Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

raid0 feil. Hd`er skrur seg av?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat fått et aldri så lite(digert) problem med PC-en min.

Etter å ha hatt et feilfritt raid0-system siden November i fjor med to Seagate sata 500gb-disker sluttet de plutselig å fungere her om dagen. Det skjedde samtidig med at jeg måtte nappe ut strømmen til en vifte som begynte å lage forferdelig mye skurr. I samme prosessen klarte jeg å nappe ut ide-kabelen til cd-rommen min. Da ville plutselig Windows ikke boote, go Checkdisk insisterte etter lang booting-tid at den ville sjekke diskene.

Etter sjekken var gjennomført, så restartet PC-en, Windows xp bootscreen kom opp, så blir skjermen svart og man kan høre et lite "knepp" fra hd'ene. Etter mye fikling inne i kabinettet, så så jeg at ide-kabelen til cd-rommen var ute, tenkte det var feilen og satt den inn igjen.

Jeg starter opp sullamitten, Windows Bootscreen kommer opp, og samme greia om igjen. Et lite "knepp", svart skjerm i noen minutter, og tilslutt en BSOD i noen nanosekunder.

Kan et RAID0-setup bli helt ødelagt av en separat ide-kabel som ikke var i?

Er det noen som har hatt samme problemet med harddisker som plutselig bare skrur seg av midt i loadingen og henger hele PC-en?

Jeg tror muligens det bare er en av harddiskene som har blitt ødelagt, siden bootsectoren fungerer helt greit. Det virker som om når den henger seg når den skal til å starte oppstart av selve loginskjermen forbi bootscreen og den begynner å lese fra begge harddiskene.

Er det noen redning?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...