboot) med forrige bios. Med siste bios til dq6´en er skjer det aldri mer.

Har du oppdatert bios forresten?

Regner med du har lagret biosoppsettet ditt i en profil? (F11/F12 lagrer og laster biosprofiler på de fleste GB kort)

Da er det bare å laste oppsettet, trykke F10 og boote.

Hei, kjører F11 biosen, som er den nyeste for mitt hovedkort. Har ikke lagret profil. Dette skal jeg gjøre. Takk for at du minnet meg på det. For denne funksjonen har jeg vært borti på andre hovedkort jeg har hatt. Tror det var DFI Lanparty.

Lenke til kommentar

Nå når jeg har blitt så godt kjent med dette hovedkortet, og denne Static Read timingen som er så viktig for ytelse og stabilitet. Takker PerUlv2 mye for sistnevnte.. , så tar jeg like godt å legger meg på 3.6GHz. Bruker ennå x8 multi på CPU istedet for x9. Buss ble nå økt fra 440MHz til 450MHz. Krevde faktisk +0.1 Volt mer til brikksett da. Ellers fikk jeg frys når jeg startet Prime 95. RAM kjører enda 2.5 multi og sjanser på at den skal greie 1125MHz på 2.3 Volt. Hvis ikke vil jeg ikke øke Volt mer til RAM og setter den heller på en 2.4x multi som blir 1080MHz. Og kanskje jeg da kan kjøre 2.2 Volt kontra 2.3 Volt på 1100MHz. Men skal nå se om 1125MHz er grei først her.

CPU har fått en liten økning i V-core. fra 1.475 Volt til 1.500 Volt (Dette visste jeg jo sånn någenlunde hvor mye den trengte for 3.6GHz). Dette gir jo 1.38 Volt under Prime 95 last. Temperaturer kommer nok til å øke litt til CPU. Men ser igjen ut som den 80mm sidevifta hjelper endel. Tipper jeg kommer maks oppi 75 grader på kjerne 1 og 2. Akkurat nå ligger kjerne 1 0g 2 og vipper på 71 til 72 (av og til på 73) grader. Kjerne 3 og 4 på rundt 69 grader. VRM ligger på 66 - 67 grader.

Ser ikke ut som kjerne 1 og 2 vil over 72 grader. Helt tydelig at den 80mm sidevifta som presser frisk luft rett inn i 120mm vifta på TRUE hjelper endel.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Litt høy temp, men det er ikke til å unngå med såpass høy vcore - synes du har litt høy drop på vcore under load, men det kan skyldes litt svakere vrm system enn dq6 eller strømforsyning, vanskelig å si.

Det er vel helst at Q6600´en ikke vil særlig mer på luft.

Lenke til kommentar
Litt høy temp, men det er ikke til å unngå med såpass høy vcore - synes du har litt høy drop på vcore under load, men det kan skyldes litt svakere vrm system enn dq6 eller strømforsyning, vanskelig å si.

Det er vel helst at Q6600´en ikke vil særlig mer på luft.

Tror det kommer av at jeg har svakere VRM system enn DQ6. Rett og slett. Men så lenge man vet om hvor mye den dropper så er det jo greit. Åhh... Denne CPU-en kan sikkert fungere helt fint under Prime95 på 80 grader +. Så spørs om det ikke er bittelitt til MHz å hente. Men her sier jeg stopp i alle fall. Dette blir garantert min nye 24/7 hastighet om det blir helt stabilt.

Lenke til kommentar

Men den klarer 4.0+ med vann, og 3.6 på luft med mindre vcore, men som sagt kan nok det tilskrives DQ6´en sammen med OCZ 850w´ern muligens.

Hvis du har veldig ujevn temp mellom kjernene kan det være monteringsproblemer eller veldig skeiv ihs (plata på cpu), på maks load var det maks 1 grad forskjell mellom kjernene på min

Lenke til kommentar
Men den klarer 4.0+ med vann, og 3.6 på luft med mindre vcore, men som sagt kan nok det tilskrives DQ6´en sammen med OCZ 850w´ern muligens.

Hvis du har veldig ujevn temp mellom kjernene kan det være monteringsproblemer eller veldig skeiv ihs (plata på cpu), på maks load var det maks 1 grad forskjell mellom kjernene på min

Din trengte vel ikke mindre enn 1.38 Volt på full last for 3.6GHz med luft?

Maks 3 grader forskjell mellom kjerne 1 og 2 VS kjerne 3 og 4 her. Vanligvis 2 grader forskjell. Så det er ikke det helt store.

Lenke til kommentar
Jeg testet på 3.6 i går, 9x400 gikk greit på 1.32v - men det er med vann som sagt.

Hva slags termisk pasta bruker du btw?

Sikkert fordi du bruker vann at du kan bruke såpass lav V-core. Det er ofte slik at hvis man ikke overstiger en bestemt temperatur så kan man kjøre komponenten/CPU med lavere Volt.

Samme opplevde jo jeg med GTX-en min nå når jeg fikk ny kjøler. Klart, når den kjører 30 grader lavere nå så kunne jeg klokke mer. He-he

Bruker Arctic Silver5.

Lenke til kommentar
Jeg har byttet ut AS5 med OCZ Freeze - den er merkbart bedre

Ja, men du kan tro at jeg IKKE GIDDER å skru ut hovedkortet og ta løs TRUE kjøleren for å bytte pasta :p

Når man snakker om V-drop så er jeg ikke sikker på at det har med for dårlig VRM å gjøre. Dette fordi jeg bla. tok en V-droop mod på den ene Asus P5N-E SLI hovedkortet mitt. P5N-E SLI hovedkortet hadde minst like mye V-drop under last som dette Gigabyte kortet. Det jeg gjorde var å bruke en blyant på en resistor for å senke motstanden. V-droppen forsvant helt da. Hadde brukt blyanten litt for mye slik at den ble konstant litt over det man valgte i bios. Valgte man f.eks 1.45 Volt i bios så fikk man f.eks 1.46 - 1.47 Volt. Og dette under last også.

Noe liknende gjorde jeg med et DFI Lanparty Ultra-D Sokkel 939 AGP hovedkort. Men her hadde DFI gått ut med info selv om å rett og slett pirke bort en resistor fra hovedkortet for å unngå så stor V-drop.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...