Gå til innhold

Komplett: elendig service på PS3


Anbefalte innlegg

Jeg har en PS3 som kræsjet i slutten av januar. Den fikk såkalt yellow light of death, og etter det jeg klarte å finne ut på nettet skjer det sjelden men er uhelbredelig:

 

 

Maskinen ble kjøpt på komplett.no i april, så garanti og alt er i orden. Jeg sendte den i retur, det gikk en uke før jeg fikk bekreftelse på mottak. Nå har det gått tre uker til uten at jeg har fått maskinen igjen. Jeg har klagd og bedt om utlånsmaskin og vist til forbrukerkjøpsloven , men komplett sier de ikke har noen utlånsmaskin, og at jeg heller ikke har krav på det siden en PS3 ikke er noe jeg er "avhengig av". Det siste sier forbrukerkjøpsloven ingenting om! :

 

"Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant

å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Unntak gjelder hvis

reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel

retting i løpet av et par dager).

[klipp]

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav

på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom

det tar mer enn en uke å få rettet mangelen."

 

Komplett bruker DSV Solutions AS som servicepartner på PS3, og de har visstnok problemer med deler og utbytteenheter, men dette er jo irrelevant for meg som kunde. Jeg har bare forhandler å forholde meg til. Komplett sier videre at det ikke er aktuelt å heve kjøpet før det har gått 1,5 måned!

 

Komplett har tydeligvis en dobbelt standard. Jeg har fått erstattet en kræsjet harddisk på tre dager derfra, mens om man kjøper utstyr som man ikke bruker i profesjonell sammenheng ikke tas alvorlig.

 

Jeg har selvsagt kontaktet forbrukerrådet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du i hele tatt lest om forbrukerkjøpsloven? Du finner den på lovdata.no

Og du har ifølge fkl ikke krav på låneprodukt.

 

Jeg syns det er helt feil å svartmale en bedrift på denne måten, særlig når Komplett ikke gjorde noe galt.

 

At det tar noen uker før komplett får svar ifra verkstedet, det kan ikke de noe for.

Men om det tar mye lenger tid uten de får svar, så kan du heve kjøpet. Men det er altfor tidlig ennå.

 

Var dette dårlig service ifra Komplett?

Problemet er oftest kunden.

 

Husk at om du betalte for returen, så har du krav på tilbakebetaling.

Endret av snillekim
Lenke til kommentar

Dårlig service er det jo ikke, men om Komplett har valgt en partner for behandling av PS3'er som ikke klarer å reagere innen rimelig tid så er jo det i seg selv klandreverdig. Som OP sier, så er det ikke hans problem om Komplett har problemer med sine underleverandører (selv om jeg kan forså realiteten av det).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

PS3 blir ikke reparert i norge. De blir swappet. Og nordisk film som er leverandøren i Norge, får ikke nok swap-enheter fra Sony. Det er Sony som er kilden til problemet her, ikke Komplett. For det første fordi de har laget et produkt med vannvittig mye feil på, og for det andre at de ikke har nok swap-enheter til å dekke etterspørselen for defekte modeller.

Når det er sagt er det butikken hvor du har kjøpt produktet du skal forholde deg til. I butikken jeg jobber går det ikke 1 dag uten at vi må gi kunder ny PS3 pga lang servicetid. Lengste servicetid hos oss på PS3 er 9 uker, men vanligvis ligger det på 4-5.

Endret av orjanos3.16
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet skriver:

 

"Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav

på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom

det tar mer enn en uke å få rettet mangelen"

 

Komplett låner ut i slike tilfeller, men ikke PS3er. Det er dårlig service!

Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Så får man diskutere hvor viktig det er for deg å ha en PS3 og hvor mye det vil koste Komplett å ha maskiner for utlån.

Lenke til kommentar

Jeg bruker PS3en til DVDer, media av alle slag (bilder, tv-opptak, musikk, hjemmevideo) over hjemme-nettverket, som nettleser, i tillegg til spill selvsagt, så den er jo ganske sentral i min hverdag.

 

Siden PS3er med den feilen, etter hva jeg har klart å finne ut, må erstattes med en ny likevel, så forstår jeg egentlig ikke hva jeg venter på.

 

Edit: og det er jo forhandleren som har ansvaret overfor forbrukeren, der er jo loven helt klar!

Endret av Gaervern
Lenke til kommentar
Forbrukerrådet skriver:

 

"Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav

på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom

det tar mer enn en uke å få rettet mangelen"

 

Komplett låner ut i slike tilfeller, men ikke PS3er. Det er dårlig service!

 

Det der er §30 ut av kontekst slik jeg leser det, så du får prøve å lese den selv. Og lese hele :)

 

Jeg bruker PS3en til DVDer, media av alle slag (bilder, tv-opptak, musikk, hjemmevideo) over hjemme-nettverket, som nettleser, i tillegg til spill selvsagt, så den er jo ganske sentral i min hverdag.

 

Siden PS3er med den feilen, etter hva jeg har klart å finne ut, må erstattes med en ny likevel, så forstår jeg egentlig ikke hva jeg venter på.

 

Da venter du at verkstedet får bytteenhet som noen andre har nevnt, og at de skal godkjenne at du ikke er skyld i dette selv.

 

 

og en harddisk er mer plankekjøring å vurdere fremfor en PS3 da sistnevnte sendes videre til andre.

Skulle dette ta urimelig tid, så kan du heve, men du har ikke skrevet noe om hvor lang tid som har gått, så det kan jeg ikke si mer om :)

Lenke til kommentar

Det med lånegjenstand til kunden skal ses i forhold til behov og i forhold til selgers ulemper med dette.

En PS3 er ikke noe man MÅ ha for å fungere i hverdagen. Den er bare en ekstra underholdningsmaskin og således ser jeg ikke at du har et absolutt behov for denne for å fungere i hverdagen.

 

Så utfra behov og kompletts ulemper ved å skulle stille en ps3 til utslån så ser ikke jeg at du har krav på noe låneprodukt.

Lenke til kommentar
Da venter du at verkstedet får bytteenhet som noen andre har nevnt, og at de skal godkjenne at du ikke er skyld i dette selv.

 

 

og en harddisk er mer plankekjøring å vurdere fremfor en PS3 da sistnevnte sendes videre til andre.

Skulle dette ta urimelig tid, så kan du heve, men du har ikke skrevet noe om hvor lang tid som har gått, så det kan jeg ikke si mer om :)

 

Jeg sendte inn ca 4 februar, men komplett bekreftet ikke mottak før 13. februar.

 

Jeg hadde mobilen til reparasjon i tre dager og fikk tilbud om å låne erstatning. En PS3 koster i dag mindre enn den mobilen. Jeg skjønner ikke at det er urimelig å forvente at forhandleren låner ut en erstatning.

Lenke til kommentar
Jeg sendte inn ca 4 februar, men komplett bekreftet ikke mottak før 13. februar.

 

Jeg hadde mobilen til reparasjon i tre dager og fikk tilbud om å låne erstatning. En PS3 koster i dag mindre enn den mobilen. Jeg skjønner ikke at det er urimelig å forvente at forhandleren låner ut en erstatning.

 

Rett og slett pga at et menneske i dag er helt ute og kjører uten en mobiltelefon, og at en person har et vesentlig behov for en mobil i hverdagen. I de tilfellene vil man ha krav på lånegjenstand. Er veldig bra av komplett at dem tilbyr lånegjenstander til mobiltelefoner. Er mange nettbutikker som ikke engang låner ut mobiler pga at de trekker fram "en vesentlig kostnad" kortet.

Lenke til kommentar

Dette med mobilen var en annen butikk, jeg vet ikke hva komplett gjør.

 

Jeg mener imidlertid at disse vurderingene av hva jeg har behov for ikke holder vann juridisk, og jeg skulle ønske Forbrukerrådet kjørte en sak på det!

 

PS. er det noen på forumet her som IKKE jobber for komplett. Skulle nesten ikke tro det!

Endret av Gaervern
Lenke til kommentar
Dette med mobilen var en annen butikk, jeg vet ikke hva komplett gjør.

 

Jeg mener imidlertid at disse vurderingene av hva jeg har behov for ikke holder vann juridisk, og jeg skulle ønske Forbrukerrådet kjørte en sak på det!

 

PS. er det noen på forumet her som IKKE jobber for komplett. Skulle nesten ikke tro det!

Jeg jobber ikke for Komplett, handler ikke engang av dem.

 

Ditt behov for en PS3 vurderes opp mot kostnaden det vil være for Komplett å ta en ny salgsgjenstand som må sendes til deg, og etter retur sjekkes av tekniker før den kan selges for langt under kostpris for Komplett.

 

Dersom behovet for en DVD-spiller er så uhorvelig stort kan du stikke på nærmeste elbutikk og kjøpe en til 399, og så eventuelt kreve dette dekket av Komplett. Du må dog kunne sannsynliggjøre at det er en vesentlig ulempe for deg å ikke ha en PS3.

Lenke til kommentar

Du finn ikkje "DVD" spelar på "Rimi" eller lignande som spelar av Blu Ray filmar. Trur også at ein DVD spelar er særs dårlig til å spele av PS3 eller PS2 spel i!

Klart fyren skulle hatt ny PS3 i hus alt no!

 

Krev å få heva kjøpet.

 

Kordan kan komplett vite om PS3'n er viktig eller ikkje for han?

Kanskje det er levevegen for han, proffisjonell speler, eller anmelder.

Slikt kan ikkje Komplett vite og burde få fingern ut av hullet sitt og sendt han ein ny PS3

Lenke til kommentar
Du finn ikkje "DVD" spelar på "Rimi" eller lignande som spelar av Blu Ray filmar. Trur også at ein DVD spelar er særs dårlig til å spele av PS3 eller PS2 spel i!

Klart fyren skulle hatt ny PS3 i hus alt no!

 

Krev å få heva kjøpet.

 

Kordan kan komplett vite om PS3'n er viktig eller ikkje for han?

Kanskje det er levevegen for han, proffisjonell speler, eller anmelder.

Slikt kan ikkje Komplett vite og burde få fingern ut av hullet sitt og sendt han ein ny PS3

 

Hvis han bruker spilleren til næringsvirksomhet så er det ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder, men kjøpsloven. Så da faller det argumentet.

 

Om det er viktig for han spiller ingen rolle, det er om han har et vesentlig behov for den. PS3 er en underholdningsmaskin og man MÅ ikke ha den i hverdagen for å fungere. Er noe helt annet med en bærbar PC man skal bruke til skole eller regninger, eller en mobiltelefon som man må ha for å være en del av det sosiale samfunnet i dag.

Lenke til kommentar
Dette med mobilen var en annen butikk, jeg vet ikke hva komplett gjør.

 

Jeg mener imidlertid at disse vurderingene av hva jeg har behov for ikke holder vann juridisk, og jeg skulle ønske Forbrukerrådet kjørte en sak på det!

 

PS. er det noen på forumet her som IKKE jobber for komplett. Skulle nesten ikke tro det!

 

Hvorfor hører vi alltid dette fra folk som ikke får viljen sin gjennom hos andre? Skulle nesten tro noen hadde for seg at alle på forumet konspirerer eller noe for å ungå at enkelte butikker får klage...makan

 

Du finn ikkje "DVD" spelar på "Rimi" eller lignande som spelar av Blu Ray filmar. Trur også at ein DVD spelar er særs dårlig til å spele av PS3 eller PS2 spel i!

Klart fyren skulle hatt ny PS3 i hus alt no!

 

Krev å få heva kjøpet.

 

Kordan kan komplett vite om PS3'n er viktig eller ikkje for han?

Kanskje det er levevegen for han, proffisjonell speler, eller anmelder.

Slikt kan ikkje Komplett vite og burde få fingern ut av hullet sitt og sendt han ein ny PS3

 

da e rvi over på næringsdiskusjon, så da faller argumentet på sin egen urimelighet. Du vet heller ikke noe av det du skriver, så dette blir hvis hva, hva om, osv...

Lenke til kommentar
Om det er viktig for han spiller ingen rolle, det er om han har et vesentlig behov for den. PS3 er en underholdningsmaskin og man MÅ ikke ha den i hverdagen for å fungere. Er noe helt annet med en bærbar PC man skal bruke til skole eller regninger, eller en mobiltelefon som man må ha for å være en del av det sosiale samfunnet i dag.

 

PS3en er en medieavspiller som gir meg tilgang på alle typer media i stua, og den brukes til det mange timer hver dag, i tillegg til spill og underholdning. Det er klart at det er et vesentlig behov i dagens samfunn!

Lenke til kommentar
Om det er viktig for han spiller ingen rolle, det er om han har et vesentlig behov for den. PS3 er en underholdningsmaskin og man MÅ ikke ha den i hverdagen for å fungere. Er noe helt annet med en bærbar PC man skal bruke til skole eller regninger, eller en mobiltelefon som man må ha for å være en del av det sosiale samfunnet i dag.

 

PS3en er en medieavspiller som gir meg tilgang på alle typer media i stua, og den brukes til det mange timer hver dag, i tillegg til spill og underholdning. Det er klart at det er et vesentlig behov i dagens samfunn!

 

Da får du argumentere med det via forbrukerrådet, men jeg kjøper ikke det argumentet.

Lenke til kommentar

Et annet stort problem er vel også at du har 60GB-versjonen og det eneste som selges i Europa i dag er 40GB-versjonen som mangler en del funksjoner. Dersom du hadde hatt 40GB-versjonen ville nok Komplett sendt deg et nytt produkt dersom de kunne konkludert med at produktet var defekt.

 

Jeg ser absolutt trådstarters problem, men jeg mener han blåser det helt ut av proposjoner. Hvis PS3'n utgjør død og liv i din hverdag, så stikk på Elkjøp og bruk 30 dagers åpent kjøp på en 40GB-versjon. Du opplever det som er problemet ved netthandel, nemlig at når noe går i stykker så må mye sendes.

 

Skal vi se på Komplett sine utgifter ved din retur:

Frakt inn til Komplett -> Egenembalert Norgespakke -> 125,-

Frakt til sin parter -> rundt 100,-

Frakt fra sin partner -> rundt 100,-

Frakt til deg -> rundt 100,-

 

Du vil i tillegg til at de skal betale frakt for en PS3 til deg og tilbake (utlånsprodukt) -> 225,-

I tillegg må de ha en person til å gå over pakken når den kommer tilbake fra deg. La oss si dette tar en halvtime -> 250,-

Så må de selge produktet ut som demovare som normalt ligger på 15% avslag -> 600,-

 

Hvis man da begynner å regne sammen så ser vi at du ønsker at Komplett skal bruke godt over 1000,- i tillegg. Ser man dette i forhold til forbrukerkjøpsloven så vil jeg si min personlige tolkning av loven at selgers kostnad og ulempe er høyere enn forbrukerens behov. Dersom du mener at din PS3 er verdt 1000,- for deg hver måned du har den, så vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe deg en ny en, for så å selge denne når du får din tilbake fra reperasjon. Tar man dette regnestykke til grunn, så "sparer" du penger på dette.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...