Gå til innhold

Subwoofer og effekter av bassfrekvenser


Anbefalte innlegg

Du har en peak ved som topper seg ved rundt 41Hz, og den tenker jeg du merker litt til, for det er en del høyere enn de andre frekvensene.

Ellers ser det faktisk ut til å være en ganske grei grafe. Litt lavoppløst kanskje.

 

Hvis du reduserer kryssningspunktet til å vise 50dB på Y-aksen, så vil det bli lettere å se hvor stor forskjell det faktisk er på volumet til de forskjellige frekvensene.

 

Prøv å få redusert den peaken rett over 40Hz, og endre minst mulig av de andre frekvensene opp til ca 100Hz, så har du et godt resultat. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du reduserer kryssningspunktet til å vise 50dB på Y-aksen, så vil det bli lettere å se hvor stor forskjell det faktisk er på volumet til de forskjellige frekvensene.

 

Får ikke gjort det :S Har engelsk Excel 07 og den lever helt sin egen verden, jeg ga helt opp :S Plutselig blander den inn noe prosent, og y-aksen får jeg ikke gjort noe med, den starter på 0 og slutter på 120 uansett hva jeg gjør.

 

Prøv å få redusert den peaken rett over 40Hz, og endre minst mulig av de andre frekvensene opp til ca 100Hz, så har du et godt resultat.

 

Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

Da har jeg delvis fått bekreftet det her. Satte opp delefrekvensen til 120hz (gikk ikke mer) og da startet plastikkposer, klær og hår å vibrere litt mer, bassen føltes også mer pressis i form av dunking. Men hvis jeg skraper sammen litt penger og kjøper meg kraftigere fronter, hvordan får jeg da frontene til å fokusere mer på de lavere frekvensene? Setter delefrekvensen til 80 hz og opp volumet mellom 80-200hz?

Lenke til kommentar

Fokusere på de lavere frekvensene?

Subben bør fokusere på de, og høyttalerene bør ta seg av resten.

Optimalt sett skal høyttalerene spille så dypt som mulig, mens subben skal ta seg av de hlet dypeste tonene, og aller helst tror jeg det skal være en liten overlapp, slik at du ikke hører helt hvor subben overtar.

 

Du må nesten lytte deg frem til høyttalere som leverer bass slik du liker den, men regn med å måtte ut med litt penger for å få noe bra.

Du kan kjøre aktiv deling, og kutte alt av frekvenser under f.eks. 60Hz til høyttalerene, slik at de frekvensene ikke forstyrrer elementet mens det spiller de andre, og slik at det blir frigjort effekt som kan brukes til å spille høyere med, eller mer kontrollert med.

 

Å sette opp volumet fra 80-200Hz kan føre til forvrengte signaler, som igjen kan/vil føre til sprengte høyttalere, så det er ikke helt anbefale.

Lenke til kommentar
Å sette opp volumet fra 80-200Hz kan føre til forvrengte signaler, som igjen kan/vil føre til sprengte høyttalere, så det er ikke helt anbefale.

 

Hvorfor skal dette være så vanskelig? Bruker man pcen som avspiller kan man jo bare endre litt på EQ i WMP :p Men jeg finner ikke noe sånt på forsterkeren. Men hvorfor kan området 0-80hz boostes veldig opp, og ikke 80-200hz (tenker på lydbildet)? Jeg kan jo la suben min spille en god del høyere enn de andre høytalerne og lyden høres jo fortsatt fin ut, det skal jo tross alt være mye bass :p Spesielt under film. Så derfor tenkte jeg at det kunne være en god ide å få opp volumet mellom 80-200 hz også, hvis jeg kjøper meg nye fronter.

 

Hvor mye tror du jeg må ut med? Jeg har sett litt på AudioPro Avanti A.70. Suben min er en Avanti SW-500 så jeg tenkte det hadde vært kult å kjøre samme serie ;) Har lest at Audiopro pleier å levere det du betaler.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ofte er enklere å booste dypbassen enn mellombassen er at det som regel er den dypere bassen folk mangler, og den de trenger å booste.

Det er en grense for hvor kraftig signal man kan ha før det vrenger, og ofte er grensen nådd allerede etter mixingen av sangen, så da vil en del frekvenser vrenge når du øker volumet på de. Det høres ikke pent ut, og det er ikke bra for høyttalerene.

