Gå til innhold

tråden om den rødgrønne regjeringa

Anbefalte innlegg

Jeg slenger meg på lista. Det som irriterer meg mest av alt er den tidligere utdanningsministerens kutt i høyere utdanning. At enkelte mennesker ikke fatter at utdanning er nøkkelen til fremtiden er skremmende. Jeg er student, så jeg kommer til å stemme på det partiet som legger det best til rette for oss. Stikkord må vel være 2G i stipend, billig kollektiv og flere studentboliger.

Edit: Glemte et par ting.

1. Poker er allerede tatt opp. Jeg ser ingen grunn til å kriminalisere en form for pengespill, når en statlig kanal reklamerer for et annet. Det kan føre til like høy spilleavhengighet som alt annet.

2. Uttalelser fra enkelte politikere som 'vi skal ta de rike'. Jeg kommer aldri til å tjene noe mer enn gjennomsnittet, med tanke på hva jeg vil jobbe med, og det gjør meg ingenting. Samtidig ser jeg virkelig ikke problemet med at noen drar inn usaklige summer penger. Man får igjen for utdanning, viljen til å satse og arbeidsinnsats.

3. Nå er det en stund siden jeg har sett på debatter (har ikke tv:P), men tidligere virket det som at enkelte politikere i den sittende regjeringen var mer opptatt av å kritisere opposisjonens politikk, enn å fremme sin egen.

Den tidligere utdanningsministeren gjorde/sa mye rart, men jeg synes da han gjorde en god jobb med å få satt Kunnskapsløftet (selv om det var Clemet som startet det hele) i funksjon i skolene. I klassen under meg (VG2) får alle elevene 2.000 kroner i stipend.

1. Det gjør det da vitterlig. Jeg er 18 år gammel og har en kompis på samme alder som har spilt vekk 200.000 på nettpoker. Jeg er klar over at de statlige pengespillene også kan forårsake avhengighet og at folk spiller fra seg hus og kone, men ikke i nærheten av i samme skala.

2. Poenget er jo rett og slett at man skal betale etter evne. De rike har større evne, derfor bør de betale mer.

3. Hvorfor er du så selektiv? Alle partiene holder på slik. Selv om du ikke liker den sittende regjeringen, betyr ikke det at de andre er noe bedre. Alle partiene driver med dette og det har de alltid gjort. Get over it.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den tidligere utdanningsministeren gjorde/sa mye rart, men jeg synes da han gjorde en god jobb med å få satt Kunnskapsløftet (selv om det var Clemet som startet det hele) i funksjon i skolene. I klassen under meg (VG2) får alle elevene 2.000 kroner i stipend.

Ja, det var virkelig flott og få en datamaskin inn i skolen, for nå sitter jo ikke alle bare og spiller i timene, istedenfor og lære.. virkelig flott, jeg har måtte boikotte hele opplegget, og aldri ha den med meg for og faktisk følge med i timen..

Lenke til kommentar

Ja, det var virkelig flott og få en datamaskin inn i skolen, for nå sitter jo ikke alle bare og spiller i timene, istedenfor og lære.. virkelig flott, jeg har måtte boikotte hele opplegget, og aldri ha den med meg for og faktisk følge med i timen..

Du har ansvar for egen læring. Det er ikke kunnskapsministerens oppgave å passe på at du har et visst perspektiv på hva som er viktig. Han viser deg døra og gir deg alle midler du trenger for å komme deg gjennom den døra. Dessverre må du faktisk gå selv. Hvis du absolutt skal spille på skolen er det ingen andre enn din egen feil. Ikke skyld på andre for din egen udugelighet.

Jeg har også PC på skolen (selv om jeg er i det siste kullet som følger reform 97). Det er derimot fordi jeg går på Medier og Kommunikasjon. Jeg sitter også og spiller på den iblant, men den har vært til enorm hjelp i på utrolig mange måter, og jeg kan love deg at den har gjort skolehverdagen min mye bedre og jeg har mye større utnytte av utdanningen min nå.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Data i skolen, burde etter min mening begrense seg til grunnleggende opplæring i office, samt tilbud til mennesker med lese- og skrivevansker. Medier og Kommunikasjon og IKT er unntaket. Dagens ungdom har ikke selvdisiplin, og jeg synes helt ærlig at puggeskolen med disiplin burde komme inn igjen. Jeg har en mor som har jobbet som lærer i alle år, og jeg har venner som jobber som lærere. En venn av meg starter som lærer på ungdomsskolen i år, og han fikk sjokk når han opplevde hverdagen fra lærerens syn.

Lekser ble aldri gjort, elver kranglet på alle avgjørelser som ble tatt, han måtte bruke minimum halve skoletimen på å få de til å roe seg, de forventet karakterene 5-6 uten å gjøre noe som helst, og de svarte frekt når de fikk tilsnakk.

Han innførte den 'gamle skolen' med lekser og disiplin. Nå begynner han å se resultatet i form av at eleven faktisk har kunnskap i fagene, de gjør lekser og er stille i timene. Min mor kjører også samme oppgave, og det fungerer visst bedre enn 'ansvar for egen læring'.

Lenke til kommentar
Data i skolen, burde etter min mening begrense seg til grunnleggende opplæring i office, samt tilbud til mennesker med lese- og skrivevansker. Medier og Kommunikasjon og IKT er unntaket. Dagens ungdom har ikke selvdisiplin, og jeg synes helt ærlig at puggeskolen med disiplin burde komme inn igjen. Jeg har en mor som har jobbet som lærer i alle år, og jeg har venner som jobber som lærere. En venn av meg starter som lærer på ungdomsskolen i år, og han fikk sjokk når han opplevde hverdagen fra lærerens syn.

Lekser ble aldri gjort, elver kranglet på alle avgjørelser som ble tatt, han måtte bruke minimum halve skoletimen på å få de til å roe seg, de forventet karakterene 5-6 uten å gjøre noe som helst, og de svarte frekt når de fikk tilsnakk.

Han innførte den 'gamle skolen' med lekser og disiplin. Nå begynner han å se resultatet i form av at eleven faktisk har kunnskap i fagene, de gjør lekser og er stille i timene. Min mor kjører også samme oppgave, og det fungerer visst bedre enn 'ansvar for egen læring'.

Selv om man har litt mer disiplin går man jo ikke bort fra 'ansvar for egen læring'. Disiplin i skolen er meget nødvendig, men det er fortsatt eleven selv som må lære.

Lenke til kommentar

Akuratt..

Nå var det vel strengt tatt ikke meg selv jeg snakket om da jeg faktisk lar vært og ta med datamaskinen på skolen for og lære. Men når kunskapsministeren sier til ungdom at dem har ansvar for egen læring og gir dem en datamaskin, så sier det faktisk seg selv at man heller sitter og surfer nettby, spiller CS istedenfor og regne matematikk. Harde fakta, men sant.. Ungdomer ønsker og tjene fett, og tar da utdanningen sin eventuelt også for og bli noe dem vil. Men det følger alltid med noen haker av ting dem ikke vil lære. Da følger gjerne fristelsen fram med og ta fram datamaskinen. Jeg mener denne aldri burde vært i skolen slik som nå. Det fungerte fint før da vi hadde et datarom som vi brukte ved behov. Lekser og disiplin tror jeg fungerer, bare se tilbake til 50 tallet kontra nå.

Lenke til kommentar
Lekser og disiplin tror jeg fungerer, bare se tilbake til 50 tallet kontra nå.

Hurra for 50-tallet :new_woot:

Neida. Men jeg opplever det som svært givende å kunne bruke datamaskinen på skolen, både fordi jeg mener å skrive for hånd allerede er avleggs og begrenser seg til notater uansett (noe som i tillegg er mer ineffektivt enn å ta notater i notepad).

For øvrig letter datamaskinene arbeid med kildebruk og hverdagen rett og slett fordi man stadig får bruk for informasjon når temaer man er usikre på kommer opp.

For øvrig går jeg studiespesialiserende, og jeg ser at kanskje ikke alle retningene har like god bruk for PC-er på vgs (les: bygg og anlegg). Og som flere andre har nevnt, er det ingen motstridenheter mellom ansvar for egen læring og disiplin. I tillegg skal det nevnes at jeg selv regner meg som pragmatisk, med utspring i venstresiden.

Lenke til kommentar
"Enda ett tema som absolutt bør sees nærmere på, nemlig poker. Hvorfor i svarte granskogen skal ikke folk få BESTEMME SELV om de vil spille poker sammen med en vennegjeng."

Fordi jeg ikke skal bruke mine skattepenger på å hjelpe folk som har spilt bor hus og penger på poker.

Du er kanskje for å forby alkohol, tobakk, fet mat og sukker også? For jeg ønsker ikke å bruke mine skattepenger på folk som drikker, røyker og spiser seg ihjel.

For øvrig går jeg studiespesialiserende, og jeg ser at kanskje ikke alle retningene har like god bruk for PC-er på vgs (les: bygg og anlegg). Og som flere andre har nevnt, er det ingen motstridenheter mellom ansvar for egen læring og disiplin. I tillegg skal det nevnes at jeg selv regner meg som pragmatisk, med utspring i venstresiden.

