kake_fisk Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 This computer does not appear to have a soundcard that has a MIDI In port. Men betyr ikke dette at mitt lydkort ikke har en MIDI port, da må jeg vell kjøpe ett nytt? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Som før nevnt, så kan det være at datamaskinen din ikke registerer keyboardet du kobler til. Det kan være et USB- basert problem, som for eksempel at driveren må legges inn på forhånd. Videre kan det jo være at softwaren du bruker, ikke er helt oppdatert, slik at den ikke registrerer midi- tastaturer over USB. Hvis softwaren du bruker trenger en gameport, så trenger du jo det. Da foreslår jeg heller at du skifter ut softwaren, altså opptaksprogrammet. Når det gjelder å "kjøpe nytt kort", så er faktisk MIDI via gameport på vei ut, for å si det mildt. Jeg har et ganske nytt kort til mange tusen kroner, og der er det ikke støtte for MIDI via gameport. Det er gammel teknologi. Skal du bruke det, trenger du også en spesiell kabel, en D-sub til MIDI- kabel, og du kan ikke bruke USB. Det er en eldre måte å koble disse tingene sammen på. Keyboardet ditt må ha en DIN 5- pins plugg, merket "MIDI out". Skal du bruke de interne lydene i Keyboardet, styrt av sequenceren, må den også ha en maken 5- pins MIDI- plugg, merket "MIDI in". Videre må du inn i keyboardet, og skru av MIDI send til de interne lydene. Som før nevnt, bør du skaffe deg kunnskap om keyboardet du har, og programvaren du bruker. Jeg kjenner ikke noen av delene, og kan ikke gi deg detaljkunnskaper. Nettsidene til produsentene er et bra utganspunkt. Beklager hvis dette kan virke litt komplisert, men det er faktisk ikke slik at man kan skrive en bruksanvisning av typen "1: koble sammen tingene. 2: Lag kul musikk". Det er litt mer jobb enn som så. Endret 10. mars 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Takk for hjelpen! Jeg kontaktet Casio, de ga meg driveren til keyboardet. Nå kan jeg spille inn fra keyboard til pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå