Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen:

Ja da kan jeg opplyse om at jeg er blitt bitt av overklokkings-basillen jeg også.

Før virket det som om at de som hadde dette som hobby virkelig manglet sin fritid, men nå trekker jeg meg fra den uttalelsen :)

Men så til saken. Jeg er som sagt fersk i dette gamet, har lest rundt omkring på diverse forum osv. får å få mest mulig ut av min cpu.

Nå trenger jeg hjelp til settings på de forskjellige volt-typene og hvilken volt styrke de forskjellige bør ha. Har ikke tort å røre for mye på de. Men har justert VCore volten opp til 1.30000v

Har FSB på 1672 og multiplier på x9.5 ellers er alt på Auto. Håper noen har flotte tips for å kunne klare 4.0GHz, da jeg nå ikke er langt unna. Jeg har kun vifter og ikke vannkjøling.

MVH The7thSense

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å sett FSB til 422, v-core til 1.35, og øk NB/MCH-volt ett par hakk om pcen ikke er stabil med standardvolt på NB/MCH. Minnet kan også settes til 2.1V om du sliter med stabilitet. :)

Nå vet jeg ikke helt hvilken kjøling du har, så pass litt på temperaturene ;)

Lenke til kommentar
prøv å sett FSB til 422, v-core til 1.35, og øk NB/MCH-volt ett par hakk om pcen ikke er stabil med standardvolt på NB/MCH. Minnet kan også settes til 2.1V om du sliter med stabilitet. :)

Nå vet jeg ikke helt hvilken kjøling du har, så pass litt på temperaturene ;)

Flotte greier. Takker for svaret så langt. :) Skal notere meg de verdiene og prøve disse settingsene i BIOS :) å skal passe temp. :)

Endret av The7thSense
Lenke til kommentar

Okey:

Da fikk jeg faktisk ifølge Lavalys Everest min CPU klokkehastighet til 4009,1 MHz.

FSB: 422

VCore: 1.35v

NB: 1.28v

Minne: 2.1v

Idle temp cpu i følge CoeTemp: 55 grader. (ikke den beste kjøleren).

Kom til desktop og greier. Men hva bruker dere får å teste at det er stabilt? Prime95?

Lenke til kommentar

jeg fårtrekker stressprime...men også occt fungerer godt.

Link til stressprime:

http://sp2004.fre3.com/beta/beta2.htm

Denne må jo helst kjøre en stund, om du vil stresse pcen ekstra kan du jo gjøre flere ting samtidig også. Jeg pleier å kjøre 2-4 hd-filmer, musikk, virusscan og surfe samtidig :)

bare pass på tempen under load. Hvis pcen er stabil kan du prøve å senke spenningene mest mulig på de forskjellige tingene, og stressteste for hver nye innstilling for å sjekke at det forrsatt er stabilt. Er vell egentlig cpu-volt som er viktigest å finjustere mtp. cpu-temperatur.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Leser på xtremesystems at E8400/8500 gradvis brytes-ned(Degradation) ved for høy v-core.

Chipen vil viss ha høyere volt etterhvert for å nå stabil samme overklokk.

Under 1,36V er viss safe zone.

Det kan vel bli endel E8xxx som ikke klokker i det heletatt på bruktmarkedet etterhvert.

ThePainx leste mellom denne diskusjontråden og et par andre liknende tråder for et par uker siden. Konklusjonen jeg dro av dette var at disse prosessorene vakler litt på hvor mye volt de trenger ved overklokking. Jeg baserte denne konklusjonen på at det var en del som måtte øke volten for at prosessoren skulle bli prime stable, men etter en tid kunne de oppleve at prosessoren igjen taklet den klokken som de tidligere hadde. Har ikke brydd meg om å følge med i disse trådene da. Er denne degraderingen fremdeles bare spekulasjoner, eller er det mange triste overklokkere med E8400/E8500?

Uansett så kan det se ut til å være smart å ta det litt rolig med klokkinga av disse. 4GHz er tross alt en anstendig hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...