Gå til innhold

Subwoofer og effekter av bassfrekvenser


Anbefalte innlegg

Det hjelper lite med høyttalere som spiller de frekvensene hvis rommet kanselerer de frekvensene akkurat der du sitter og lytter.

Da hjelper det mer å flytte på deg eller høyttalerene.

Større høyttalere og en kraftig forsterker kan gjøre susen. CV er et alternaltiv hvis lydkvaliteten ikke så fryktelig viktig. Eventuellt har du også Klipsch, som du definitivt bør høre på. Det er slagkraftig lyd.

 

Jeg vet ikke om jeg har sagt det før, men jeg kom nettopp på at det gjerne er en fordel å flytte både høyttalere og lyttepossisjon et lite stykke ut fra bakveggen.

 

fhl: Hvordan kom du frem til de "problemfrekvensene"? :)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Nye fronter er kjøpt inn. Dali Concept 8 står nå som nye fronter. Fullt volum, ingen effekt på kroppen. Hvor dyre fronter og forsterker skal man egentlig ha for å få samme bass som er i greie bilsubber? :shrug: De nye frontene hjalp en del på punchen da :D Slår litt mer, men ikke i nærheten av det jeg er ute etter. Det er også et problem at hvis jeg setter volumet på maks så er det så høyt at det gjør vondt å høre på.

Lenke til kommentar

Jeg har et liknende problem, og det er vel stort sett bare to mulige løsninger. Enten å flytte lyttepossisjonen, eller å gjøre akkustisk forbedrende "inngrep" i rommet.

 

Problemet ditt er nok at du sitter ugunstig til i forhold til rommet, og at der du sitter er det en "null" i et eller flere av de viktigste "trykk-frekvensene".

 

En teori jeg har, som jeg ikke enda har funnet bekreftelse på, er at hvis etterklangen er stor, vil lyden henge så lenge igjen at du ikke merker punchet. Det blir som en liten bakke i stedenfor en fartsdump, hvis du skjønner hva jeg mener.

Hvis du får ned gjenklangstiden tror jeg at du vil oppleve mer "punch".

 

Concept 8 burde sammen med en subwoofer slå godt i fra seg.

Lenke til kommentar

Det finnes mange tiltak som kan hjelpe godt på, men i bassområdet kreves det litt mer dempemateriale enn ellers i frekvensspekteret.

 

Tykke hjøreabsorbenter vil nok hjelpe. Hvor mye avhengar av størrelsen på rommet, størrelsen og "effektiviteten" på absorbenten, samt hvor den plasseres. Hjørnene er gunstive plasseringer, da det ofte er der det samler seg opp mest "energi", og det er der du kan bruke mest areal uten å selv merke så fryktelig mye til det.

 

En absorbent fra gulv til tak i hvert hjørne (i hvertfall noen utvalgte), vil bidra mye til både å redusere gjennklangstiden, og å forhindre romnoder (stående bølger), og nuller (kanselleringer).

Men du bør lage noen absorbenter som er minst 42x42cm (ca 60cm diagonal). Gjerne større om du vil ha mer effekt nedover i bassen.

 

Skal selv i gang med et slikt prosjekt, og skal oppdatere deg med resultater så snart jeg får laget mine. Det kan ta litt tid, da jeg for det første må bestille og vente på isolasjon, men også fordi jeg må vente på penger først :p

 

Har du en skisse av rommet med grunnleggende møblering og mål?

Lenke til kommentar

Jepp, ligger i en tidligere post her i tråden ;)

 

Oppdater gjerne :D Jeg er spent på hvordan det vil se ut (skal jo tross alt være litt fint og).

 

Hva slags materialer er greit å bruke? Lydisolerende glava, eller er det litt for ekstremt med tanke på hvordan det vil se ut?

Lenke til kommentar

Glava eller Rockwool er vel det greieste å bruke- Men du kler det jo selvfølgelig med et stoff du selv liker. Jeg tror det er få som har stående en åpen stabel med glava i hvert hjørne :)

 

Det kan ta sin tid før jeg får begynt på prosjektet, bare så det er sagt igjen.

 

Glava eller Rockwool er vel det greieste å bruke- Men du kler det jo selvfølgelig med et stoff du selv liker. Jeg tror det er få som har stående en åpen stabel med glava i hvert hjørne :)

 

Det kan ta sin tid før jeg får begynt på prosjektet, bare så det er sagt igjen.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...