Gå til innhold

Objektiver for vidrekommende/proffer med Canon kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Velkommen Peterjens:

Det at 24-105 og 100-400 er uskarpt, må være under spesielle omstendigheter. Disse er til vanlig skarpe og gode objektiver i den litt dyrere prisklasse.

Det finnes proffotografer som bruker crop kamera. Men dette forumet består for det meste av viderekommende, noen få amatører og et par som driver med foto som livsinntekt. Kan egentlig ikke forvente proffer å henge på akam pga mye av innholdet er ikke rettet mot dem.

Hvilket utstyr har du Peterjens?

Retningslinjene/reglene sier at KUN bokmål/nynorsk er tillatt. Dette visste du kanskje ikke, men det vet du nå :)

Lenke til kommentar

Det jeg mente var att de Canon objektivene jeg har , mangler det lille ekstra på bildekvaliteten .

De fungerer godt , å bildene blir dra dem sammens med min 5 d .

Men de er ikke så skarp som jeg skulle ønske .

Så jeg synes det var rart att ingen nevner Nikon objektiv på den her tråden .

Nikons 14-24 mm , slår alle Canons vidvikellinse når det gjelder skarphet .

http://www.16-9.net/

Lenke til kommentar
Det jeg mente var att de Canon objektivene jeg har , mangler det lille ekstra på bildekvaliteten .

De fungerer godt , å bildene blir dra dem sammens med min 5 d .

Men de er ikke så skarp som jeg skulle ønske .

Så jeg synes det var rart att ingen nevner Nikon objektiv på den her tråden .

Nikons 14-24 mm , slår alle Canons vidvikellinse når det gjelder skarphet .

http://www.16-9.net/

Det du mener er og montere et Nikon objektiv på et Canon kamera,går greit det med adapter,men du får vel ikke lysmålinger og autofokus da.

Lenke til kommentar

Ja det er riktig det , å mangel på AF å lysmåling , kan være ett veldig stort problem for mange .

Men jeg synes nå disse objektivene burde være nevnt allikevell .

For min del som mest bare tar naturbilder / nattbilder med stillestående motiv , så har AF ikke så mye å si .

Jeg bruker kamera i manuell modus for det meste , for å få ønsket verdi / effekt .

Å AF er ikke så viktig . Jeg bruker skalaen på toppen av objektivet , å i de aller fleste tillfeller blir bildene så skarpe som det er mulig å få dem .

Lenke til kommentar
Ja det er riktig det , å mangel på AF å lysmåling , kan være ett veldig stort problem for mange .

Men jeg synes nå disse objektivene burde være nevnt allikevell .

For min del som mest bare tar naturbilder / nattbilder med stillestående motiv , så har AF ikke så mye å si .

Jeg bruker kamera i manuell modus for det meste , for å få ønsket verdi / effekt .

Å AF er ikke så viktig . Jeg bruker skalaen på toppen av objektivet , å i de aller fleste tillfeller blir bildene så skarpe som det er mulig å få dem .

Da hadde gjort seg og bytte mattskiva til en med splittprisme,sån som de gamle filmkameraene har,blir veldig mye lettere og fokusere.

Er noen her som bruker Nikonobjektiver her og er kjempefornøyde med dem,bla. PM normal.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei igjen.

Er det noen her som har erfaring med Canon EF 300mm f/4 USM L IS ?

Jeg spør fordi jeg "lukter" litt på denne og ser at tester mener den er bra, men altids hyggelig om noen her hadde direkte erfaring med den.

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Hei sveis folkens.

Jeg bare lurte på om noen har hørt noe om en ny Canon 24-70 2.8 med IS? Føler at det begynner å bli på tide!

Ps. beklager om dere har diskutert dette før. Jeg er bare for lat å bla meg gjennom 42 sider ;)

Lenke til kommentar
Hei igjen.

Jeg spør fordi jeg "lukter" litt på denne og ser at tester mener den er bra, men altids hyggelig om noen her hadde direkte erfaring med den.

mvh. Snekker`n

Har direkte erfaring med den, og den er strålende mht til hva den koster.

Lav vekt, super konstruksjon og topp optikk i tillegg til IS gjør denne til et sikkert kjøp. God på mye, både landskap, sport, folk osv.

2682732940_82321429f5_o.jpg

2682713540_b6bc08f609_o.jpg

2434886382_a9cbb5589c_o.jpg

Lenke til kommentar
Hei igjen.

mvh. Snekker`n

Har direkte erfaring med den, og den er strålende mht til hva den koster.

Lav vekt, super konstruksjon og topp optikk i tillegg til IS gjør denne til et sikkert kjøp. God på mye, både landskap, sport, folk osv.

OK.lurer på at det blir et eksemplar,muligens med en 1,4 converter i tillegg :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Canon 15-55 f2,8 vs 24-105 f4 L til std objektiv på en 50D, hva ville dere valgt?

Har jo lyst på 24-105 en,men er red den blir for trang :hmm:

Regner med du mener 17-55 - førstnevnte finnes ikke. Jeg ville nok valgt 17-55 - ikke fordi den ville være perfekt til min fotografering, men fordi 24-105 heller ikke ville vært det, den ville vært for trang for meg. 17-55 har også et trinn ekstra lysstyrke, slett ikke å forakte. På Pentax er det jo greit, vi har 17-70 f/4 grei vidvinkel og grei tele... :-)
Lenke til kommentar
Canon 17-55 f2,8 vs 24-105 f4 L til std objektiv på en 50D, hva ville dere valgt?

Har jo lyst på 24-105 en,men er red den blir for trang

Jeg ville aldri valgt noe annet fremfor L serien. Det er en grunn til at de er nettopp L series.

Hei sveis folkens.

Jeg bare lurte på om noen har hørt noe om en ny Canon 24-70 2.8 med IS? Føler at det begynner å bli på tide!

Den er avkreftet for lenge siden av Canon. Den svirret rundt som et rykte når det nærmet seg 5D mkII lansering som en kit-linse til dette men Canon mente den "gamle" versjonen uten IS er mer enn bra nok pluss at IS på den brennvidden ikke kunne forsvares med den vekt/pris den ville få.

Lenke til kommentar
Canon 17-55 f2,8 vs 24-105 f4 L til std objektiv på en 50D, hva ville dere valgt?

Har jo lyst på 24-105 en,men er red den blir for trang

Jeg ville aldri valgt noe annet fremfor L serien. Det er en grunn til at de er nettopp L series.

Nå er ikke L serie lagd for crop kamera ;) Dersom du vil ha det beste får du dessverre ikke i pose og sekk ;)

EDIT: men det er selvsagt ingen nyhet :p

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Bestilte iallefall en Canon EF 300mm f/4 USM L IS+ 1,4 teleconverter i dag :cool:

Den comboen har jeg også lyst på, men helst med en nyere IS. Dvs, nå ser det kanskje ut som om jeg selger Hasselbladen min, så da blir det kanskje penger til en 200mm f2.0... :dribble:

EDIT: Eller et skikkelig teleskop.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...