Gå til innhold

Bestille "store" ting fra VideoGamesPlus.ca

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir pakken borte på veien, så får du kun refundert prisen som er oppgitt på pakken... ikke selve verdien (store pakker kan gjerne bli borte, da enkelte ansatte i diverse postfirma på veien synes store pakker er spennende). Du kan med andre ord miste en Nintendo DS og få 200 kroner fra forsikringen.

Og om de blir stoppet i tollen for en kontrollsjekk (en del pakker gjennomgår slike kontrollsjekker selv om verdien er satt lavt), og de finner ut at innholdet er verdt mer enn påskrevet verdi (det er jo klart at en PS3 koster mer enn 200 kroner), så kan de kreve at du sender faktura med bevis for vareverdi før de sender den videre til deg. I verste fall kan pakken bli konfiskert ettersom avsender i utgangspunktet utfører en ulovlig handling (dokumentfalsk, ganske alvorlige greier) ved å skrive feil verdi på pakken. Da må du håpe på at avsender er reale nok til å refundere pengene dine, selv om det kanskje er du som har bedt om falsk pris.

Jeg opplevde dette en gang, da jeg fikk tilsendt en DVD boks som kostet mindre enn 200 kroner. Jeg fikk brev fra tollvesenet om å sende faktura eller kontoutskrift med bevis for at vareverdi var under 200 kroner. I følge beskjeden fra dem, ville ikke pakken sendes meg før de mottok dette beviset. Nå hadde jeg mitt på det tørre, så den gikk jo glatt gjennom så fort jeg sendte de en kontoutskrift.

Så jeg vil ikke anbefale dette... det blir uansett et "lotteri" hvor du enten kan vinne eller tape.

Og helt til slutt... du mister alt som heter fem års reklamasjonsfrist. Og den er verdt en del (garanti fra utlandet er sjelden mer enn et år). Vær også klar over at det kan være forskjeller i spesifikasjoner fra land til land (tv-systemer osv... kan være feil slik at produktet ikke vil virke på din TV). Vet ikke om dette er tilfellet med Nintendo DS eller PS3.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Jeg har selv fått stoppet pakker med Donald Duck-verdi utenpå pakken. Det var en WaveBird kontroller til GC som definitivt kostet mer enn 200,-. Jeg måtte sende inn faktura for å vise hva varen var verdt. Da de hadde fått den, måtte jeg betale moms og et gebyr på 150,- eller noe, og så fikk jeg pakka i posten. Så jeg tror du overdriver faren ved å få en pakke stoppet i tollen, selvom verdien er for høy. Du blir ikke akkurat tiltalt eller får bot eller noe. Og jeg er klar over det andre du skriver; jeg er bare interessert i å høre folks erfaringer med større pakker fra VGP.

@marvol:

Var det to PS3 i samme forsendelse, eller var det ved to forskjellige anledninger? Og sender de med vanlig post eller med DHL?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Blir pakken borte på veien, så får du kun refundert prisen som er oppgitt på pakken...

Presisering:

Avsender får kun refundert det han/hun skriver som totalverdi på pakken - mot dokumentasjon selvsagt.

Mottaker/kjøper forholder seg til kredittkjøpsloven (såfremt beløpet er betalt med kredittkort) - som holder avsender ansvarlig for frakt.

Dersom varen blir borte underveis blir det derfor en sak mellom avsender og speditør, eventuelt involverte forsikringsselskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...