Upsaker Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Søkeren er ikke noe problem. Brukte det selv på 5D da jeg hadde det i sommer. Poenget var bare at som i 95% av tilfellene bruker 1.2-2.8 som blender. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Dere snakker om å ha hele spekteret. 10-22, 24-105, 100-400. Selv om jeg har 10-22, 20-35, 24, 35, 17-85, 50, 50-150, 100-300 så har jeg jo aldri med meg alt. Det er jo et pes å skifte også. Av med sekken samtidig som man skal passe på 2 barn og ha med seg et HDV videokamera. Bruker jeg 17-85 brukes den som regel på minste og sørste zoom området. Gidder ikke skifte til 10-22 for å ta 1 bildet. Derfor vet jeg ikke hva jeg bør velge av 17-55 2,8 ller 24-105 4L. Nå har sigma laget et 200-500 2,8. Må de jo klare å lage et 16-140 2,8 med mindre vekt. He he. Skulle ønske det fantes 17-85 2,8IS. Det hadde gjordt valget enklere. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Så du vil ikke anbefale 24-105mm fordi den er dårlig på flare, Jurgis? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Det vet jeg ikke så mye om ettersom jeg brukte den i en dag i veldig gode lysforhold i sommer. Jeg vil nok anbefale den, så lenge blenderen ikke er noe problem. Sannsynligvis er det et supert objektiv, men ikke godt nok innendørs. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Det vet jeg ikke så mye om ettersom jeg brukte den i en dag i veldig gode lysforhold i sommer. Jeg vil nok anbefale den, så lenge blenderen ikke er noe problem. Sannsynligvis er det et supert objektiv, men ikke godt nok innendørs. Objektivet er meget bra det,joda det har begrensning pga f4 men til gjengjeld har det IS som skal kompansere for flere blendertrinn,skal selv ha det og utifra mine erfaringer med 70-200 f4 IS så frykter jeg ikke dette,for er det for dårlig lys inne for f4 er det som regel det for f2,8 også har jeg erfart og da bør en satse på en egen lise for dette bruk med f 1,8 eller bedre . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Var på posten og henta Canon 100-400 mm i dag,så får en teste litt Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det er "trekkspill"-zooming på den? Hva synes du evt om den måten å zoome på? Lenke til kommentar
GLN Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Bilder og kommentarer plx Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Det er "trekkspill"-zooming på den? Hva synes du evt om den måten å zoome på? La meg få prøve det ut litt først,regner med det er uvant i begynnelsen men at en venner seg til det etter hvert,dette objektivet er kjøpt for å brukes til fuglefotografering og vil vel da brukes mest mellom 200 og 400 mm vil jeg tro,da montert på stativ . Lenke til kommentar
morlie Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Noen som har erfaringer med 135mm F/2L? jupp, det har jeg. jeg har objektivet... noe spessielt du lurte på? Bokeh, den må vel vær "closest thing to heaven", byggkvaliteten er helt superb, eneste som jeg har å "utsette" på er at det virker som om det er en liten gleppe på 1mm som du kan "skyve" fokusringen frem og tilbake hvis du skjønner. synes det er veldig bra til å ta portretter med, muligens litt trangt hvis du vil få max blurret bakgrunn, men det er en av de tingene jeg velger å leve med, for jeg har et av verdens beste objektiver (imo) Kan sikkert poste no bilder tatt med det hvis du vil, gi meg et hint hvis det er noe du vil vite. (bruker crop kamera) Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Noen som har erfaringer med 135mm F/2L? Har også dette. Kommer svært langt opp på listen over det beste Canon noen gang har produsert. Har brukt det på 1.0x, 1.3x og 1.6x. Like bra på alle. Hva mer er det å si - alle tester/reviews forteller det samme. Hva var det du egentlig lurte på, ja? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hvor brukbar er brennevidden? Kan aldri huske å ha brukt 135mm +- spesielt mye... Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Objektivet er meget bra det,joda det har begrensning pga f4 men til gjengjeld har det IS som skal kompansere for flere blendertrinn,skal selv ha det og utifra mine erfaringer med 70-200 f4 IS så frykter jeg ikke dette,for er det for dårlig lys inne for f4 er det som regel det for f2,8 også har jeg erfart og da bør en satse på en egen lise for dette bruk med f 1,8 eller bedre. IS er bra, objektivet er bra. Men dessverre - hvis du tar bilder av ting som beveger seg hjelper det ikke at håndens rystelser reduseres til nesten ingenting. Det er da tilstrekkelig rask lukkertid du trenger, og derfor blir det misvisende å si at IS kompenserer for flere blendertrinn. Det gjør jo ikke det, med mindre man bare tar bilder av motiver som er urørlige. EF 24-105 4.0 IS er meget bra og så nær som man kan komme det ideelle objektiv for reiser og utflukter hvor man bare har ett objektiv med seg, men blir lyssvakt innendørs eller i skumring/demring. Det er meget stor praktisk forskjell mellom 2.8 og 4.0 - førstnevnte gir nøyaktig dobbelt så rask lukkertid som sistnevnte i en gitt situasjon. Du får også bedre separasjon mellom motiv og bakgrunn når maksblenderen er stor. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hvor brukbar er brennevidden? Kan aldri huske å ha brukt 135mm +- spesielt mye... Den er veldig brukbar, både på FF og crop. Faktisk en av de best 'brukbare' jeg har, om en kan si det på den måten (sagt på en annen måte, et av de objektivene jeg bruker mest). Nærgrensen på 135L er god så den er fin til å plukke detaljer, landskap - igrunn alt av stillestående motiv. I tillegg er den særdeles god til alt som har med mennesker å gjøre, om de sitter i ro på en stol eller er høyt og lavt i en idrettshall. Kanskje idrettshall-fotografens førstevalg (i tillegg til 200/2.0)? Som portrettobjektiv er den en ener sammen med 85mm. Når det er sagt er de fleste brennvidder brukbare til det meste, men det er med fastoptikk at man gjerne 'oppdager' brennviddene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Objektivet er meget bra det,joda det har begrensning pga f4 men til gjengjeld har det IS som skal kompansere for flere blendertrinn,skal selv ha det og utifra mine erfaringer med 70-200 f4 IS så frykter jeg ikke dette,for er det for dårlig lys inne for f4 er det som regel det for f2,8 også har jeg erfart og da bør en satse på en egen lise for dette bruk med f 1,8 eller bedre. IS er bra, objektivet er bra. Det er meget stor praktisk forskjell mellom 2.8 og 4.0 - førstnevnte gir nøyaktig dobbelt så rask lukkertid som sistnevnte i en gitt situasjon. Du får også bedre separasjon mellom motiv og bakgrunn når maksblenderen er stor. Joda vi er stort sett enige,men siden jeg sitter mned objektiv med IS og objektiv uten IS men med f2,8 så ser jeg IS som viktigst iallefall for mitt bruk, dette fordi problemet med lite lys kommer i skumringen og tiden da fra det blir for lite lys med f4 til det blir for lite lys med f2,8 er forsvinnende liten, en kan selvsagt velge begge deler da, til innendørsbruk uten blits blir som regel begge alternativer for dårlige, da annser jeg at en bør bevege seg ned på f1,8 eller f 1,4 . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Så var Sigma 150mm F/2,8 Macro kommet i hus Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Et av dine mer smarte valg Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Canon- og Nikon-utgaven av den har ingen kvalitetsforskjeller som noen har klart å oppdage? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Et av dine mer smarte valg Får håpe det,har jo sammenligningsgrunnlag i Canon 100mm f/2,8 macro som er et ypperlig objektiv Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Canon- og Nikon-utgaven av den har ingen kvalitetsforskjeller som noen har klart å oppdage? Skal ikke være det... Men har sett sammenlikninger på Photozone.de som motsier hverandre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå