Urgh Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hei litt utenom det vanlig men skal ha meg oppvaskemaskin, og går ut ifra det er her jeg får best svar på støymålinger.. Lurer på om det er noen som har noe peiling på om det vil virke endel roligere med 46db på en oppvaskmaskin enn en 50db.. da 46db er 1-2k dyrere.. Takk for svar! hjelper godt på veg! Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 bråker og irriterer like mye, så si ingen forskjell ville jeg tro! når en heavy metal konsert er 110 DB sånn ca til vanlig, kan du tenkte deg og ha halvparten av det på kjøkkenet. Ikke vært og slippe de 4 DB, du klarer nesten ikke å hviske så lavt. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 mener å huske at vis du øker med 3 dB så dobbles lydnivået Så ja det er en del forskjell Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Decibel-skalaen er logaritmisk. En økning på 3 dB tilsvarer en dobling av lydintensiteten. Dermed vil du nok merke forskjell på 46 og 50 dB. Om det er verdt pengene? Tja, det kommer jo an på hvor mye du bruker maskinen. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) bråker og irriterer like mye, så si ingen forskjell ville jeg tro! når en heavy metal konsert er 110 DB sånn ca til vanlig, kan du tenkte deg og ha halvparten av det på kjøkkenet. Ikke vært og slippe de 4 DB, du klarer nesten ikke å hviske så lavt. Du har misforstått ganske bra. Som Llandari sier, så er skalaen logaritmisk. Ergo blir ikke støynivået halvert fra 110 dB til 55 dB! Stor forskjell! Det en heller kan tenke på, er hvor standariserte slike målingsmetoder er. Maskiner fra ulike produsenter har vel ikke helt samme måte å måle dette på? Goscinny Endret 23. mars 2008 av Goscinny Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Kanskje litt sent nå, men som nevnt over, en økning på 3dB er en dobling av lyd intensitet, videre vil en 6dB økning oppfattes som en dobling av oppfattet lydnivå, så du vil merke stor forskjell på de to maskinene og om det er verdt prisforskjellen avhenger av hvor mye du tror maskinen vil bli brukt og om du har en åpen kjøkkenløsning eller om det er lytt mellom kjøkken og rom du oppholder deg i når den kjører. Isåfall hadde jeg ikke stusset et sekund på velge den på 46dB... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå