Gå til innhold

Objektiver for vidrekommende/proffer med Canon kamera

Anbefalte innlegg

Derfor kan jeg ikke annbefale noen å kjøpe 70-200 til fuglefotografering med mindre de baserer det på bruk av kamuflasje,selv da er det for snaut.

Hvilke erfaringer baserer du det på?

Mine erfaringer er at 200mm er helt perfekt for fotografering fra kamuflasje. Kommer du likevel ikke nærme nok med 200mm kan du gjøre 2 ting:

1. Plassere åtet nærmere kamuflasjen

2. Plassere kamuflasjen nærmere åtet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...] at vi alle kan fange inn motiver av en fugl med feks 200mm er en annen sak,men de hundre som du kunne fått om du hadde et bedre er viktigere. [...]

Hva med de to hundre du kunne fått med en 600mm da? Er ikke de enda viktigere igjen?

Hmm, den setningen glemte jeg, men hadde den på tunga da jeg leste Snekkern's innlegg...

Lenke til kommentar

Tråden stenges i påvente av opprydding og utdeling av evt reaksjon fra aetius.

Ord til ettertanke for alle tre involverte:

Uansett hva sannheten er ser jeg ingen grunn til å reagere som om noen har drept bestemora deres. Jeg har aldri sett en slik ekstrem reaksjon av sinne over en uskyldig teknisk påstand, enten den er feil eller ikke. Jeg forstår ikke at teknikk kan utløse slike følelser i det hele tatt. Fotball, ja. Men hvilken brennvidde som passer til hvilket bruk? Optikk er ikke levende skapninger med sjel og personlighet.
Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Ord til ettertanke for alle tre involverte:

Uansett hva sannheten er ser jeg ingen grunn til å reagere som om noen har drept bestemora deres. Jeg har aldri sett en slik ekstrem reaksjon av sinne over en uskyldig teknisk påstand, enten den er feil eller ikke. Jeg forstår ikke at teknikk kan utløse slike følelser i det hele tatt. Fotball, ja. Men hvilken brennvidde som passer til hvilket bruk? Optikk er ikke levende skapninger med sjel og personlighet.

What they said. Twice.

Lenke til kommentar

Kan dere ikke bare lage "Den store og usakelige krangletråden for oss "vidrekommende"\proffer med Canon kamera", så kan vi andre heller diskutere objektiver, som for majoriteten her antageligvis er hakket mer interessant?

edit, trykkleif.

Endret av Dirty^Dog
Lenke til kommentar

Og forresten tror jeg ingen fotografer som kaller seg "vidrekommende"/proffer hadde senket seg ned til deres nivå, for det her må vel nesten være prototypen på en amatørdiskusjon.

Sorry, blir oppgitt, dere ødelegger en ellers meget god og informativ tråd!

Lenke til kommentar

Tilbake til det "seriøse" her.(legg forøvrig merke til første setning i min signatur)

Jeg vurderer også å kjøpe et objektiv som skal dekke vidvinkelområdet, siden jeg trolig kjøper en 24-70 eller 24-105 så kunne jeg også tenke meg en som dekket feks 10-22 eller deromkring .

Men forstår det slik at Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM ikke er spesielt bra, hva da med feks en:

Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX

Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX

Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 HSM EX DC

Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 HSM EX DG

Eller er det forslag til andre alternativer.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tilbake til det "seriøse" her.

Jeg vurderer også å kjøpe et objektiv som skal dekke vidvinkelområdet, siden jeg trolig kjøper en 24-70 eller 24-105 så kunne jeg også tenke meg en som dekket feks 10-22 eller deromkring .

Men forstår det slik at Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM ikke er spesielt bra, hva da med feks en:

Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX

Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 HSM EX DC

Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 HSM EX DG

Eller er det forslag til andre alternativer.

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 skal vere minst like god som alle alternativene her. Og hvorfor har du satt opp en 100mm macro?

Lenke til kommentar
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 skal vere minst like god som alle alternativene her. Og hvorfor har du satt opp en 100mm macro?

Beklager,det var en "trykkfeil" fra min side :blush:

Ja du har misforstått , Snekkern. 10-22 er meget bra!

Ok,har ikke prøvd den,men har forstått at den ikke skulle være så bra :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Ja du har misforstått , Snekkern. 10-22 er meget bra!

Ok,har ikke prøvd den,men har forstått at den ikke skulle være så bra :hmm:

Der er det noen som har forledet deg i feil retning.

Jeg har 10-22mm selv, og det er et meget godt objektiv. Den er bedre enn Sigma 10-20mm og Tokina 12-24mm. Om den er bedre/like god/dårligere enn Tokina 11-166mm f/2.8; det er for tidlig å si.

Det er tre EF-S objektiver som er av meget god kvalitet: 10-22mm, 60mm f/2 Macro, og 17-55m f/2.8

De er en del lettere enn ventet; men det er ingenting i veien med kvaliteten.

Tom

Lenke til kommentar
Om den er bedre/like god/dårligere enn Tokina 11-166mm f/2.8; det er for tidlig å si.

Yes, den har jeg ventet på lenge. Blir prisen under eller over en kvart million? :p

EF-S 10-22 regnes vel av mer eller mindre samtlige testere som det beste i sin klasse. Jeg har selv testet det to ganger og er mektig imponert over både optisk og mekanisk kvalitet.

Lenke til kommentar
Noe av det eneste som er bedre med Tokina sin 11-16mm er lysstyrken - ellers overvinner Canon sin de fleste på skarphet, fokus og gir enormt lite forvrengninger.
Skarphet og forvrengning er godt kontrollert på Tokina, men den sliter med CA, og fokusen er ikke av de kjappeste. Der er det greiere for Nikon-folket, som kan bruke hus med kjappere motor...
Lenke til kommentar

OK,da har jeg 3 alternativer jeg ser på:

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS

Canon EF 24-70mm f/2.8 USM L + canon 10-22mm

Canon EF 24-105mm f/4 USM L IS+ canon 10-22mm.

Veldig vanskelig å bestemme seg her da jag ser fordeler og bakdeler med alle opsettene :hmm:

Lenke til kommentar
Veldig vanskelig å bestemme seg her da jag ser fordeler og bakdeler med alle opsettene :hmm:

Det er det som er problemet ...

Jeg selv ville valgt 10-22mm + 24+105mm. f/2.8 er ikke lyssterkt nok når jeg trenger det lyssterkt, så da prioriterer jeg lengre brennvidde-omfang.

Tom

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet ...

Jeg selv ville valgt 10-22mm + 24+105mm. f/2.8 er ikke lyssterkt nok når jeg trenger det lyssterkt, så da prioriterer jeg lengre brennvidde-omfang.

Tom

Enig i den. Har sansen for 24-105mm f/4L IS. Sammen med 10-22 har du en super kombo! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...