Gå til innhold

Subwoofer og effekter av bassfrekvenser


Anbefalte innlegg

Jeg blir provosert. Jeg klarer ikke å få suben min til å dunke skikkelig. Tidligere har jeg trodd at det bare er mp3 formatet som ikke er så god på de lavere frekvensene, men uansett hvilken bil jeg setter meg inn i med en anstendig sub installert, sparker mye mer fra enn min sub, og jeg vet at det er mer guffe i min hvis du hadde satt begge to under samme forhold. Min sub leverer en langt bedre basslyd enn de bilstereoene jeg har hørt, den spiller dypere og finere, men det er som sagt det frasparket som ikke er der. En annen ting jeg har merket er at subwooferen i bilen spiller en langt lysere bass, noe som gjør at hår og klær begynner å vibrere. Hvordan får jeg min hjemmesub til å imponere i samme grad som de bilstereoene jeg har hørt? Jeg er sikker på at det kun er noe kalibrering eller formatendring som skal til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik bass går faktisk så høyt som 3-400Hz, og da er du over på mallomtone.

Kraftigere forsterker kan hjelpe litt på dette, men større fronthøyttalere er nok det som hjelper best.

 

Jeg er ute etter noe av det samme som deg og ergrer meg over å ikke finne den perfekte subben for jobben

Men etter å ha analysert diverse lydfiler, så ser jeg at det ofte er mye lyd i området rundt 50Hz, men at en "vanlig" stortromme strekker seg fra ca 20Hz og helt opp til 350Hz.

Så større mellomtoner eller basselementer i fronthøyttalerene dine vil hjelpe mye.

 

Å sette subben til å spille stort høyere enn 80Hz er generellt ikke anbefalt, og jeg mener at det er en grunn til det.

Jo mer subben må spille, jo mer problemer får den med å spille det riktig og kontant.

 

Jeg skal se om jeg klarer å isolere litt av den bassen jeg tror du er på jakt etter, så kan jeg legge den ut og se om det er den du er på jakt etter ...

 

EDIT: jeg tror det er "mellombassen" du etterlyser, altså den som er hakket over der hvor subben spiller. Da tenker jeg fra ca 80Hz og oppover til omtrent 150Hz. Litt oppover derfra også, men det tror jeg ikke du merker så mye til.

 

Jeg legger ved to filer; den ene er helt vanlige stortrommeslag, og der er det ikke gjort noen endringer. Det andre klippet derimot, er fra en annen sang, med litt annen trommelyd, og der hører du kun frekvensene fra 89Hz og til 133Hz, (hvis Audiacity er hlet nøyaktig).

Har jeg rett hvis jeg tror at den modifiserte filen har den typen bass du etterlyser?

stortromme.wav

89_133.wav

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Takk for et nydelig svar bluum :D

 

Litt merkelig det her. Stortromma var fin nok, klarte ikke få stort ut av den egentlig, hørtes ut som en stortromme og det ga ikke noe effekt jeg var ute etter. Den redigerte hørtes veldig innestengt ut. Jeg har forholdsvis pinglete fronthøytalere (Dynavoice F6). Har testet litt med sinustoner gjennom et program og frontene gir seg på rundt 100hz (mulig dette er fordi en sinustone er langt mer energikrevende å spille framfor korte stunder med denne frekvensen). Jeg har satt delefrekvensen til suben på 80hz gjennom forsterkeren, og jeg forstår det sånn at dette er kun en demping av signalet, at ikke forsterkeren kutter nøyaktig på 80 hz. Suben spilte en del av lyden og de andre høytalerne spilte resten noe som tyder på at suben klarer fint å spile 89hz mens resten fint klarer 133hz, jeg klarte ikke høre om det var noe som manglet mellom der. Dette ga fortsatt ikke effekten jeg er ute etter, men jeg måtte skru opp volumet temmelig høyt for å få noe lydstyrke på det her, noe som tyder på at frontene mine ikke er spesielt glade i disse frekvensene :p Men jeg skal prøve å stille litt på delefrekvensen for å se hvor høyt suben går. Men så jeg har altså et anlegg som ikke er godt nok til å spille de frekvensene som trengs? Hvordan kan da bilsubbene være så gode på disse frekvensene?

Lenke til kommentar

Det er klart at den redigerte høres innestengt ut, for du får ikke med deg diskanten. Men høyttalerene dine bør gå mye dypere enn 100Hz, det er klart.

 

Jeg ville prøvd å flytte høyttalerene litt, for å se om dette gir noen effekt.

Og når du skal gjøre det, så kan det være lurt å spille av en sinustone i det frekvensområdet du føler det er lavt volum, og så går du rundt i rommet for å finne ut hvordan responsen er i resten av rommet.

Prøv å flytte høyttalerene nærmere bakveggen først, og se om det har noen effekt. Hvis ikke prøver du fremover og/eller til sidene.

 

Hvorfor en bilsub spiller så mye kraftigere tør jeg ikke svare deg helt sikkert på, men jeg tror det er flere ting inne i bildet.

For eksempel har det noe med hvor høyt i frekvensene subben får lov til å spille, noe som varierer fra bil til bil.

Dessuten er bilsubber laget for å spille høyt, og høyt spiller de som regel. I et så lite rom som en bil vil det også være lett å merke at bassen trykker.

Ta med subben din inn i et bøttekott og prøv der med høyt volum.

 

 

Så jeg ville kort og godt jobbet med plasseringen av høyttalerene, og eventuellt komensert med å skru opp crossoveren på subben til der høyttalerene begynner å gi seg.

 

Hos meg trykker det forresten ganske godt når jeg spiller av den modifiserte filen :)

 

EDIT: det som er tingen er at du gjerne må ha jevn respons i bassområdet og litt opp i mellombassen for at du skal føle at det trykker.

Siden det ikke bare er en bestemt frekvens som fører til at du kjenner trykket ...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Dro volumet nesten til topp nå, lydmåleren viste ca 105 db på frontene og antagelig en del mer hvis jeg skrudde på suben. Testet også med delefrekvensen og dro den opp til 120hz. Nå banket bassen da, slo litt mer i bryskassa enn det har gjort tidligere, kan dette være fordi det er wav filer du har gitt meg? Jeg har lest at mp3 filer ikke er spesielt gode på de laveste og høyeste frekvensene, at det kanskje er fordi bilsubene spiller en høyere frekvens at det er derfor mp3 filene sparker såpass ifra? Håret mitt sitter fortsatt på plass, merket ikke stort der :p Men hvis jeg tester med et program, slår av suben og tester frekvens for frekvens, vil jeg da finne en frekvens som gir resonans i håret mitt? Du nevner også noe om å flytte frontene, dette kan vel ikke endre frekvensbildet? Jeg tror forsterkeren min er kraftig nok, suben min er aktiv så her har det ikke noe å si, men forsterkeren er en Marantz SR-5500, litt gammel modell, men den er ganske stor og tung og den var langt bedre enn min tidligere Pioneer til rundt 3500kr.

Lenke til kommentar

Hehe, kan ikke si så mye om det med håret ditt, men det å flytte høyttalerene betyr MYE på lydbildet.

Riktig plassering er alfa omega for å få god lyd, så eksperimenter litt.

 

Det var som jeg trodde, du mangler litt trøkk rundt 100Hz og litt oppover.

 

Hvis du har en lydmåler, så last ned Room Equalizer Wizard og kjør en sveip opp til 500Hz og post grafen her. Tilpass helst grafevinduet slik at det bare viser 20 til 500Hz, og fra 45-105dB.

 

Det at filene er wav betyr ingenting for dunkinga, men lavoppløste mp3-filer har helt klart mindre presisjon, men det gjelder jo hele spekteret.

Lenke til kommentar

Testet med sinuskurver nå, rundt 50hz begynte buksebenene å vibrere litt i alle fall. Frontene går ned til rundt 40hz faktisk :D Kanskje min forrige forsterker som ikke var helt samarbeidsvillig, men jeg skjønner ikke hvordan frontene kan spille 40hz når jeg har satt delefrekvensen til 80 hz :S

 

Prøvde Room EQ Wizard, men jeg forsto ikke stort. Jeg vet ikke hvilke instillinger jeg skal ha på lydmåleren og på programmet. Grafen ble helt merkelig.

post-70421-1205011832_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det ser ut som en helt grei grafe det der, dog noe ujevnheter er det.

Mål først uten subben, så blir det lettere å se effekten av å flytte høyttalerene.

Skru også opp volumet til ca 75dB (bruk "pink noise" for å måle)

 

Ellers kan du godt lese denne guiden, så slipper jeg å skrive så himla mye selv :p

 

Lydmåleren skal stå på C-weighted, de andre instillingene avhenger av hvilken lydmåler du har.

