Gå til innhold

Objektiver for vidrekommende/proffer med Canon kamera

Anbefalte innlegg

Det er det som er problemet ...

Jeg selv ville valgt 10-22mm + 24+105mm. f/2.8 er ikke lyssterkt nok når jeg trenger det lyssterkt, så da prioriterer jeg lengre brennvidde-omfang.

Tom

Har selv akkurat handlet 24-105 til mitt 450D og er meget fornøyd. Er blitt såpass bitt av foto basillen at jeg også vurderer å bytte til FF kamera og handler objektiv ut fra og også være dekket ved oppgradering. Noen tips til vidvinkel til f.eks en 5D som er god, men ikke koster 15000,- (14mm). Blir vel Canon EF 16-35mm f/2.8L (II) USM som gir samme vinkel på FF som 10-22mm på crop kamera? Eller er jeg på tur? Noen som har erfaring med begge disse og kan sammenligne. Andre alternativ til vidvinkel/vidvinkel zoom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer det. Hadde jeg vært deg hadde jeg dog kjørt på med 10-22. Så får du heller selge den igjen hvis du noen gang skal voer på FF.

16mm og 10mm er en STOR forskjell!

10mm på crop kamera er vel 100% lik 16mm på FF? Eller har jeg missforstått? 10-22mm'en passer vel ikke på et FF kamera. Eller er jeg på tur?

Lenke til kommentar
Stemmer det. Hadde jeg vært deg hadde jeg dog kjørt på med 10-22. Så får du heller selge den igjen hvis du noen gang skal voer på FF.

16mm og 10mm er en STOR forskjell!

10mm på crop kamera er vel 100% lik 16mm på FF? Eller har jeg missforstått? 10-22mm'en passer vel ikke på et FF kamera. Eller er jeg på tur?

Jeg mente 10mm vs. 16mm på samme kamera. f.eks. 450D ;-) Altså er det stor forskjell på 16-35 og 10-22 på 1.6x crop.

Lenke til kommentar

Jeg mente 10mm vs. 16mm på samme kamera. f.eks. 450D ;-) Altså er det stor forskjell på 16-35 og 10-22 på 1.6x crop.

Det er det.

Lenke til kommentar
Det er det som er problemet ...

Jeg selv ville valgt 10-22mm + 24+105mm. f/2.8 er ikke lyssterkt nok når jeg trenger det lyssterkt, så da prioriterer jeg lengre brennvidde-omfang.

Tom

Har selv akkurat handlet 24-105 til mitt 450D og er meget fornøyd. Er blitt såpass bitt av foto basillen at jeg også vurderer å bytte til FF kamera og handler objektiv ut fra og også være dekket ved oppgradering. Noen tips til vidvinkel til f.eks en 5D som er god, men ikke koster 15000,- (14mm). Blir vel Canon EF 16-35mm f/2.8L (II) USM som gir samme vinkel på FF som 10-22mm på crop kamera? Eller er jeg på tur? Noen som har erfaring med begge disse og kan sammenligne. Andre alternativ til vidvinkel/vidvinkel zoom.

Du er sikkert på god vei, men jeg ville ventet en god stund med å kjøpe FF. Det er fordi du enda ikke helt vet om inspirasjonen holder til å eie et så stort kamera som 5D. For det er stort, og har ikke innebygd blits.

Men holder din seriøse interesse seg så ender du sikkert opp med FF, så det skader ikke å kjøpe denslags optikk.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha ny normalzoom til mitt 40d. Eneste kravet jeg egentlig har er f/2.8 over hele zoomområdet, men USM eller lignende er også en stor fordel. Objektivet skal brukes til konserter portrett og "vanlig avisfotografering" (jobber frilans). Fra før av har jeg 17 - 85 (kit), 35 f/2.0 og 70 - 200 2.8L. Jeg har planer om å kjøpe meg et hus til og med mindre nye 5D, om det noen gang kommer, blir et HELT UTROLIG FANTASTISK hus, så blir det noka enda en 40d.

Jeg har tenkt på enten Canon EF-s 17 - 55 eller 24 - 70, eller tilsvarende fra Sigma, Tamron eller Tokina.

Hva mener folket?

Og et ekstra spørsmål. Hva tror dere jeg kan få for 17 - 85'n min brukt? Den ble kjøpt i kit med 40d i fjor høst og jeg har solblender til den.

Endret av AasmundMo
Lenke til kommentar
Og et ekstra spørsmål. Hva tror dere jeg kan få for 17 - 85'n min brukt? Den ble kjøpt i kit med 40d i fjor høst og jeg har solblender til den.

Tror nok du må belage deg på å tape en del,se på foto.no det kryr av akkurat det objektivet i bruktmarkede

Lenke til kommentar

Tror nok du må belage deg på å tape en del,se på foto.no det kryr av akkurat det objektivet i bruktmarkede

Sjekka like etter jeg skrev. Ligger vel på rundt 2900kr.

Lenke til kommentar
Om du har planer om å kjøpe etterfølgeren til 5D så bør du helst kjøpe 24-70, da 17-55 ikke vil være kompatibelt med det.

Jeg er klar over det, men er ikke sikker på om jeg vil bruke så mye penger som jeg er redd 5d Mk2 kommer til å koste.

Du kan jo kjøpe et brukt 5D?

Lenke til kommentar

Jeg tror du sliter ganske mye med å se forskjell på filene fra 5D og 40D.

5D har flere piksler, noe bedre DR og kanskje ørlite grann bedre ISO-ytelse, men den eneste konkrete, uomtvistelige forskjellen og fordelen jeg ser er at det er fullformat, med de fordeler (og ulemper, alt etter hva du liker) det medfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...