Gå til innhold

Komplett: elendig service på PS3


Anbefalte innlegg

Her er det en del misforståelser, ifølge forbrukerkjøpsloven av 2002 har man krav på lånegjenstand dersom reperasjon tar lengre tid enn 1 uke. Så klart med visse forebehold ... ser ikke at noen av disse forbeholdene er oppfylt her.

 

Krav til lånegjenstand her INGENTING med behov å gjøre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved hjelp av programmer med støtte for DLNA, som TVersity Media Server eller Nero Home på en PC, får PS3en tilgang på alle media via hjemmenettverket. PS3en er altså huben som gir stereoanlegget og TVen i stua signaler. Hvem kan definere hva som er et vesentlig behov en gang for alle her?

Lenke til kommentar
Jeg tror virkelig du trenger å lese loven før du uttaler deg.

Har lest loven opp og ned flere ganger men har aldri sett noen form om behovskrav. Lurer på om du tar feil av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven her, husk at det ikke er samme lov.

 

Mener du fremdeles du har rett er det ikke verre enn å gi meg en link til siden der loven står ...

Lenke til kommentar
Ved hjelp av programmer med støtte for DLNA, som TVersity Media Server eller Nero Home på en PC, får PS3en tilgang på alle media via hjemmenettverket. PS3en er altså huben som gir stereoanlegget og TVen i stua signaler. Hvem kan definere hva som er et vesentlig behov en gang for alle her?

Den er noe du vanligvis bruker til dette formålet. Signaler til TV og Stereo kan du også få uten en PS3, f.eks. med en antennekabel. Dermed er den ikke noe vesentlig behov.

 

Kanskje det er levevegen for han, proffisjonell speler, eller anmelder.

Slikt kan ikkje Komplett vite og burde få fingern ut av hullet sitt og sendt han ein ny PS3

Og om du skulle ha rett har ikke Forbrukerkjøpsloven, Forbrukerrådets meninger eller noe som helst med forbrukerrettigheter noe i denne diskusjonen å gjøre.

Lenke til kommentar
Ved hjelp av programmer med støtte for DLNA, som TVersity Media Server eller Nero Home på en PC, får PS3en tilgang på alle media via hjemmenettverket. PS3en er altså huben som gir stereoanlegget og TVen i stua signaler. Hvem kan definere hva som er et vesentlig behov en gang for alle her?

 

Sukk, du liker ikke det vi skriver, vi er uenig med deg, og hva enn du skriver her, så er jeg enda ikke overbevist. Litt spydig så kunne jeg sagt at fremfor å tenke på Tv'en hele tiden, så kunne du ta deg en tur eller få en valp å leke med, så har du noe å gjøre...

 

Er du uenig i det vi skriver, så er det lite å gjøre, du får argumentere med forbrukerrådet, og se hva komplett svarer. Eventuelt ta det til FTU for alt jeg bryr meg :)

Lenke til kommentar
Har lest loven opp og ned flere ganger men har aldri sett noen form om behovskrav. Lurer på om du tar feil av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven her, husk at det ikke er samme lov.

 

Mener du fremdeles du har rett er det ikke verre enn å gi meg en link til siden der loven står ...

http://www.lovdata.no/

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Merkelig hvordan man kan lese noe opp og ned flere ganger, og fortsatt ikke få med seg annet enn det man har lyst til.

Lenke til kommentar
Jeg tror virkelig du trenger å lese loven før du uttaler deg.

Har lest loven opp og ned flere ganger men har aldri sett noen form om behovskrav. Lurer på om du tar feil av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven her, husk at det ikke er samme lov.

 

Mener du fremdeles du har rett er det ikke verre enn å gi meg en link til siden der loven står ...

 

§30:

Dette gjelderlikevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukers behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Så ja; du tok feil!

Lenke til kommentar
Her er det en del misforståelser, ifølge forbrukerkjøpsloven av 2002 har man krav på lånegjenstand dersom reperasjon tar lengre tid enn 1 uke. Så klart med visse forebehold ... ser ikke at noen av disse forbeholdene er oppfylt her.

 

Krav til lånegjenstand her INGENTING med behov å gjøre!

 

Vel, behov er faktisk nevnt i loven

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

Men at Komplett bør se på sine leverandører og serviceavtaler synes jeg. Dersom deres underleverandører ikke kan yte en bedre service enn dette så bør Komplett vurdere om deres kunder skal slippe å bli skadelidende ved f.eks å ikke selge Ps3.

 

Edit, her havnet jeg visst bakerst i køen..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Det er jo Komplett som har ansvaret her, og hvis underleverandørene ikke gjør jobben sin, må de finne andre løsninger. Det er litt seint å slutte å selge PS3er for mitt tilfelle.

 

Slike erfaringer svekker jo Kompletts renome, jeg mener det er mange bedrifter jeg kjenner til som handler der...

Lenke til kommentar
Ved hjelp av programmer med støtte for DLNA, som TVersity Media Server eller Nero Home på en PC, får PS3en tilgang på alle media via hjemmenettverket. PS3en er altså huben som gir stereoanlegget og TVen i stua signaler. Hvem kan definere hva som er et vesentlig behov en gang for alle her?

 

Sukk, du liker ikke det vi skriver, vi er uenig med deg, og hva enn du skriver her, så er jeg enda ikke overbevist. Litt spydig så kunne jeg sagt at fremfor å tenke på Tv'en hele tiden, så kunne du ta deg en tur eller få en valp å leke med, så har du noe å gjøre...

 

Er du uenig i det vi skriver, så er det lite å gjøre, du får argumentere med forbrukerrådet, og se hva komplett svarer. Eventuelt ta det til FTU for alt jeg bryr meg :)

 

Det kunne være litt fristende å si noe om behovet for valper her, som ikke er så stort for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Jeg tror virkelig du trenger å lese loven før du uttaler deg.

Har lest loven opp og ned flere ganger men har aldri sett noen form om behovskrav. Lurer på om du tar feil av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven her, husk at det ikke er samme lov.

 

Mener du fremdeles du har rett er det ikke verre enn å gi meg en link til siden der loven står ...

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

........

Lenke til kommentar

Her var det mange seriøse forslag gitt, kjøpe dvd-spiller på rema, tjuvlåne fra Elkjøp, antennekabel til mediestreaming, og en hundevalp! Forbrukererådet sier at normalt skal man tilbys lån etter en uke!

 

Om Komplett har problemer med servicepartneren og ingen 60 GB PS3 er å oppdrive, så hold dem ansvarlig og send dem regninga for en 40 GB PS3 lånemaskin! Eller tilby stakkaren en 40 GB PS3 + et mellomlegg.

Lenke til kommentar
Her var det mange seriøse forslag gitt, kjøpe dvd-spiller på rema, tjuvlåne fra Elkjøp, antennekabel til mediestreaming, og en hundevalp! Forbrukererådet sier at normalt skal man tilbys lån etter en uke!

Normalt ja. Og jeg foreslo ikke antennekabel til mediestreaming. Han sa han brukte PS3 for å få signal til TV og stereo. Signal kan han få med en antennekabel. Mediastreaming er langt fra noe som kan kalles et behov.

 

Og hva Forbrukerrådet sier har faktisk ikke noen betydning når butikken ikke er enig med dem.

Lenke til kommentar
Som forbruker har jeg mest sansen for nettbutikker som løser problemer for kundene og holder seg til Forbrukerrådets anbefalinger. Er ikke det rart?

Nei, det er ikke rart i det hele tatt. Dersom du kjøper en PS3 bør du nok holde deg langt unna nettbutikker, og du bør også passe på at den fysiske butikken har en ulånsmaskin klar når din blir ødelagt, for de vil ikke åpne noen ny pakke for å låne deg en.

 

Det er grenser for hvor mye en butikk gidder å tape fordi Forbrukerrådet mangler bakkekontakt.

Lenke til kommentar
Som forbruker har jeg mest sansen for nettbutikker som løser problemer for kundene og holder seg til Forbrukerrådets anbefalinger. Er ikke det rart?

Hvem gjør ikke det?

Men det er ikke i alle sammenhenger butikken kan gjøre dette til alle kunder hvis de vil overleve...

 

Angående PS3 er det et problem pga. mangel på SWAP-maskiner. Dette ville du opplevd uansett om du kjøpte den på Europris eller Komplett. Noe som gjør problemet enda "værre" er jo at butikken ikke kan ha et lite "bufferlager" selv siden 60 GB'en ikke er å få tak i lenger.

Angående forburkerrådet og slikt så er det bare å ta kontakt. Snakket med Vestfoldkontoret for noen dager siden og 6-7 uker ventetid hvis de ventet på en vesentlig del var helt akseptabelt i følge dem. Vil man da dra saken videre til FTU, så vær så god, men det tar jo et år eller mer ofte før saken kommer dit.

 

Lånemaskin er vel relativt uaktuelt hvis ikke butikken vil gi deg VELDIG GOD service. Såklart er det kjipt å ikke ha en spillkonsoll/mediaserver i en måned eller halvannen, men det er ikke noe man på død og liv trenger for at hverdagen skal gå rundt. En mobiltelefon og data er litt annerledes.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at forbrukere i dag forventer mer. Jeg hekta meg på denne saken fordi jeg ble slått av kontrasten til hva jeg opplevde denne uka: Jeg fikk som privatperson tilsendt en reservedel i en stor pakke med bud fra en produsent i Tyskland til et åtte år gamelt produkt som på ingen måte er livsnødvendig, ingen spørsmål, ingen faktura.

 

Rettighetene har i tråd med disse økte forventningene blitt styrket lovmessig i Norge, og jeg synes det er mange skråsikre tolkninger her på et felt der det er lite rettspraksis å vise til.

Lenke til kommentar
§30:

Dette gjelderlikevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukers behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Så ja; du tok feil!

Hmmm, ser ut som jeg tok feil her ja ...

 

Denne regelen synes jeg egentlig er meget uheldig for forbrukeren fordi det er ett smutthull som butikkene uansett kan bruke og forbrukerne kan uansett ikke nekte uten å gå til sak.

Lenke til kommentar
§30:

Dette gjelderlikevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukers behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Så ja; du tok feil!

Hmmm, ser ut som jeg tok feil her ja ...

 

Denne regelen synes jeg egentlig er meget uheldig for forbrukeren fordi det er ett smutthull som butikkene uansett kan bruke og forbrukerne kan uansett ikke nekte uten å gå til sak.

Ja, er jo bedre om man alltid har krav på et låneprodukt. Da hadde jo ikke prisene gått til værs... :roll:

Er jo forbrukerne som må dekke sånne kostnader uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...