Gå til innhold

To spm om PCI Express og skjermkort med mulighet for 4 skjermer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PCI Express 2.0 kort vil funke på PCI Express 1.0 helt fint

3870 X2 er vel det beste for tiden, veffal pris mot veldig god ytelse

komplett har skrevi feil, 3870 X2 er PCI Express 1.1, alså det er sån bro 1 til 2 PCIe chip som er 1.1, selve grafikk chipene er PCI Express 2.0, men til hovedkortet er det PCIe 1.1

å ja det kortet vil drive 4 stk skjermer opptil 2560x1600 med HDCP for blu-ray :p

tenk på mulighetene med 4 stk DVI-D!

10240x6400 oppløstning over 4x 30" skjermer :dribble:

Endret av wiak
Lenke til kommentar

jeg har per idag 3 stykk 19" skjermer. hadde egentlig tenkt til å ha to skjermkort og sette dem opp i SLI men jeg hdde tydelig tenkt litt feil da disse skjermkortene gir ytelse for maks to skjermer mens jeg tenkte at to skjermkort á to skjermkort gav 4 skjermer.

jeg er derfor på utkikk etter et skjermkort som tar 3 eller 4 skjermer. Jeg har peri dag Matrox Parhelia men jeg vil ha et skjermkort med råere 3D-ytelse.

Det går fin tå bruke det skjermkortet med dette hovedkortet, ikkesant? Hvordan er produsentet med Linux-drivere?

Lenke til kommentar
tenker du å kjøre 3870x2 på det hovedkortet?

det er isåfall ikke så mye vits, fordi det er et nVidia SLI hk og de er ikke så praktiske om du ikke skal ha nvidia kort...

hæ, alle kort funker vis det er pci express

det har ingentig å si om det er nvidia eller ati eller amd eller intel

jeg har per idag 3 stykk 19" skjermer. hadde egentlig tenkt til å ha to skjermkort og sette dem opp i SLI men jeg hdde tydelig tenkt litt feil da disse skjermkortene gir ytelse for maks to skjermer mens jeg tenkte at to skjermkort á to skjermkort gav 4 skjermer.

jeg er derfor på utkikk etter et skjermkort som tar 3 eller 4 skjermer. Jeg har peri dag Matrox Parhelia men jeg vil ha et skjermkort med råere 3D-ytelse.

Det går fin tå bruke det skjermkortet med dette hovedkortet, ikkesant? Hvordan er produsentet med Linux-drivere?

du har også mulighet for 8 skjerm oppsett med dvi på 2 stk 3870 X2 i crossfire med et hovedkort som støtter crossfire, som AMD 790FX

3870 X2 er 2stk (RV670) 3870 i crossfire i selve kortet

Endret av wiak
Lenke til kommentar

jeg hadde en stund vurdert å kjøpe to SLI-baserte skjermkort men da jeg hadde misforstått teknologien litt blir det heller et skjermkort med støtte for tre eller flere skjermer.

så lenge jeg ikke skal bruke crossfire/SLI ser jeg ikke noen grunn til at jeg ikke kan bruke hva som helst av skjermkort på det hovedkortet.

Lenke til kommentar
har et nytt hk som ikke er tatt i bruk enda. (det er det jeg har linket til ovenfor). den nye maskinen min skal i tilleg ha quadprosessor (ikke kjøpt enda), 4 GB ram, Windows Vista og skjermkort med støtte for tre eller flere skjermer.

Må advare deg om du skal kjøre Quad på ett HK med nForce brikkesett, det er å be om problemer og du kan regne med en god del med BIOS fikling for å få det hele til å fungere og mye eksperimentering.

HK messig er X38 brikkesettet eller P35 brikkesettet mye bedre egnet til Quad, både om du tenker på å overklokke eller kjøre det stock fra boksen.

Om du vil fikle litt er det ett ok kort, bare så du vet at om du får problemer under oppstart så kan du begynne med en gang i BIOS og rote der spesielt med volt innstillinger.

3870X2 kortet fra ASUS er ett helt greit kort ytelses messig, eller rettere sagt, pengene har vanskeligheter med å kjøpe noe bedre, 9800GX2 er sent ute og virker å slite litt ifølge ryktene men vi får vente å se hva testene sier når det er ute i butikkene.

Om jeg ikke husker feil så er det kun ASUS som leverer kort med 4x DVI for tiden, jeg har i allefall ikke sett noen andre eller hørt.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om du har drømt deg frem til akkurat det samme som meg. På min liste står P35, Q9450, 4GB og senere 8GB RAM og to 3870 slik at jeg kan bytte mellom OK ytelse over tre skjermer og topp ytelse i 2560x1600.

Hva er bruksområdet ditt som gjør at du ønsker X2 eller tilsvarende? Hvorfor er ikke to kort aktuelt?

Lenke til kommentar

007CD: så du mener jeg heller burde ha satset på et hk med mulighet for feks crossover? hvilken hovedkort anbefaler du hvor jeg kan kjøre quadcore?

johndoeMAKT: i cirka 5 år har jeg hatt Matrox Parhelia og jeg har for tiden tre 19" skjermer koblet til datamaskinen min. jeg sier at latskapen skal lenge leve og synes det er deilig med muligheten for å kjøre flere ting samtidig.

