Gå til innhold

kalibrering av skjerm

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at skjermen min ikke er i nærheten av å vise bildene korrekt. Finnes det program som kalibrerer skjermen automatisk på en bra måte?

Jeg har kjørt gjennom Adobe Gamma, men gjennomgangsmåten får jeg aldri til å bli fornuftig. Når man justerer gamma så skal man justere slik at den indre firkanten går i ett med den ytre. Jeg er aldri i nærheten av å komme til det punktet. Det samme gjelder når jeg skal stille inn kontrast og lysstyrke...

Noen kloke tips angående kalibrering av skjermen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Adobe gamma fungerer etter det jeg har skjønt bare på crt-skjermer og ikke lcd. Hvis du skal ha en riktig skjerm er det nok bare hardware kalibrering som gjelder. De mest brukte for oss amatører er nok spyder eller pantone huey. Har den sistnevnte selv og er veldig fornøyd med den. Ligger på ca 1000-lappen og er vel verdt det, du får riktige farger på skjermen og utskrifter stemmer også mye bedre med det du ser på skjermen. Er en ulempe hvis du kjører vista da det er en bug i den som har en tendens til og overstyre den nye skjermprofilen din. Dette skal vistnok bli rettet opp i snart. Mvh Gert A

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager at jeg sniker meg inn med et spørsmål, men dette kan også interessere trådstarter.

Jeg har kjøpt Pantone Huey, og synes den virker overbevisende.

Så tydelig forbedring på skjermen (Samsung 226CW), og farger ser bra ut på bilder.

Men: Den grå fargen som er på menylinjen på browsere o.l. er sykelig blågrønn etter kalibreringen. Hvorfor? Har måttet skifte fra blått tema til sølv på grunn av dette. Snodig.

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...