Gå til innhold

Subwoofer og effekter av bassfrekvenser


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Man må jo også nevne at en subwoofer kan gjør mye mer gøy enn bare å lage "punsh" av lytteren. Spiller den frekvenser ned mot 20Hz er det ganske artig å føle bassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Jeg har forresten også F6 som fronter. Hvilken subwoofer har du egentlig?

 

Har en Audiopro avanti Sw-500 :p

 

Det er ikke bare bass rundt 120Hz som slår deg i kassa, det er stort sett alt av frekvenser opp til ca 350Hz som bidrar til dette.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jo høyere frekvensen er, jo mindre skal til for å lage "trykk" nok til at det føles.

 

Det ligger mye trykk rundt 50Hz, men det er ikke alle subber som helt får til å lage den "punchen" virker det som. Men rommet kan bety mye!

 

Så punchen kan beskrives som pressis bass? Altså at det kommer veldig mye bass over et veldig kort tidsrom? Men dette med vibrasjoner i klær osv, dette har vel noe med at bassen må treffe visse egenfrekvenser?

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Hvis ting begynner å "spille med", så er det at du treffer den "rette" frekvensen. Men ting kan flytte på seg uten at de "spiller med" også. For eksempel ved veldig lave frekvenser som setter rommet i bevegelse.

Punchen kan nok beskrives som en konsentrasjon av bass, ja.

 

Den subben din burde i alle fall være kraftig nok til å gi deg ganske godt trykk og dybde, så det står nok på plasseringa.

Lenke til kommentar

Jeg har flyttet suben rundt overalt i rommet egentlig og jeg tror jeg har funnet den beste plasseringa nå. Jeg sitter i en kjeller med både murgulv og vegger, kan det være noe med det? At rommet mitt er veldig sært for bassfrekvenser? Men jeg håper ikke vi har forskjellige oppfatninger om punch? :p Jeg tenker på basslag som får det til å føles ut som hjertet har gått i høygir, som om det er en som sitter og slår på brystkassa?

 

Men hva er det du sier nå bluum? Er det plassering eller for svake fronter som er problemet mitt? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Frontene er ikke problemet ditt. Det er subwooferen som lager punchet du er på jakt etter, ikke frontene. Har du prøvd å sette den bak sofaen?

 

EDIT: Jeg har plugget igjen de øverste bassportene og dette hjalp meget mye på bassen. Prøv det!

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Hehe, en god kombinasjon kanskje? Jeg vet ikke helt.

Ikke har jeg hørt om noen gulvhøyttalere med to 6,5" elementer som ikke klarer å spille ned til under 120Hz, så plasseringen er nok ikke helt optimal.

 

Det kan hjelpe mye å flytte både lyttepossisjon og høyttalerene et stykke ut fra bakveggen. Det å ungå å sitte midt i et rom er også lurt, til tider.

 

Kunne du lagt ut en liten skisse av rommet?

Gjerne med målsetning av rommet :)

Lenke til kommentar
Frontene er ikke problemet ditt. Det er subwooferen som lager punchet du er på jakt etter, ikke frontene.

 

Jeg ville sagt det motsatte. Punchet og trøkket i brystkassa ligger i midbassen, og den er det ikke suben som skal stå for.

 

Frode

Lenke til kommentar

Nei, høytalerne går ned til rundt 40hz selv om de ikke er så spesielt gode på disse frekvensene :p det var nok det forrige forsterkeren min som gjorde noe rart med de lave frekvensene på frontene :S

 

Lagde en skisse over rommet, prøvde å få til riktige proposjoner, men var litt vanskelig :p Det som er helt svart er høytalere, den runde er suben, de doble strekene er lerretet. De litt tjukke strekene er bord, har et skrivebord der også. Det er flere stoler som går litt inn og ut av rommet alt etter hvor mange som skal være der osv :p

Hjemmekino.bmp

Lenke til kommentar

OK.

Da er det ikke så mange andre måter å få det til på enn å flytte subben. Jeg antar du ikke vil snu hele rommet ...

Hvor subben kan spille bra vet jeg ikke helt sikkert, men jeg ville prøvd å dra den litt mer ut fra veggen, eller sette den i andre enden av sofaen om kabelen er lang nok.

 

Hvis ikke subben er for høy, eller TVen står for lavt, så kan du prøve å sette subben forran TVen et sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Frontene er ikke problemet ditt. Det er subwooferen som lager punchet du er på jakt etter, ikke frontene.

Jeg ville sagt det motsatte. Punchet og trøkket i brystkassa ligger i midbassen, og den er det ikke suben som skal stå for.

Han var jo på jakt etter bass som fikk buksebenet til å vibrere. Dette er det jo subwooferen som står for. Beklager hvis du misforsto. Dårlig skrevet av meg. Jeg skulle kanskje ikke brukt betegnelsen "punch".

Lenke til kommentar

Har selv vært ute for flere ganger at heftige bil-subber spiller patetisk når en prøver de i hus. Hadde for lenge siden en pioneer 12" i 48 liters porta kasse som i bilen spilte ganske sinnsykt men som på rommet her ble forbigått av enkle, små 8-tomms innesubber. Selv med god forsterker. Selv om plasseringa hadde mye å si så fikk jeg ikke noe særlig trøkk i forhold til det jeg hadde forventa. Det som gav best trøkk var å sette subben i ett hjørne og meg selv i det motsatte. :p

Lenke til kommentar
Har selv vært ute for flere ganger at heftige bil-subber spiller patetisk når en prøver de i hus. Hadde for lenge siden en pioneer 12" i 48 liters porta kasse som i bilen spilte ganske sinnsykt men som på rommet her ble forbigått av enkle, små 8-tomms innesubber. Selv med god forsterker. Selv om plasseringa hadde mye å si så fikk jeg ikke noe særlig trøkk i forhold til det jeg hadde forventa. Det som gav best trøkk var å sette subben i ett hjørne og meg selv i det motsatte.

 

Hvordan blir det da å sette en kraftig inne-sub i en bil? :scared:

Lenke til kommentar
2m sånn ca akkurat :p

 

Med slike dimensjoner vil jeg tro at du har kraftige resonanser rundt 45Hz og 90Hz. Her er en fil du kan prøve å spille av for å teste: 20to120in100sek500mV. wav

 

Frode

 

Ikke for å stjele tråden, men jeg merker hos meg, så begynner det å spille rimelig mye fra subben allerede fra 35Hz og opp til 55Hz. Sier det noe om innstillinger på subben min?

 

Kjører forresten Jamo E770 som fronter og Jamo E7 som sub.

Endret av Bimmelom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...