Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! Installasjon av bredbånd i leilighet av enebolig??

Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

Jeg bor altså i 2. etasje av en enebolig i en leilighet. Jeg lurer derfor på mine muligheter til å få bredbånd.

Det er et gammelt telefonuttak (sånn med tre hull) i leiligheten.

Hvis jeg da skal få bredbånd installert, av NGT e.l., må det da bli installert via linjen til de som eier huset, eller kan det installeres direkte til meg? Som sagt har jeg ikke noe telefonabonnement, bare et gammelt uttak.

Jeg trenger å vite mulighetene mine før jeg snakker med eieren om å installere det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

OK, så da er det ikke noe annet enn den vanlige etableringen?

Trenger jeg i det hele tatt snakke med husverten?

Hva med alt det derre splitter greiene og sånn?

Eneste leverandør jeg kan tenke meg å få er NGT med spesialtilbud for HiB studenter :)

Telenor har 2000kr etablering (og har hørt masse dårlig om dem), TELE2 leverer ikke i Bergen, Telenor Avidi er ikke utbygget i område mitt... Noen andre mulige leverandører som er bedre enn NGT?

Da skrur de på telefonsentralen sånn at linja til de nede er aktivert, dermed installerer de splitteren og... den går opp til det gamle uttaket? Eller må de bare legge ny kabel opp fra splitteren? Eller...?

Veldig forvirra.

Lenke til kommentar

De garanterer brebånd inn til nærmeste tlf uttak. Skal du ha det ett annet sted må du betale de.

Tror ikke det skal være nødvendig å snakke med husverten. Blir jo ingen forsjel på slik det er nå og etter at folka fra bravida har hvert der, med mindre du skal ha uttaket ett helt annet sted i huset enn der tlf uttaket er.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Så de garanterer bredbånd inn til nærmeste uttak... I leiligheten min eller i huset generelt? Betyr det at den etableringsprisen gjelder hvis jeg har et uttak alrede i leiligheten? Må jeg bare betale ekstra hvis jeg vil ha uttaket et annet sted i selve leiligheten?

Jeg må vel kanskje likevel snakke med husverten om det...

Men hvis jeg kan få det installert direkte til uttaket mitt uten noen ekstra etableringskostnader utenom det vanlige 995kr, da skal jeg gjøre det. Eneste grunn jeg ville snakket med husverten ville vært for å få han til å betale minst halvparten av etableringen siden etter jeg har dratt, da kan han annonsere leiligheten sin som bredbånd-klar, etc. Det blir vel en god investering. Så hvis jeg får det innlagt, da kan fremtidige leitakere få bredbånd fra NGT uten etablering, korrekt?

Lenke til kommentar

Har du eget telefonabonement oppe kommer splitteren der, ellers blir det som under.

Splitteren må stå ved første telefonuttak - nede hos verten, ADSL linja kan så gå fra splitteren og opp til uttaket ditt - 2 ledere - samme som i den gamle 3-pinskontakten. Så kobles ADSL "modemet" til linja oppe hos deg. Funker slik hjemme hos meg, har ADSL fra Bluecom og la opp linjene selv - Bravida skulle vist komme og ta jobben, men de stilte over et døgn seinere enn Bluecom fortalte. Siden eg tok installasjon selv var systemet oppe 5 dager tidligere enn om enn skulle venetet på Telenor....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Men NGT leverer med router, og ikke modem...

Så da går linja fra splitteren til... routeren? Linja fra splitteren går da vel ikke til uttaket hvis det skal direkte til en router?

Han verten min hadde sikkert klart å legge opp linjene selv, men da hadde vi måttet legge opp ny linje fra splitteren til routeren, korrekt?

Kan linjen som alrede går til det uttaket hos meg bli brukt til å binde splitteren og routeren??

Lenke til kommentar
Så de garanterer bredbånd inn til nærmeste uttak... I leiligheten min eller i huset generelt? Betyr det at den etableringsprisen gjelder hvis jeg har et uttak alrede i leiligheten? Må jeg bare betale ekstra hvis jeg vil ha uttaket et annet sted i selve leiligheten?

Jeg må vel kanskje likevel snakke med husverten om det...

Men hvis jeg kan få det installert direkte til uttaket mitt uten noen ekstra etableringskostnader utenom det vanlige 995kr, da skal jeg gjøre det. Eneste grunn jeg ville snakket med husverten ville vært for å få han til å betale minst halvparten av etableringen siden etter jeg har dratt, da kan han annonsere leiligheten sin som bredbånd-klar, etc. Det blir vel en god investering. Så hvis jeg får det innlagt, da kan fremtidige leitakere få bredbånd fra NGT uten etablering, korrekt?

De garanterer fram til første uttak i den leiligheten det bestilles til. Du må betale den vanlige etableringsavgiften for at de i det hele tatt skal komme.

Det må kun betales utover etableringsavgiften dersom du skal ha uttaket ett annet sted enn der det står i dag.

Om du får husverten til å betale for halve instalasjonen kan det jo være at han velger å øke husleien siden han kan tilby brebånds klar leilighet...Vet aldri hvor sleipe de kan være...

