Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stort problem med høyre albue


rullenb

Anbefalte innlegg

Heij.

 

Har nå fått senebetennelse tror jeg, i underarmen, det stikker og prikker der så det er nok betennelse. Men det som er det store problemet er at albuen min har en stor betent sene, og jeg klarer ikke å løfte den mer enn 90 grad kanskje 70. Det er jo vanlig at du klarer og dra armen helt opp til skuldra. Har problemer med å få strekt den helt ut unten at det sprenger og : (

 

Lurte på om noen her inne kunne hjelpe meg litt med å si hva som kan være problemet:)

 

Veit jeg burde dra til lege, men hater leger;P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det leses ut som du har fått en, som du sier, betennelse i "brachialis"-muskelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brachialis_muscle

 

Et sted, som ofte blir betent av "tungt"-arbeid eller dårlige arbeidsstillinger.

Det er ikke mye legen kan gjøre, enn å gi deg en kortisonsprøyte på stedet. + 2/4ukers sykemelding. :wee:

 

Den beste kuren, er å la stedet "slappe av".

Dvs ingen arbeidsstilling som belaster området.

 

Vanlig NSAID som Ibux (Ibuprofen) eller Paracet kan hjelpe mot inflammasjonen og smerter. (følg bruksavisningen)

 

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Enten hold deg borte fra trening en stund, eller fuck deg opp "for life". Your choice.

 

Jeg har slitt med skulderen min i snart 5mnd. Angrer på at jeg ikke gikk til manuellterapeut tidligere, for å få en skikkelig diagnose samt behandling. Jeg vet hvor jævlig det er, nå for tiden er f.eks programmet mitt veldig "ubalansert" fordi jeg har "forbud" mot trening av en del ting. Men du må bare prøve å tenke på hva du kan gjøre, ikke sitt å sutre over det du ikke kan gjøre. :)

 

Du beskriver at du har mistet en del bevegelighet, kom deg til terapeut ASAP!

Lenke til kommentar
Enten hold deg borte fra trening en stund, eller fuck deg opp "for life". Your choice.

 

Jeg har slitt med skulderen min i snart 5mnd. Angrer på at jeg ikke gikk til manuellterapeut tidligere, for å få en skikkelig diagnose samt behandling. Jeg vet hvor jævlig det er, nå for tiden er f.eks programmet mitt veldig "ubalansert" fordi jeg har "forbud" mot trening av en del ting. Men du må bare prøve å tenke på hva du kan gjøre, ikke sitt å sutre over det du ikke kan gjøre. :)

 

Du beskriver at du har mistet en del bevegelighet, kom deg til terapeut ASAP!

 

Men mister jeg mye muskel masse på feks 4 uker?

 

Og hva kommer de til å gjøre med armen min da?

Lenke til kommentar

Nei, det gjør du ikke.

 

Men hvor har du fått 4 uker fra? For alt jeg vet, og du vet, kan du ha en skikkelig betennelse som krever flere mnd for at det skal gå i orden, eller det kan gå på noen uker. Når du først oppdaget at noe var galt, hva gjorde du da? Fortsatte du å trene allikevel? Isåfall hvor lenge?

 

En manuellterapeut (f.eks) vil kjenne litt på leddet, be deg strekke armen litt "hit og dit" for å sjekke bevegeligheten osv. På grunnlag av dette vil han prøve å si noe om hva problemet kan være/er, og hvor det sitter. Skal ikke late som at jeg har noe spesielt med peiling, for det har jeg ikke. Selve behandlingen kan sikkert bestå av f.eks sjokkbølgebehandling, rehabiliteringsøvelser, eller en eller annen betennelsesdempende kur osv.

Lenke til kommentar
Nei, det gjør du ikke.

 

Men hvor har du fått 4 uker fra? For alt jeg vet, og du vet, kan du ha en skikkelig betennelse som krever flere mnd for at det skal gå i orden, eller det kan gå på noen uker. Når du først oppdaget at noe var galt, hva gjorde du da? Fortsatte du å trene allikevel? Isåfall hvor lenge?