Lenke til kommentar

Leste guiden og gjorde som det sto, lasta ned den kalibreringsfila til radioshacken og huka av for c-wighting, men resultatet ble det samme. Men hvis du sier at det ser ut som en grei graf, betyr det at høytalerne mine er like gode på alle frekvenser? :wow:

 

Testet på nytt fra 0hz og oppover, ser ut som frontene mine har en peak effekt på rundt 20hz :blink:

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Nei, og det optimale er en helt rett strek. Jeg tror ikke noen har en såkalt lineær frekvensrespons, men det er i alle fall det optimale.

 

Ta en ny måling, men denne gang bare opp til 200Hz.

Tilpass vinduet slik at det viser fra 15 til 200Hz, og fra 45 til 105dB. (gå inn på "Graph limits" oppe i høyre hjørne)

 

EDIT: spill så høyt at du har ca 75dB når du spiller av støy ...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Hmm... det ser ikke så frkytelig galt ut hvis du bare ser på formen, selv om det er en del ujevnheter.

Men det ligger jo langt under 75dB, som jo er målet.

 

Hvis du er sikker på at du har stilt inn olumet slik at du hadde 75dB ved avspilling av støy (gjøres ved å gå inn på "SPL meter"), så skal volumet være rett.

 

Prøv å flytte litt rundt på høyttalerene og mål på nytt.

Flytt de for eksempel 10 cm bakover først, og se om det gir noe stort utslag.

 

Og så to viktige ting angående måleren, som jeg ikke vet om du har fåt med deg. Det er for det første at den skal holdes rett opp, og ikke mot høyttalerene. Dessuten så skal måleren optimalt sett stå på samme sted under alle målingene, og det stedet skal være der du har hodet ditt når du lytter.

Lenke til kommentar

Veit ikkje om det er nevnt, men det er mange som skrur på Loudness i bilen. Det fører til ein drastisk økning i basstrykket. Personleg meiner eg det ødelegg lydbilete, men det for nå være så.

 

Akkurat kva som skjer når du skrur på Loudness veit eg ikkje, men det er vel eit signal som blir boosta opp.

 

Opplevde liknande når eg sjølv installerte bilstereo, men etter at eg prøvde ut Loudness i min bil fant eg ut at eg ikkje synest noko om det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen mellom bil og et rom, er jo selvsagt størrelsen. Jeg så litt på størrelsen på en ny Golf, og hvis jeg tar godt i, er den vel kanskje rundt 4 kubikkmeter. Et 11kvm rom med takhøyde på 2,2m, inneholder 6 ganger så mye luft som må settes i sving. Et rom på 30kvm med 2,4m takhøyde inneholde 18 ganger mer luft enn Golfen. Har man en 12" i Golfen, må man ha henholdsvis 6 og 18 12" i de to rommene for at forholdet mellom luftmengde og subbens evne til å bevege den(antar samme slaglengde), skal være likt. Putter man en 4" i bilen, trenger man 2 x 7" i det lille rommet for at membranareal skal være likt i forhold til volum i rommet.

 

Men som det sies tidligere i tråden, hvis man savner kicket i brystkassa, ligger ofte problemene høyrer enn subområdet. Etter min mening er det alt for lite høyttalere med store element på markedet. Det er tøft for en eller to 7" å gi noe realistisk trøkk i midbassen.

 

Frode

Lenke til kommentar

Jeg lagde en slik soundcard calibration og den viste en masse støy. Så skiftet jeg fra mic-in til line-in og da ble det nesten en rett strek, slik som i manualen. Grafenen nå ble hakket bedre, selv om det fortsatt er mye støy opp og ned. Å flytte frontene hjalp ikke stort, prøvde først tilbake og så fram. Jeg leste at grunnen til at grafen hopper så mye opp og ned kan være pga. resonans?

post-70421-1205073647_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Slik du har det nå, så måler du på veldig lavt volum ser det ut til.

Det betyr ikke så mye, men grafen påvirkes lettere av andre lyder da, så skru opp volumet litt.

 

Du ser av grafen at høyttalerene begynner å gi seg ved ca 90Hz, så da vil jeg si at det kan være grei å sette subbens crossover til ca 90Hz, for så å ta en ny måling med subben.

 

Subben er vanskeligst å plassere riktig, så det er egentlig den du bør fokusere på. Det er noen få peaker og dipper oppover, men det er ikke de verste jeg har sett, selv om det ikke er helt perfekt.

 

Prøv å flytte høyttalerene nærmere hverandre eller lengre fra hverandre, det kan også bety noe.

Det du sier om resonans går på resonans i fra rommet, og plasseringen av høyttalerene betyr mye for hvordan frekvensresponsen påvirkes av romresonans.

Noen lytteposisjoner og rom er i utgangspunktet ugunstige, men du ser ikke ut til å være værst rammet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...