Lenke til kommentar

og om du tenker på de nye 45nm quad cpu'ene så må du nok bruke et annet hovedkort....

du burde heller satse på et hovedkort med P35 eller x38 chipsett, om du skal ha 45nm cpu, og det kan kanskje være greit om du i fremtiden finner ut at du vil oppgradere med ett kort til? ;)

men det er ditt valg ;)

Lenke til kommentar
007CD: så du mener jeg heller burde ha satset på et hk med mulighet for feks crossover? hvilken hovedkort anbefaler du hvor jeg kan kjøre quadcore?

johndoeMAKT: i cirka 5 år har jeg hatt Matrox Parhelia og jeg har for tiden tre 19" skjermer koblet til datamaskinen min. jeg sier at latskapen skal lenge leve og synes det er deilig med muligheten for å kjøre flere ting samtidig.

ABIT IX38 Quad GT er ett eksempel på ett X38 hovedkort, Link her

Men X38 baserte hovedkort er mest attraktive om du skal kjøre Crossfire oppsett en eller annen gang i fremtiden siden den har 2x PCI-e X16 porter med X16 båndbredde.

For enkel kort har du P35, igjen drar jeg fram ett ABIT eksempel til deg link her forskjellen for deg er at IP35'n har 1 spor som er PCI-e X16 lengde med 16x båndbredde MEN spor nr 2 er ett PCI-e X16 med 4X Båndbredde, om du kjører Crossfire på ett slikt kort så går du fra 16X båndbredde på den første porten og RETT NED til 4X.

Begge kortene er plug and play med 45nm prossesorer og Quad og du trenger ikke å fikle om du ikke vil klokke og til og med overklokkingen er svært enkel på disse 2 ABIT alternativene.

Da igjen, jeg trekker frem ABIT kortene, jeg har begge 2, har kjørt IP35 Pro tidligere og kjører nå IX38 med Crossfire oppsett.

Men når det gjelder P35 og X38 brikkesett så oppfører alle HK'ene seg som oftest likt i overklokkingsammenheng og vanlig kjøring sånn at features du får er hva som burde telle.

Men andre ord, du må se igjennom de forskjellige produsentene og prøve å finne det kortet som passer ditt bruk best med ett av de 2 brikkesettene som jeg og andre har foreslått.

Nvidia SLI har en del ytelses fordeler i spill her og der men sånn som de står HK messig så ofrer jeg de FPS'ene for ett Crossfire system som er mye mer universelt bruker messig og mindre problemer og i allefall om jeg skulle ha hatt Quad.

Lenke til kommentar

Jeg har også i mange år hatt >2 skjermer, men om du ikke har behov for ytelse på mer enn én skjerm er det bare bortkastet å kjøre Parhelia og X2. Selv har jeg kjørt skjerm #2 og #3 på et Matrox G400 PCI, og i dag får du HD2400 som passer flott som skjermkort #2.

3870+2400 for 1+2 skjermer og god 3D-ytelse på én skjerm er altså et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne nevne denne: Matrox Triplehead2go

Denne lar deg koble 3 skjermer til en skjermutgang på skjermkortet med maksoppløsning på 3840x1024 (1280 x 3).

Denne tillater i tillegg 3d akselerasjon over alle skjermene.

Har selv den analoge versjonen av denne og er godt fornøyd.

Vet at ved lansering av denne (analoge versjonen) var noen problemer med ati kort. Tror det skal være fikset nå, men kan være lurt å sjekke uansett.

Lenke til kommentar

Problemene er bare at du får begrenset horisontal oppløsning ( 1024 ) og at skjermene dine blir veldig mye mindre brukervennlige i det du ikke spiller da du ikke kan bruke hurtigtaster for "flytt vindu til neste skjerm" og "flytt alle vinduer ett hopp til høyre" og annet som gjør det å bruke flere skjermer så kjekt. ( Du kan vel heller ikke maksimere vinduer uten at de strekker seg over tre skjermer )

For min del er ikke å spille over flere skjermer et mål i seg selv, så jeg velger heller et PCI-kort fra 2001 ved siden av det kraftige enn xhead2Go.

Lenke til kommentar

Får vel begrenset vertikal oppløsning eller er jeg på villspor nå? Man kan evt kjøre skjermene i høyden, men da er den horisontale oppløsningen begrenset og man beveger seg mellom skjermene oppover og nedover.

Grunnen til at jeg nevnte denne var at trådstarter har 19" skjermer som, hvis det er lcd, vanligvis har 1280x1024 i oppløsning.

Mener at programvaren inneholdt det som trengs for å flytte vinduer mellom skjermene og kun maksimere på en skjerm, men husker ikke helt sikkert.

Har dessverre ikke mulighet til å teste siden jeg kjører enkeltskjerm nå

og verken har plass eller tid til å bære inn 3 crt'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...