 

En manuellterapeut (f.eks) vil kjenne litt på leddet, be deg strekke armen litt "hit og dit" for å sjekke bevegeligheten osv. På grunnlag av dette vil han prøve å si noe om hva problemet kan være/er, og hvor det sitter. Skal ikke late som at jeg har noe spesielt med peiling, for det har jeg ikke. Selve behandlingen kan sikkert bestå av f.eks sjokkbølgebehandling, rehabiliteringsøvelser, eller en eller annen betennelsesdempende kur osv.

 

Jeg fikk betennelsen på torsdag, etter jeg hadde trent, trente så på fredag.

Lenke til kommentar

Gå til lege eller manuellterapeut. Ikke bruk armen. Hvis du fortsetter kan du gjøre det sånn at du får dette kronisk, altså at du får det om igjen og om igjen. Jeg fikk senebetennelse i albuen for et år siden, og ville ikke høre på legen som sa jeg skulle være hjemme og ikke gå på jobb. Det skulle jeg jammen gjort for nå skal det ikke mye hard bruk av armen før jeg må ta betennelsesdempende for at jeg ikke skal få flere senebetennelser.

 

Det er IKKE verdt å trene i forhold til å slippe å ha dette flere ganger. Vær så snill å lær av andres råd her, og ta kontakt med noen (lege, manuellterapeut eller lignende) som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Gå til lege eller manuellterapeut. Ikke bruk armen. Hvis du fortsetter kan du gjøre det sånn at du får dette kronisk, altså at du får det om igjen og om igjen. Jeg fikk senebetennelse i albuen for et år siden, og ville ikke høre på legen som sa jeg skulle være hjemme og ikke gå på jobb. Det skulle jeg jammen gjort for nå skal det ikke mye hard bruk av armen før jeg må ta betennelsesdempende for at jeg ikke skal få flere senebetennelser.

 

Det er IKKE verdt å trene i forhold til å slippe å ha dette flere ganger. Vær så snill å lær av andres råd her, og ta kontakt med noen (lege, manuellterapeut eller lignende) som kan hjelpe deg.

 

Har hørt litt på søstra mi i dag hu er sjukepleier, hu sa jeg kunne dra til legen for å få ei sprøyte mot det. Men hva skjer hvis jeg ike drar til legen, men holder armen i ro?

Lenke til kommentar

For fucks sake, altså.

 

INGEN vet hvordan dette vil utarte seg. Nå har du fått en milliard forslag, jeg holder fremdeles fast ved manuellterapeut. Legen vil enten si at du bare skal la det være i fred, eller gi deg en sprøyte med kortisol (kanskje lederspan hvis det er jævla ille), men alt i alt har en manuellterapeut MYE mer peiling på slike skader enn leger.

 

Du kan også gå til f.eks en fysioterapeut, men da må du først ha henvisning fra lege, hvilket betyr at du må gjøre alt i "to omganger".

Lenke til kommentar

Ja du kan få en sprøyte for det. Jeg fikk en kortison-sprøyte satt i armen, men fikk beskjed om at de var ikke sikre på om den var satt rett. Det er visst veldig viktig å få den rett plassert, og jeg hadde bare en turnus-lege. Uansett om du får en sånn sprøyte er det viktig å holde armen i ro til du blir bedre.

 

Jeg syns du burde kontakte en lege å få en hasteanvisning til en fysioterapeut eller noe lignende. Tror egentlig ikke at vanlige allmennleger har så stor kunnskap om alt, men heller litt kunnskap om mye, så det kan være lurt å komme til en spesialist. Min lege for eksempel sa jeg hadde leddgikt og sendte meg avgårde til en leddgiktspesialist som kunne avkrefte leddgikt med en gang.

 

Kom deg til en spesialist, ikke bruk armen i det hele tatt. Og da mener jeg at når du skriver innlegg her skal du kun bruke den ene armen, samme gjelder når du skal bruke musen. Det suger skikkelig, men det blir mye verre hvis du ikke gjør dette.

