tomsi42 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg har gått fra 1.4 til 1.2L og angrer ikke i det hele tatt. Hovedforskjellen mellom disse to er byggekvalitet, samt at 1.2L er ganske mye skarpere på store blendere. Fra 2.8 er de ganske like. I tillegg mener jeg også at du får mer "smell" i fargene med L-objektivet. Så det vil si at hvis jeg ikke har tenkt å bruke objektivet mye under f/2.8, så kan jeg like gjerne gå for en f/1.4 ? f/1.8 er ikke et alternativ, da jeg av prinsipp ikke kjøper objektiver med plast-innfatninger Tom Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg har gått fra 1.4 til 1.2L og angrer ikke i det hele tatt. Hovedforskjellen mellom disse to er byggekvalitet, samt at 1.2L er ganske mye skarpere på store blendere. Fra 2.8 er de ganske like. I tillegg mener jeg også at du får mer "smell" i fargene med L-objektivet. Så det vil si at hvis jeg ikke har tenkt å bruke objektivet mye under f/2.8, så kan jeg like gjerne gå for en f/1.4 ? f/1.8 er ikke et alternativ, da jeg av prinsipp ikke kjøper objektiver med plast-innfatninger Tom Ja, det vil jeg si. Kanskje kan L-objektivet være ørlite bedre på kontrast/farger, men på skarpheten er de tilnærmet like. Du får vel en 1.4 brukt for i underkant av kr. 2000,-, og da får du myyyyye for pengene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ja, det vil jeg si. Kanskje kan L-objektivet være ørlite bedre på kontrast/farger, men på skarpheten er de tilnærmet like. Du får vel en 1.4 brukt for i underkant av kr. 2000,-, og da får du myyyyye for pengene. 2 lapper er billig. Men har råd til ny også jeg Grunnen til at jeg tenker på 50mm f/1.4 er å bruke den som normal på EOS 3 når jeg får lyst til å leke med analogt. Og da kan jeg bruke den på 30D'en når jeg fotograferer blues-konsertene jeg er på. Men jeg har jo 85mm f/1.8 og 35mm f/2 allerede; så jeg vet ikke om tenger den ... Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det er i slike stunder jeg skulle ønske jeg valgte Canon. EF 50/1.4 koster ingenting, så jeg er glad på deres vegne. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 http://www.the-digital-picture.com/Reviews...FLI=0&API=4 Ser nesten ut som 1,4 er ørlite bedre på 2,8 ? Ellers var 1,2 bedre på de lavere Lenke til kommentar
Gøran Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Gøran: Du har ikke noen av disse sammelingnings-bildene enda? Regnet egentlig med at dette spørsmålet kunne komme opp, så jeg satt faktisk en stund og lette etter de nevnte bildene før jeg postet innlegget mitt. Desverre så må jeg bare innrømme at jeg ikke var i stand til å finne tilbake til disse bildene. Pinlig, men sant. De ble tatt i en periode før jeg egentlig hadde noe system på arkiv eller struktur på filer, ikke at det gjør saken noe mindre pinlig:-/ Det eneste jeg kan si er at om du tror du ser forskjell så er det nok fordi du gjør det, og har du først startet å legge merke til det er det vanskelig å slutte med det. Egentlig litt synd, for 17-55 2.8 IS har mange gode egenskaper som kunne ha gjort det til "det" riktige objektivet som normalobjektiv på et crop-kamera. Det er fortsatt et kjempegodt objektiv, men det finnes etter min mening objektiver som gir bedre bildekvalitet, men som ikke har alle de andre egenskapene (lav vekt, IS, f/2.8, brennvideomfang). Det må bli opp til den enkelte å prioritere. Beklager at jeg ikke kan være til mer hjelp. Gøran Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 EF 50mm f/1.4 USM er definitivt verdt pengene. Jeg elsker min. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 http://www.the-digital-picture.com/Reviews...FLI=0&API=4 Ser nesten ut som 1,4 er ørlite bedre på 2,8 ? Ellers var 1,2 bedre på de lavere Og da har jeg endelig skjønt hvodan den greia virker ... Det er tydelig at det er en viss forskjell; men det ser ut for meg at 1.4 duger for mitt bruk på 1.4 og 2.0 også. Tom Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 50mm 1.2L er _skarp_, på vidåpen. Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Vil bare si at jeg har oppdatert profilen min...se det som står i fet skrift. Og en liten ting til: KNEGG! VRINSK! og YEESS!!! Sorry, men det er bare sånn det føles akkurat nå, og jeg måtte få det ut. Førsteintrykket er meget lovende (men har ikke rukket å fremkalle bildene ennå). Tenkte jeg skulle legge ut noen test-shots her litt senere i dag. (det er vel ok?). Jeg hentet objektivet i Oslo i dag, og knipset litt på veien hjem. Forøvrig innen en sjanger jeg er helt ukjent med (street-photo). Det var utrolig gøy! Kan lett bli hektet på det, ja. Men jeg tror ikke det er lett å få det til bra. Men hva tror dere? Skal jeg poste noen bilder i denne tråden, eller er det bedre egnet et annet sted? (Jeg vil gjerne vise dere noen bilder, som dere sikkert skjønner...) Aliquando et insanire iucundum est...