 

Det at du kan skru opp volumet på subben er en annen ting, for da forsterker du signalet, du "endrer" det ikke slik som du gjør ved bruk av equallizer.

 

Skal du ha nye fronter, så pass på at du får hørt de før du kjøper de, slik at du vet at de har den bassen du er på jakt etter.

 

Jeg har også inntrykk av at AudioPro leverer i samsvar med hva du betaler, uten at jeg har noen praktisk erfaring med dette. Og et anlegg med samme merke på høyttalere og subwoofer både ser og høres gjennomført ut ;)

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt ikke med på dette :confused: For å få den bassen jeg vil ha av suben jeg har nå (det dunker jo temmelig kraftig selv om den ikke er så veldig pressis) så må jeg jo skru opp volumet, setter jeg volumet på sub og fronter på samme nivå høres lyden spinkel ut og nesten uten bass. For å få bass fra frontene som får håret og buksebenene å riste må jeg jo skru opp volumet noe veldig for å få bassen i akseptabelt volum, men da vil jo mellomtone og diskant være over alle høyder. For å sammenligne så syns jeg at hvis frontene spiller 90db og suben spiller rundt 110 så er det bra partystemning uten ubehagelig mye bass :D

Lenke til kommentar

Da liker du mye bass tydeligvis :)

Poenget med å kjøpe nye fronter er å kunne får mer volum rundt det området der du "kjenner det", altså fra 100Hz og oppover.

Subben vil ikke spille presist nok når den spiller så høyt. Optimalt sett skal frontene spille mest mulig, mens subben skal ta over der høyttalerene ikke lengre henger med, og det er da den gjør jobben sin best.

 

Jeg vet det finnes en sub som har mellomtonebasser også, men jeg husker ikke hvilket merke det er, hvor den selges eller hvor mye den koster. Men den ville nok vært noe for deg, da den også leverer det trøkket som du tydeligvis liker.

 

Det er få høyttalere som klarer å levere mye bass i det frekvensområdet, men et av merkene som skiller seg godt ut der er Cerwin Vega. Alternaltivt har du Klipsch og QLN.

Et brukt par Klipsch kan være aktuellt. De er kjent for å levere veldig "morsom" lyd, og de er svært lettdrevne.

 

Hvilken forsterker har du?

Lenke til kommentar

Har en marantz SR5500. Nei, jeg vil heller ha nye fronter :D Er opptatt av god lyd og det er jo ikke uten grunn at de fleste suber er best på 80hz og ned, det skal jo være frekvenser som vi har problemer med å retningsbestemme. Når du får 100-200hz lyder kommende fra bak sofaen under film så ødelegger det litt :S Men jeg skal få jobbet en del til sommeren så tenker jeg at de nye frontene faller på plass :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg deler på 60Hz, og har aldri hatt noe problem med lite bass.

 

Opplever du at bassen slår deg i brystkassa og får hår og bukseben til å vibrere?

Ja, til de grader. Bassen er kraftig over alle sitteplassene. Men jeg har oppdaget et sted, med verandadøra, der det er en bass-felle og det kan bli for mye av det gode. Det er nesten farlig å komme inn når Neo og Mr. Smith sloss i "Reloaded". Skal kjøpe noen dempeplater i morgen hvis ikke det er for mye snø.

Lenke til kommentar

Men hvordan er det mulig? Bluum sa jo det at det er frekvenser over 80hz som gjør dette, og min sub ble litt bedre til å flytte på sveisen etter at jeg satte på delefrkvensen til 120hz så det må jo ligge noe i det :p

 

Hvordan er det forresten å kjøpe en sub til som er slik jeg er ute etter? Får jeg da i pose og sekk, en som romler høyt og en som slår?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har en Cerwin Vega CLS-15SX og den spiller som bare rakker'n. Det er utrolig morsomt når det kommer eksplosjoner som får bilder til å riste og som føles "ekte". :D

 

EDIT: Jeg har forresten også F6 som fronter. ;) Hvilken subwoofer har du egentlig?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Det er ikke bare bass rundt 120Hz som slår deg i kassa, det er stort sett alt av frekvenser opp til ca 350Hz som bidrar til dette.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jo høyere frekvensen er, jo mindre skal til for å lage "trykk" nok til at det føles.

 

Det ligger mye trykk rundt 50Hz, men det er ikke alle subber som helt får til å lage den "punchen" virker det som. Men rommet kan bety mye!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...