Snakker her av mine egne erfaringer på de to stedene jeg har hatt ngt, så om dette er helt nøyaktig utfra deres vanlige prosedyrer vet jeg ikke.

Står helt sikker noe om dette på hjemme siden til ngt

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

OK, det var bra å høre fra noen som har hatt NGT.

Um... ja, hvis jeg betaler halvparten av etableringen, da tror jeg at jeg kan unngå øking i leien. Selvfølgelig hvis han betalte hele etableringen måtte han kunne øke leien litt. Men hvis du tenker over det, så koster det 1000kr, og hvis han tar 50kr mer per måned, da er det betalt for om 20 måneder. Hvis jeg betaler halvparten, 500kr, da er det bare 10mnd med 50kr mer i leie.

Ja...

Jeg får snakke med han i dag om det. Jævla NGT har 3 ukers etableringstid, så jeg må kjappe meg å få det inn. Skal jo bare være i leiligheten 4 måneder til...

Men om vi klarte å installere hele driten selv, blir det mindre tid å vente da? De må vel selvfølgelig klargjøre linjen fra telefonsentralen og sånn, men tar det 3 uker?

Komplett Data tilbyr noe billigere etablering på NGT abonnement... Noen som vet om det?

Lenke til kommentar

Hvis du velger å installere selv blir det nok mindre ventetid. De bare sender en pakke til deg på noen dager, og så er det bare å sette i gang. Enkelt å installere hvis man har en smule teknisk innsikt. Jeg installerte det da jeg var 16 uten problemer så...

Klargjøring av sentralen kan ta litt tid. Den er ikke allerede klargjort da?

Ang. betaling av etablering: hvis du bare skal bo der fire måneder til velger du løpende abbonement eller 1/2 års hvis husverten eller den evt. nye leieboeren er villig til å overta abbonementet. Når abbonementet avsluttes sender man tilbake alt man har "etablert" så med mindre abbonementet blir værende har ikke husverten noen grunn til å betale halvparten av etableringen...

Du bør snakke med husverten ja.. hvis du ikke allerede har gjort det. Installasjonen skal jo gjøres der telefonen kommer inn i huset. Ville nok vært litt sjokk for han/hun hvis han/hun en gang så leieboeren rote med telefonlinjen uten å vite hvorfor :p

Lenke til kommentar
Men NGT leverer med router, og ikke modem...

Så da går linja fra splitteren til... routeren? Linja fra splitteren går da vel ikke til uttaket hvis det skal direkte til en router?

Han verten min hadde sikkert klart å legge opp linjene selv, men da hadde vi måttet legge opp ny linje fra splitteren til routeren, korrekt?

Kan linjen som alrede går til det uttaket hos meg bli brukt til å binde splitteren og routeren??

Øhh.. nå ble jeg forvirret :oops:

tlf.linjen inn i huset går til splitteren. ut fra splitteren går det en linje til alle telefonene i huset og en til routeren. Fra routeren går det en nettverksledning til PCen. Tror det var sånn ja :wink:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

OK...

Så, må jeg betale etableringen selv om jeg (og husverten) installerer alt det tekniske i huset selv? Dvs. må vi betale for at de skal klargjøre telefonsentralen? Ville vært litt sykt å betale 1000kr for at de skulle klargjøre telefonsentralen...

Ja, du svarte det jeg lurte på, angående det med når jeg sier opp den løpende kontrakten, da må jeg levere alt tilbake også blir det på en måte uetablert igjen? Da er det vel selvfølgelig ingen grunn til at husverten skulle betale noe for å etablere... Det er litt dumt...

1000kr etablering, plus 500/mnd i 4 måneder = 3000kr for å ha internett i 4 måneder... Gjennomsnitt på 750kr/mnd... Men jeg får da 1Mb linje da, gjennom HiB avtalen med NGT. Hmm... What to do...

Absolutt Data og Komplett Data er forhandlere av NGT etablering og sånn, kanskje jeg skulle snakke med de...

Så hvis jeg bestiller, så sender de meg en pakke. Etter jeg får den pakken kan meg og husverten installere alt som trengs, og så må jeg bare vente på at telefonsentralen skal klargjøres og åpne linja? Kan jeg da si ifra at jeg ikke trenger noen til å komme til huset, dermed slippe å betale etablering? Hvordan gikk det med deg?

Lenke til kommentar

etablering må betales. dette er et administrasjonsgebyr som NGT tar for papirarbeid og organisering med å få linja klargjort, evt sjekke at den allerede er klargjort. dette gebyret må betales hver gang du kobler deg til NGT, uansett om det har vært der før, eller om du flytter.

snakk med husverten din. selv om det ikke skal foretas større inngrep i huset/telefonen er det en god skikk. kanskje han selv er intresert?

ring til nextgentel, de sjekker med adressa og kan se noelunde hva som skal gjøres. de kan også komme med råd om hvordan hele greia skal installeres. men husk; ikke ta de 3 ukene for god fisk. det kan ofte ta lengre tid, og i noen tilfeller kortere tid.

lykke til! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...