(Av og til, er det deilig å være litt gal) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Et par generelle eksempler som viser den optiske kvaliteten av objetkivet kan du godt legge her. Så legger du blinkskuddene i bildekritikken Tom Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Very well! Her er et bilde fra toppen av rulletrappene på Nationaltheateret. Full åpning (tror exif'en er intakt). Håndholdt...1/25 sec. Gir ikke noe intrykk av bokeh her, men gir en pekepinn på fargegjengivelse i mørke omgivelser...kunne vært skarpere med raskere lukker. Neste bilde er en detalj fra en gammel Mercedes som sto parkert foran stasjonen. Her får man en pekepinn på dybdeskarphet. Fokus er ca midt i bildet (venstre ramme-kant på speilen). Antennen er nesten helt "oppløst" i dybde-uskarphet, selv om den var plassert max 15cm foran speilen. Bildene er ikke etterbehandlet annet enn standard konvertering fra raw, og lett cropping. Mercedesen var forresten svart... Dette lover bra (i mine øyne, ihvertfall). Og jeg ser virkelig fram til å leke med dette objektivet. Slenger opp et bilde til fra toget hjem. Testet manuell fokus på refleksjonen av de to mennene i vinduet på toget. En liten illusjon det her. De går på perrongen på den andre siden av toget, døren var åpen. Avstanden til mennene var omtrent like lang som til den gule kassa på utsiden av mitt vindu...dermed er også den i fokus Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Nydelig. Og nå har du jo også noe du kan rane folk med. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 OK,etter mange runder i tenkeboksen er jeg kommet frem til at mitt Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS skal byttes ut med et annet objektiv med topp bildekvalitet og da står det om disse: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS Canon EF 17-40mm f/4 USM L Canon EF 24-70mm f/2.8 USM L Canon EF 24-105mm f/4 USM L IS Canon EF 28-70mm f/2.8 USM L Sistnevnte får jo enormt bra kritikk,men da mister jeg jo også en del vidvinkel, noe jeg til gjengjeld får med det første her da på bekostning av byggekvalitet, hva mener dere Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Om du ikke har fullformatsplaner går du for 17-55. Har du det er den beste (og eneste) av de objektivene som gir akseptabel vidvinkel 17-40, men det er til gjengjeld ikke kjent som et godt objektiv på fullformat. Hva er galt med f.eks. Tamron 17-50? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Om du ikke har fullformatsplaner går du for 17-55. Har du det er den beste (og eneste) av de objektivene som gir akseptabel vidvinkel 17-40, men det er til gjengjeld ikke kjent som et godt objektiv på fullformat. Hva er galt med f.eks. Tamron 17-50? Vet ikke om det er noe galt med Tamron,har bare ikke noen erfaring med dem og derfor er det ikke med,men om noen mener at en får fullgod bildekvalitet med den er den av intresse . Vet jeg mister litt vidvinkel men har snust litt på 24-70 f/2,8 , vil helst ha 2,8 fordi den blir brukt en del innendørs og til tider uten blitz feks i kirker under brullup. Ja det er vanskelig dette,men har ikke lyst til å kjøpe et objektiv som en blir missfornøyd med og så må selge igjen, derfor håper jeg på tips fra andre. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg tror faktisk du ville bli mer fornøyd med 24-105/4L IS da. Eller 17-55. Forskjellen i vidvinkel mellom 17 og 24mm er større enn forskjellen i tele mellom 55 og 70mm. Og du vinner trolig mer enn ett steg på bildestabilisator i forhold til mer lysstyrke. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Mye mer. Noen tror at en blender skal gjøre susen, men det er jo mer hjelp i tre blendere. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Klarer man seg med 24mm som videste blender brennvidde, så er det ikke tvil. 24-105mm f/4 IS. Må innrømme at det frister for meg også; men da begynner jeg å få en objetkivpark som skriker etter en 5D Tom Endret 25. juli 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 24mm blender var da storflott. Med blender på 24mm på et 24-105 blir det jo litt spesielle f/1.0-4.5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå