Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trådløs Media Center i full HD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klarer man å streame Full HD (1080p) over trådløst nettverk da?

Avhengig av komprimering og div annet. 1080i ligger rundt 15-20 mbps 1080p vil ligge noe over dette. Fullt mulig å streame dette over trådløst, men det begynner å nærme seg grensen avhengig av hvilken virkelig hastighet man har da det som oftest er stor forskjell på teoretisk og virkelig hastighet.

Mer interresant er vel hvilke format skjermen støtter. Enkelte av disse formatene krever også en god del kraft for å få et jevnt bilde - og jeg vil tro det er her tvn kommer til kort og ikke nødvendigvis ved overføringen av data.

Lenke til kommentar

Avhengig av komprimering og div annet. 1080i ligger rundt 15-20 mbps 1080p vil ligge noe over dette. Fullt mulig å streame dette over trådløst, men det begynner å nærme seg grensen avhengig av hvilken virkelig hastighet man har da det som oftest er stor forskjell på teoretisk og virkelig hastighet.

Mer interresant er vel hvilke format skjermen støtter. Enkelte av disse formatene krever også en god del kraft for å få et jevnt bilde - og jeg vil tro det er her tvn kommer til kort og ikke nødvendigvis ved overføringen av data.

Jeg er også skeptisk, og ikke fornøyd med din forklaring.

Slik du sier er det dersom du overfører informasjonen mellom 2 PCer og det er et effektivt kodek slik som h.264 ja, men i et slikt tilfelle så er det jo den komprimerte informasjonen som overføres fordi den decodes av mottaker-maskinen. I dette tilfellet så vil jo fremdeles ikke TV'en decode data, så overføringen må være av ukomprimert informasjon.

Og da snakker vi om syke mengder info....

Her er matten for hva et ukomprimert 1080p signal @60FPS og 24bit farger trenger:

1920 * 1080 = 2073600 number of pixels

2073600 * 24 = 49766400 24-bit color (16.7M colors)

49766400 * 60 = 2985984000 60 frames per second

2985984000 / 8 = 373248000 convert to bytes/sec

373248000 / 1024 = 364500 convert to KB/sec

364500 / 1024 = 355.957 convert to MB/sec

Altså 356MB/sek (eller altså nesten 3Gbit/sek)

HDMI støtter forøvrig opp til 48bit farger, så om du vil ta det med i beregningen kan du doble dette tallet.

Og dette skal de klare å overføre trådløst? Yea right... Jeg hadde blitt mildt imponert om de hadde klart å overføre dette via kabel en gang. Et bra normalt nettverk klarer vel unna kanskje 10-20Mbit i praksis (nå snakker jeg ikke om det som står at den SKAL klare på esken, jeg snakker om hva som er realistisk i praksis). La oss si 20Mbit for å være optimistiske. Da snakker man altså om at det må til en økning på minst 14160% for å få dette til - selv med et konservativt estimat.

EDIT Denne artikkelen bekrefter forøvrig at jeg har rett i forhold til båndbredden som trengs:

http://www.digitaltvdesignline.com/howto/s...cleID=201001996

Men, den sier også at de faktisk mener å skulle klare 3Gbit/sek++

Til det har jeg bare å si - jeg tror jeg når jeg ser det.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hmm, aldri hørt om dette merke før jeg. Er det ikke litt dumt å kjøpe TV fra "ukjente" merker man aldri har hørt om?

Finnes jo omtrent ingen anmeldelser av denne TV`en?

Hadde du hørt om Tatung før de klasket til med en tv til 5000,- som vant samtlige tester den var med på da? Ukjent merke er forsåvidt ikke noen ulempe i seg selv.

Tatung har forsåvidt kommet med en 42" til under 10000,- som gikk til topps i lyd og bilde.

Når det kommer til helios'en hadde det vært kjekt om HW.no hadde testet den! Synes forsåvidt de skulle testet flere media-center løsninger også.

Lenke til kommentar

Jeg er også skeptisk, og ikke fornøyd med din forklaring.

Slik du sier er det dersom du overfører informasjonen mellom 2 PCer og det er et effektivt kodek slik som h.264 ja, men i et slikt tilfelle så er det jo den komprimerte informasjonen som overføres fordi den decodes av mottaker-maskinen. I dette tilfellet så vil jo fremdeles ikke TV'en decode data, så overføringen må være av ukomprimert informasjon.

Og da snakker vi om syke mengder info....

Her er matten for hva et ukomprimert 1080p signal @60FPS og 24bit farger trenger:

1920 * 1080 = 2073600 number of pixels

2073600 * 24 = 49766400 24-bit color (16.7M colors)

49766400 * 60 = 2985984000 60 frames per second

2985984000 / 8 = 373248000 convert to bytes/sec

373248000 / 1024 = 364500 convert to KB/sec

364500 / 1024 = 355.957 convert to MB/sec

Altså 356MB/sek (eller altså nesten 3Gbit/sek)

HDMI støtter forøvrig opp til 48bit farger, så om du vil ta det med i beregningen kan du doble dette tallet.

Og dette skal de klare å overføre trådløst? Yea right... Jeg hadde blitt mildt imponert om de hadde klart å overføre dette via kabel en gang. Et bra normalt nettverk klarer vel unna kanskje 10-20Mbit i praksis (nå snakker jeg ikke om det som står at den SKAL klare på esken, jeg snakker om hva som er realistisk i praksis). La oss si 20Mbit for å være optimistiske. Da snakker man altså om at det må til en økning på minst 14160% for å få dette til - selv med et konservativt estimat.

EDIT Denne artikkelen bekrefter forøvrig at jeg har rett i forhold til båndbredden som trengs:

http://www.digitaltvdesignline.com/howto/s...cleID=201001996

Men, den sier også at de faktisk mener å skulle klare 3Gbit/sek++

Til det har jeg bare å si - jeg tror jeg når jeg ser det.

-Stigma

Unnskyld, men hvorfor skulle man ikke komprimere innholdet? Er redd for du ikke forstod artikkelen. Media Center Extenders er ikke en tynn klient som det ser ut til at du snakker om her - Disse produktene behandler komprimerte formater (hvorfor skulle tven ellers være verdt å nevne), og sant skal sies så vil alt du ser på dagens HD/BD plater være komprimert. Tenk bare litt enkelt over det, en dobbeltsidig blu-ray plate kan lagre 50gb max. Hvor mange sekunder film blir det? I tillegg vil altså ekstra materiale, lyd osv komme.

Et eksempel på media extenders er Xbox 360 og PS3, og disse støtter langt fra alle formatene. MKV beholder er spesielt problematisk. For IPTV versjonen kan man se litt på AppleTV - som kan starte en 720p sending etter 15 minutts caching. Samme prinsippet.

Blu-ray specs anngir 36 Mbit/s som 1xlese hurtigheten - alt er komprimert med rater avhengig av leverandør og innhold til siste ledd.

Altså, HDMI signalene sendes ikke trådløst.

Siden du virker litt bestemt så har jeg en link til de som driver med dette siden det som oftest er måten å få folk til å se hvilken drømmeverden de har levd i når de angriper forumet.

båndebredde: http://www.ikanos.com/lib/assets/pdfs/appn...deo_Service.pdf

wiki extenders: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_Center_Extender

Utheving av viktig moment i wiki: To render the media, the Extender needs to have an implementation of the codec used to package the media locally installed on the Extender; having the codec on the host computer is not enough.

Det er ikke relevant engang om kodeken er på NAS, PC, eller uansett hvilken host det skulle være snakk om. Håper at du hermed er fornøyd.

Lenke til kommentar

Da har jeg jo tydeligvis misforstått hva de prøver å få til, men siden det ikke direkte fremgikk av artikkelen om det var komprimert eller ikke så unskylder jeg meg på den.

Hvis det er en decoder på andre anden kolbet til TVen så oppstår det jo straks et nytt problem dog. Enten har den dingsen kun hardware decoding for standard codec (slik at du med en gang begynner å få problemer med å spille av noe du hentet inn fra nettet), ellers har den software støtte for decoding som du kan oppdatere, men sikkert også alt alt for lite prosessorkraft for å takle det som faktisk er interessant - mao. h.264

men det blir bare spekulasjon, siden jeg ikke har researchet spesifikasjonene for akkurat denne spesifike boksen.

Skal du ha en slik en så kan du like godt ha en HTPC i min mening, but thats just me.

-Stigma

Lenke til kommentar

@Stigma:

Har litt problemer med å forstå hva du prøver å fortelle, men denne tv'en fungerer som en trådløs Windows Media Extender.

En windows Media Extender mottar ikke ukomprimert data, men komprimert. Windows Media Center mottar data, f.eks Xvid, H.264 osv og sender disse dataene videre i et kompatibelt format til extenderen.

For mer informasjon om Windows Media Center Extender:

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_Center_Extender

For meg virker det som at du ikke har forstått hvordan Windows Media Center Extendere fungerer, men det kan godt hende at jeg har klart å overse noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...