Gå til innhold

CF minnekort vs IDE/SATA-disk

Anbefalte innlegg

Hei.

Leker med tanken om å bygge meg en carputer, men i den forbindelse lurer jeg på om det vil lønne seg å bruke et CF-kort istedet for en vanlig disk, med tanke på vibrasjoner etc. Men hvordan vil det være med hastigheten på et CF-kort kontra en disk? Maskinen vil kjøre Linux og MythTV som mediacenter, og kan jo kanskje være litt kravstor.. Om man burde bruke vanlig disk burde jeg kanskje bygge noe oppheng med demping ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CF har har begrenset hvor mange skrivinger som kan gjøres før den blir ubrukelig. Med mindre operativsystemet er optimalisert for å begrense skriving til CF kortet vil det ikke vare veldig lenge.

Jeg ville nok heller brukt vanlig disk og laget noe støtdempende montering for den. Funket på russebussen jeg var på ihverfall. Eneste som ble gjort der var å ha noe skumgummi under pcen vi brukte til musikk. Den gamle SCSI disken overlevde fartsdumper og risting.

Et alternativ kan være en SSD disk. De er jo forsatt litt dyre da.

Lenke til kommentar

2,5" bruker mindre strøm. Vet ikke hvor viktig det er for deg, men da kan du ha på maskinen lenger uten motoren i gang. Jeg vet ikke om de tåler støt og slag noe bedre enn 3,5" disker. Det kan jo hende i og med at den er laget for å være i bærbare.

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...