Gå til innhold

Objektiver for vidrekommende/proffer med Canon kamera

Anbefalte innlegg

Der er du egentlig inne på noe viktig, Crazysteps! Jeg bruker f.eks. min 70-200 på 400D'en, ikke på 30D'en. Rett og slett fordi 2MP ekstra gir bedre mulighet for beskjæring! Tross alt kan man beskjære temmelig mye om man ikke skal skrive ut større enn A4. På dataskjerm (eller HD/HD-ready TV) er det enda større mulighet.

Jeg har forresten mulighet til å låne en EF 400mm f/2.8L IS USM, så da får vi virkelig se hva topp-optikk kan levere! Det er i alle fall ei SKIKKELIG bøtte av et objektiv - tett på 6 kilo. Kan trygt si at jeg gleder meg, ja! :) Det verste er at han som eier det betalte 6000,- pluss et objektiv i bytte for det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der er du egentlig inne på noe viktig, Crazysteps! Jeg bruker f.eks. min 70-200 på 400D'en, ikke på 30D'en. Rett og slett fordi 2MP ekstra gir bedre mulighet for beskjæring! Tross alt kan man beskjære temmelig mye om man ikke skal skrive ut større enn A4. På dataskjerm (eller HD/HD-ready TV) er det enda større mulighet.

Jeg har forresten mulighet til å låne en EF 400mm f/2.8L IS USM, så da får vi virkelig se hva topp-optikk kan levere! Det er i alle fall ei SKIKKELIG bøtte av et objektiv - tett på 6 kilo. Kan trygt si at jeg gleder meg, ja! :) Det verste er at han som eier det betalte 6000,- pluss et objektiv i bytte for det...

Men da er vi inne på kameraet,noe som forresten er en av grunnene til at jeg angrer litt på kjøpet av 30D, istedenfor å velge 40D eller 450D. :hmm:

400mm koster vel rundt 60 000 kr så 6000 + et objektiv blir da en rimelig god handel :cool:

Lenke til kommentar
Men da er vi inne på kameraet,noe som forresten er en av grunnene til at jeg angrer litt på kjøpet av 30D, istedenfor å velge 40D eller 450D. :hmm:

Uansett om du har 8, 10 eller 12 megapiksler så har du en god del å beskjære på uten at dette går utover vanlig bruk av bildene.

Ettersom tiden går får man også bedre og bedre bildebehandlingsprogram som kan oppskalere bildet igjen uten å ødelegge så veldig mye.

Når alt kommer til alt koker valget mellom 70-200 f4 IS og 200 f2.8 L ned til følgende ting:

Byggekvaliteten på L-objektivet

Større blender på 200mm'eren (både mer lys og lettere distansering mellom motiv og bakgrunn)

Den fantastiske bokeh'en på 200mm'eren

vekt og størrelsesforskjeller (har mer å si for noen enn andre)

brennviddene fra 70 til 200

IS (kompenserer til en viss grad for manglende lysstyrke)

Noen har dermed mer behov for den ene enn den andre, sånn er det bare.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Uansett om du har 8, 10 eller 12 megapiksler så har du en god del å beskjære på uten at dette går utover vanlig bruk av bildene.

Ettersom tiden går får man også bedre og bedre bildebehandlingsprogram som kan oppskalere bildet igjen uten å ødelegge så veldig mye.

Når alt kommer til alt koker valget mellom 70-200 f4 IS og 200 f2.8 L ned til følgende ting:

Byggekvaliteten på L-objektivet

Større blender på 200mm'eren (både mer lys og lettere distansering mellom motiv og bakgrunn)

Den fantastiske bokeh'en på 200mm'eren

vekt og størrelsesforskjeller (har mer å si for noen enn andre)

brennviddene fra 70 til 200

IS (kompenserer til en viss grad for manglende lysstyrke)

Noen har dermed mer behov for den ene enn den andre, sånn er det bare.

Joda jeg har en del,men det hadde sikkert ikke vært dumt med 450D i så henseende .

Byggekvaliteten er vel lik på begge siden begge er L-objektiv .

Ja vi er forskjellige og har forskjellige behov samtidig som det belyser ting fra flere sider .

Lenke til kommentar
Kan vi ikke skille personlige erfaringer og tester? Det er stor forskjell på et diagram og det å faktisk ha holdt i begge / alle objektivene det er snakk om.

Tja,nå er det vel slik at de fleste må forholde seg til tester da de ikke har mulighet til å prøve objektivene, så derfor må vi vel bruke begge deler.

I tillegg er vel tester mere enn et diagram og er som regel veldig nøytrale,noe som ikke alltid er tilfelle med personelige erfaringer der det ofte kan bli "mitt er best"

Men veldig hyggelig med personelige og nøytrale uttalelser fra folk som har eksemplarer av forskjellige objektiver.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tja,nå er det vel slik at de fleste må forholde seg til tester da de ikke har mulighet til å prøve objektivene, så derfor må vi vel bruke begge deler.

Men la nå for guds skyld de som har personlige erfaringer ytre sine observasjoner.

Lenke til kommentar

Men la nå for guds skyld de som har personlige erfaringer ytre sine observasjoner.

Hvem har nektet dem det ????

Her er det fritt frem for å ytre sine erfaringer/meninger .

Jeg vet ikke om noen som er nektet det,at andre har et annet syn enten utifra tester eller personelige erfaringer må dog tolereres,ingens syn her er hevet over andres.

Lenke til kommentar
Vel da var ordren et faktum, har bestilt følgende :

Canon EF 70-200/4,0 IS USM kommer seg på ca 7000 kr nytt.

Fint om du kunne legge inn noen erfaringer på denne fine tråden når du får den.

Det foresten mistenkelig mye brukt f2.8 med og uten IS å få kjøpt for tiden.

Lenke til kommentar
Vel da var ordren et faktum, har bestilt følgende :

Canon EF 70-200/4,0 IS USM kommer seg på ca 7000 kr nytt.

Fint om du kunne legge inn noen erfaringer på denne fine tråden når du får den.

Det foresten mistenkelig mye brukt f2.8 med og uten IS å få kjøpt for tiden.

Det skal jeg gjøre.

Når det gjelder f/2,8 så er gjengangern at det er for tungt hos de jeg har snakket med og som skal selge, de sier det blir for tungt og blir dermed satt igjen hjemme , synd det er ellers et ypperlig objektiv.

Å da sier jeg lykke til med den da snekkern.-

jeg venter til litt senere i sommer så ligger det vel litt a vert her å.

Takk

Lenke til kommentar

Jeg tror du gjorde et bra valg, jeg Snekker'n.

Med tanke på nytte/bruk/pris så kommer du nok til å bli veldig godt fornøyd. Det er greit at andre her anbefaler fastoptikk, men det er ikke en løsning som er like god for alle.

Folk har forskjellige preferanser og det får de bare ta til seg.

Skulle du mot formodning finne ut senere at du trenger/vil ha f/2.8 så kan du alikevel selge objektivet uten noe særlig tap og kjøpe et nytt.

Men som sagt, jeg tror nok du har gjort en grundig og gjennomtenkt avgjørelse.

Lykke til med det nye objektivet.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg ville byttet ut disse 2 :

1: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM 8 572,00

2: Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro 4 754,00

med:

Canon 24-105mm L IS USM som ligger på 8500,00.

Og hvis du absolutt trenger macro linse ville jeg heller gått for canon 60mm macro med 1:1 bildeforstørrelse. Den er også billigere en 100mm'n...

Lenke til kommentar
Jeg ville byttet ut disse 2 :

1: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM 8 572,00

2: Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro 4 754,00

med:

Canon 24-105mm L IS USM som ligger på 8500,00.

Og hvis du absolutt trenger macro linse ville jeg heller gått for canon 60mm macro med 1:1 bildeforstørrelse. Den er også billigere en 100mm'n...

Problemene dine her er vel ganske klare:

1. Hvor ble det av det viktige 17-24mm brennviddeområdet?

2. Du skifter ut et makroobjektiv med et non-makroobjektiv. Disse har to forskjellige bruksområder. Løsningen din er å da hive inn et nytt makroobjektiv.

Det kommer altså an på om

a) trenger du MEST 17-24 eller 55-105mm på ditt normalobjektiv?

b) er det mest praktisk med 60mm eller 100mm til makro?

Jeg MÅ ha 17-24mm på mitt normalobjektiv.

60mm blir for snaut på makro da jeg skremmer alle småkryp, samt skygger for blitzen.

Dessuten, jeg dekker området rundt 100-200mm med 100mm makroobjektivet mitt.

Lenke til kommentar

kanskje lit off-topic, men hvor lang tid tar det før en service pakke sendes fra Oslo?

har kjøpt Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM fra en nettbutikk, pluss at jeg har et nytt Canon 40D kamerahus som venter på objektivet sitt.

" 08.04.08 17.37 INNLEVERT POSTTERMINAL 0024 OSLO"

og nå i dag, over ett døgn etter står d fortsatt ikke at de har sendt det nordover til trondhiem :/

blir spennende å prøve mitt første speilrefleks ihvertfall:)

ha en fortsatt finfin kveld

Lenke til kommentar

Vanligvis går den senest dagen etter.

Men jeg var borti noe lignende nylig. Da var det rett og slett at adresselappen var blitt klistret på feil, slik at det oppstod en brett på strekkoden.

Det er nettopp denne strekkoden som brukes for pakkesporingen. Enkelte steder skriver de da inn nr'et på pakken istedet. Resultatet for min del ble at pakken ble forsinket, pakkesporingen virket ikke, men jeg fikk den til slutt.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
kanskje lit off-topic, men hvor lang tid tar det før en service pakke sendes fra Oslo?

har kjøpt Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM fra en nettbutikk, pluss at jeg har et nytt Canon 40D kamerahus som venter på objektivet sitt.

" 08.04.08 17.37 INNLEVERT POSTTERMINAL 0024 OSLO"

og nå i dag, over ett døgn etter står d fortsatt ikke at de har sendt det nordover til trondhiem :/

blir spennende å prøve mitt første speilrefleks ihvertfall:)

ha en fortsatt finfin kveld

Hvis jeg husker rett, så registreres ikke pakken neste gang før den er fremme. Så det kan godt hende at du har pakke i morgen.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...