 

Hvis du liker så godt å trene må du tenke langsiktig nå. Hvis du fortsetter å bruke armen, kan det hende at hver gang du trener hardt vil du få smerter og vil måtte stoppe. Jeg må bestandig ha medisin med meg i tilfelle jeg overanstrenger armene mine, utrolig kjedelig, og bare fordi jeg ikke tok i mot råd andre ga meg.

Lenke til kommentar
Ja du kan få en sprøyte for det. Jeg fikk en kortison-sprøyte satt i armen, men fikk beskjed om at de var ikke sikre på om den var satt rett. Det er visst veldig viktig å få den rett plassert, og jeg hadde bare en turnus-lege. Uansett om du får en sånn sprøyte er det viktig å holde armen i ro til du blir bedre.

 

Jeg syns du burde kontakte en lege å få en hasteanvisning til en fysioterapeut eller noe lignende. Tror egentlig ikke at vanlige allmennleger har så stor kunnskap om alt, men heller litt kunnskap om mye, så det kan være lurt å komme til en spesialist. Min lege for eksempel sa jeg hadde leddgikt og sendte meg avgårde til en leddgiktspesialist som kunne avkrefte leddgikt med en gang.

 

Kom deg til en spesialist, ikke bruk armen i det hele tatt. Og da mener jeg at når du skriver innlegg her skal du kun bruke den ene armen, samme gjelder når du skal bruke musen. Det suger skikkelig, men det blir mye verre hvis du ikke gjør dette.

 

Hvis du liker så godt å trene må du tenke langsiktig nå. Hvis du fortsetter å bruke armen, kan det hende at hver gang du trener hardt vil du få smerter og vil måtte stoppe. Jeg må bestandig ha medisin med meg i tilfelle jeg overanstrenger armene mine, utrolig kjedelig, og bare fordi jeg ikke tok i mot råd andre ga meg.

 

 

høres skummelt ut

Lenke til kommentar

Skummelt er det vel ikke akkurat, men det er veldig surt å sitte med kronisk betennelse når du kan unngå det med å ta kontakt med en lege eller manuellterapeut.

 

Hvis det er sprøyta du tenker på som skummel, så kan ikke jeg huske at det var noe vondt, men man har jo vondt i armen allikevel, så det gjør ikke så mye fra eller til.

 

Lykke til, kom deg til legen :)

Lenke til kommentar

Sprøyte er ikke skummelt, men det å få kronisk betennelse er noe dritt.

 

Har nå satt på støttebandasje på armen, og skal se hvordan dette funker, blir det ikke bedre går jeg til lege. Men en sprøyte pga av betennelsen er ikke 1. pri. Dette er første gangen jeg har senebetennelse og jeg er 15, snart 16 år

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått til manuellterapeut med en gang.

 

Ikke gjør samme feilen som så jævla mange har gjort før deg. Jeg angrer noe jævlig på at jeg ikke fikk sjekket skulderen min tidligere. Jeg tenkte hele tiden at hvis jeg lar den få fred, går alt bra. Det fungerte dårlig.

Lenke til kommentar
Jeg hadde gått til manuellterapeut med en gang.

 

Ikke gjør samme feilen som så jævla mange har gjort før deg. Jeg angrer noe jævlig på at jeg ikke fikk sjekket skulderen min tidligere. Jeg tenkte hele tiden at hvis jeg lar den få fred, går alt bra. Det fungerte dårlig.

 

Hvordan problemer har du nå? Men det er albuen som er mest kristisk i min tilstand, en senebetennelsen i underarmen/håndledde er ikkno farlig.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke trene en dritt av det jeg vil trene, men må fikle rundt med idiotiske "rehab-øvelser" type en milliard rep med de rosa-manualene du finner rundt om på diverse sentre, i alle fall er det det terapeuten min anbefaler. Kommer til å gjøre dette i ukene fremover samtidig som jeg får bølgebehandling eller hva nå det heter hos terapeuten.

 

Bein kan jeg ihvertfall trene, men allikevel, det suger faen så hardt. Så ikke sitt her som en tulling og post mer i denne tråden, kom deg til fagpersonell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...