Gå til innhold

Kompakt, stillegående HTPC

Anbefalte innlegg

Hei,

eg har begynt å vurdere HTPC. Eg har sett litt rundt, og mangler foreløpig tunerkort, evt.kjøleløysing samt tastatur etc.

Foreløpig oppsett er:

Kabinett: Silverstone SST-ML02B-R 2.400,-

Hovedkort: ASUS P5E-VM HDMI 928,-

CPU: C2D e8400 (3GHz) 1.314,-

Minne: Corsair twin2x 2x2048 800MHz 619,-

Drev: Sony Nec BC-5500S Blue ray combo ~2.000,-

Harddisk: Seagate Momentus 2,5" 160GB 499,- (media spilles av fra tunerkort, optisk drev eller filserver)

Ser dette OK ut? Det kan hende prosessoren trekker for mykje strøm, då PSU er på kun 120W.

Dette skal eg finne ut av.

Systemet skal takle 1080P, med avspilling av komprimert HD-materiale fra server, avspilling av Blu-ray plater samt HD signaler fra parabol. (Eg tar gjerne imot tips om tunerkort!)

Kjekt om nokon har innspel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tenkt på skjermkort? Hvis du skal satse på Onboard på hovedkort, så vil jeg heller anbefale deg skjermkort som dekoder HD matriale på skjermkort istedenfor CPU. Og heller gå for en mindre CPU som trenger mindre strøm og produserer mindre varme. Slik at du kan sette på en stillegående CPU kjøler uten at støyer for mye. Trenger ikke så rå CPU når du har tanke på å kun spille av film etc.. en billig CPu takler slikt ganske lett. Men hvis du skal oppskalere DVD til FullHD så har du valgt en utmerket CPU, fordi da trenger man god kraft for oppskalering!

Hva er budsjettet?

Lenke til kommentar

Takk for innspelet.

budsjettet er på 5-10.000,-. Ikkje heilt låst, men gjerne nærmare 5 enn 10 tusen.

Eg er usikker på kva det vil seie å skalere opp DVD til HD, men dersom det innebærer at en 1080p skjerm treng 1080, og ikkje 7xx så er det selvfølgelig aktuelt.

G35-chipsettet får skryt for å håndtere hardware-akselerasjon av signalet, men et eget kort vil selvfølgelig vere fint. Men eg ser for meg at et kabinett fort blir fullt dersom eg skal inn med et skikkelig tunerkort i tillegg til et skjermkort.

Eg har tankar rundt å få til vannkjøling av CPU og chipset inni der og, om mulig... Ei vannblokk vil i alle fall bygge mykje mindre i høgda enn en alminnelig cpu-kjøler. Har fortsatt ikkje en plan for kor stor plass eg har i kabinettet, og om en 120 radiator med vifte lar seg lure inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...