Gå til innhold

litt hjelp angående Ingeniør programmerer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Vi har en del bransjeorientering på skolen nå og slikt, og jeg syns ingeniør programmerer (?) hørtes veldig tøft ut. Programmere roboter og slikt. Jeg går bare i 9. klasse enda, men av alle de 40 yrkene det var forskjellige representanter fra og fortalte, så må jeg si at han som holdt på med programmeringa virkelig traff meg. Jeg kan ikke noe særlig med programmering fra før, så jeg vet egentlig ikke hva jeg ville frem til her nå.

 

Men sett at jeg skal ta en slik utdanning, programmere diverse maskiner og slikt. Hva slags linjer må man gå? Hva kreves det av en?

 

Og ikke minst, hvilket språk er det her aktuelt å programmere i? Jeg har bestemt for å lære meg programmering, og lurte på om ejg kunne fått anbefalt en bok. Altså et språk jeg da vil ha kjennskap til senere.

 

Dette ble kanskje litt surrete, men takk uansett :)

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil programmere roboter eller mot roboter så er kyberntikk/mekatronikk linjene du burde gå. Anbefaler deg å følge med i matematikk og mekanikk forelesningene også ;)

 

Hvilket språk de programmerer i gidder jeg ikke gå inn på (du vil nok forstå hvorfor siden). Jeg kan heller anbefale deg å starte med litt lettere programmering. Start med C#, java, python eller lignende. Dette er språk som er anvendelig til mye rart, er lette og starte med, pluss er lett å få support (mange flinke folk her på diskusjon.no). Det finnes tusenvis av tutorials på internett, bare å google

 

Lykke til

Endret av turbz
Lenke til kommentar
Har ei venninne som går på kybernitikk. Hun har akkurat laget et program som styrer en heis.

 

Jeg går på informatikk, og vi har gått til innkjøp av en xbox og en robot. Vi skal prøve å leke litt med dette :)

 

litt off topic men på informatikk så lurer jeg på om det er mye programmering av roboter og sånt, eller mer programmering av programmer/spill til pcer?

Lenke til kommentar
litt off topic men på informatikk så lurer jeg på om det er mye programmering av roboter og sånt, eller mer programmering av programmer/spill til pcer?

 

 

På informatikk lærer man lite/ingenting av programmering for styring av slikt (selv om mye av det man lærer kan brukes til det). Da er det som det sies kybernetikk ol. som gjelder.

Lenke til kommentar
litt off topic men på informatikk så lurer jeg på om det er mye programmering av roboter og sånt, eller mer programmering av programmer/spill til pcer?

 

 

På informatikk lærer man lite/ingenting av programmering for styring av slikt (selv om mye av det man lærer kan brukes til det). Da er det som det sies kybernetikk ol. som gjelder.

 

 

ok perfekt :) takk

Lenke til kommentar
Har ei venninne som går på kybernitikk. Hun har akkurat laget et program som styrer en heis.

 

Jeg går på informatikk, og vi har gått til innkjøp av en xbox og en robot. Vi skal prøve å leke litt med dette :)

 

litt off topic men på informatikk så lurer jeg på om det er mye programmering av roboter og sånt, eller mer programmering av programmer/spill til pcer?

Ja, det var nok litt dårlig forklart. Dette har egentlig ingenting med informatikkfaget å gjøre. Vi har egentlig bare gått til innkjøp av denne da klassen er liten og vi består av en gjeng nyskjerrige studenter som liker utfordringer. Dette er mer et prosjekt blant studentene, enn et skoleprosjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...