Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Analogt modem + IP-telefoni = umulig?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en bekjent som gjerne skulle ha kunne sendt telefaks direkte fra PC-en. Vedkommende har et standard innebygget analogt modem. I huset er det lagt opp til IP-telefoni.

På IP-telefoni-boksen har jeg lagt opp et splitter slik at vanlig analog telefon kobles til den ene porten og telefonkabel fra modem på PC-en er koblet inn i den andre. Den analoge telefonen fungerer som den skal.

Men når jeg prøver å sende en faks fra PC-en så ser alt greit ut. Modemet ringer opp, får svar, men så bryter den etter en stund uten å få sendt faksen. Modemet klarer altså helt fint å ringe ut og opprette kontakt, men selve overføringen av data feiler.

Er det noen som har erfaring med å sette opp en slik løsning som kan komme med noen tips og innspill? Mistenker at det kan ha noe med at man prøver å sende faks over IP-telefoni-linjen, men aner ikke. Så jeg trenger litt hjelp.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bra start er å sjekke om IP telefoni adapteret støtter faks og hvilken faks (pass through eller T.38). Pass through skal fungere, T.38 fungerer sjelden da dette må ha nettstøtte.

Hvilken adapter og IP telefoni tilbyder har du?

Lenke til kommentar
En bra start er å sjekke om IP telefoni adapteret støtter faks og hvilken faks (pass through eller T.38). Pass through skal fungere, T.38 fungerer sjelden da dette må ha nettstøtte.

Hvilken adapter og IP telefoni tilbyder har du?

Hvor sjekker jeg om adapteret støtter faks og type faks?

Adapteren heter:

i3 micro technology ab, modell vood 322

IP telefoni tilbyderen er Tele2.

Noen som kan si noe om det lar seg gjøre?

Lenke til kommentar

Må man ha ADSL for å kunne bruke iptelefoni altså? det var nytt for meg :) Kjedelig for alle de som bruker annen bredbåndsteknologi (og som har iptelefoni). Noen burde ringe dem og gi beskjed at de må slutte å bruke telefonen sin siden det ikke funker :p

Lenke til kommentar
Trodde man måtte ha ADSL for at IP-telefoni skulle fungere jeg...? Mulig jeg tar feil altså.. :roll:

Lese første innlegg en gang til kanskje...

;)

Sto ingenting om ADSL/bredbånd her.. Kun analogt modem, og det er ikke akkurat bredbånd! Men ok.. Tydeligvis bare jeg som er dum..

Må man ha ADSL for å kunne bruke iptelefoni altså? det var nytt for meg :) Kjedelig for alle de som bruker annen bredbåndsteknologi (og som har iptelefoni). Noen burde ringe dem og gi beskjed at de må slutte å bruke telefonen sin siden det ikke funker :p

Haha.. Skjønner at jeg driter meg ut gang på gang her.. Virkelig ikke meningen altså! Man må ihvertfall ha bredbånd, enten dette går via kobber, koax eller fiber.....

Lenke til kommentar

@Ayla86:

hvis du leser enda litt nøyere så ser du at han ikke skal bruke IP-telefoni over analogt modem... Men analogt modem over IP-telefoni... :)

@jcnorway:

Du vil nok ikke få det til å fungere da komprimeringen som benyttes på IP-telefoni ødelegger signalet fra faksen. Jeg anbefaler at kompisen din skaffer seg en faks<->epost tjeneste :)

-C-

Lenke til kommentar
@Ayla86:

hvis du leser enda litt nøyere så ser du at han ikke skal bruke IP-telefoni over analogt modem... Men analogt modem over IP-telefoni... :)

@jcnorway:

Du vil nok ikke få det til å fungere da komprimeringen som benyttes på IP-telefoni ødelegger signalet fra faksen. Jeg anbefaler at kompisen din skaffer seg en faks<->epost tjeneste :)

-C-

Noen forslag på gode faks<->epost tjenester?

Lenke til kommentar

Tilgin (i3Micro) Vood 322 støtter fax.

Fax/modem:

• Fax/modem tone detection/fax adaptation

• G.711 pass-through

• Codec/Fax switchover

• T.38 (optional)

Fax/Modem detection og G.711 passthrough betyr at adapteret selv detekterer fax og lar den passere uhindret (G.711 er PCM = vanlig ukomprimert 64kbit tale, samme som du har i vanlig telefoni).

T.38 er FOIP (Fax over IP), dette er den kuleste måten å sende fax på over IP, men støttes av svært få da du må ha ende til ende støtte.

Så,det skal virke :)

Lenke til kommentar

Det kan virke med FAX over IP tlf, har sendt FAX fra en HP 6180 "multiskriver" over min "boks" fra Telio, om PC som sender FAX over analogmodemet snakker "samme språk" som en FAX bør det fungere, ellers er det vel håpløst og sende FAX fra PC til en FAX (mottaker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...