Du skal være klar over at elever ved bygg og anlegg sannsynligvis har større bruk for en datamaskin enn det du har. Du har egentlig ikke behov for en datamaskin i det hele tatt du. Gjengen på bygg har god nytte av datamaskin f.eks til modellering, noe som er helt håpløst å gjøre på papir. At du føler at elever ved studiespesialisering har behov for en datamaskin for å skrive stiler på og at det er viktigere enn behovet på bygg for å tegne hus stiller jeg meg svært kritisk til.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Faktisk så tror jeg at høyresiden har en stor mulighet til å komme i regjering neste gang.. men det er lenge til så mye kan forandres da.. selv er jeg bare en måned for ung til å stemme ved neste valg :( (kjipt) men ville ha stemt høyre eller FRP. jeg er for mer personlig frihet, den friheten som SV prøver å stjele fra oss...

personlig syns jeg norge minner mer og mer om en kommuniststat :(

ja, SV sin skjulte idiologi er at de egetlig er en skjult soviet gruppe som skulle overta Norge og gjøre oss om til kamerater hele gjengen

Men jeg lurer på hvordan du vet hvordan en komunist stat ser ut, har du noe erfaring liksom? er du adoptert fra russland kanskje?

Og jeg lurer på om du kan forsvare det du mener er "mer personlig frihet" vil det si mer penger i lommene som siv har stjålet fra deg når du skal bli pensjonist eller noe sånt kanskje?

Vær så snill å forklare denne personlige friheten, dere andre og kan svare på dette hvis dere (kan) vil

Lenke til kommentar

Kanskje ikke SVs ideologi, men mener da Lysbakken kom å sa at han helst ville avskaffe børsen. Eiendomsretten måtte også ut hvis den sto i 'veien for demokratiet'. Det er vel kommunistisk i form av at han omtaler seg selv som revolusjonær marxsist.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=110048

Ang. hvordan en kommuniststat ser ut; Man kan vel bare ta en titt på hvordan de gamle sovietstatene så ut. Man trenger ikke bo i et land, for å se at det er noe galt med styreformen.

Jeg vet ikke hvilken personlig frihet Crex sikter til. Om det er om man skal ha valg til kun private skoler og sykehus, eller om det er snakk om å ha døgnåpne utesteder.

Når det kommer til skattespørmålet. Jeg leste senest i Aftenposten i dag at toppskatt ligger kun 24 000,- kr over gjennomsnittet hvis man har fulltidsjobb. Noe som er en altfor lav grense. Sett den på 5/600 000,- så den ikke rammer vanlige, arbeidende mennesker, men heller de 'rike', som den er laget for beskatte.

Jeg er veldig positiv til skattelegging, men jeg hadde helst sett at pengene ble brukt annerledes på flere områder. Kuttet støtte til religion/kirker og u-hjelp(det er en forskjell på u-hjelp og nødhjelp, som jeg er for!) Jeg skal legge til at dette ikke er noe den rødgrønne regjeringen har satt istand, men har holdt på i mange år, bortsett fra støtte til koranskoler i Pakistan, en beslutning jeg ikke kan fatte.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article316005.ece

Jeg hadde helst sett at disse pengene hadde blitt brukt til utdanning i Norge.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Gud bedre. Tråden består stort sett av personangrep på politikere, ubegrunnede argumenter basert på egeninteresse og at regjeringen er en gjeng med kommunister som vil stjele vår frihet. Er dette den beste kritikken man kan komme med mot den rød-grønne regjeringen?

Jeg foreslår at denne tråden skifter navn til "Den store sutre-tåden".

Lenke til kommentar
Gud bedre. Tråden består stort sett av personangrep på politikere, ubegrunnede argumenter basert på egeninteresse og at regjeringen er en gjeng med kommunister som vil stjele vår frihet. Er dette den beste kritikken man kan komme med mot den rød-grønne regjeringen?

Jeg foreslår at denne tråden skifter navn til "Den store sutre-tåden".

Jeg foreslår at du isteden for å kritisere andres meninger og argumenter hvorav flere av de faktisk er basert på hardfakta, kommer med dine egne argumenter eller kritikk rettet mot politikkføringen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager at jeg har vært litt sen i avtrekkeren....

vanvittig_pris-499x374.jpg

Men jeg blir bare så hinsides forbanna over å ha blitt lurt til å kjøpe dieselbil.

Vi har mye å takke den rød-grønne regjeringen for, først og fremst for de 14 renteøkningene, alle brutte barnehage løfter, og nå altså dieselsvindelen…

Jeg vil kalle det for en statlig svindel.

Lenke til kommentar

Ah et sted å få ut frustrasjon over regjeringen.

Personlig så hater jeg energi holdningen til regjeringen. Kristin Halvordsen har sagt i media at "Vi vil aldri være for Thorium UANSETT hvor trygd det blir" Hvor er logikken i det ? Det gjør meg forbanna at folk som ikke har peiling på fag omerådene kan ta avgjørelser, det gjelder for så vidt alt. Hvorfor skal noen som ikke har master grad i kjernefysikk ta avgjørelser om bygging av kjernekraft ? Hvorfor skal folk som ikke vet noe om klima styre klima avgifter ?

Som trådstarter nevnte så er infrasturkturen her til lands direkte primitiv. Som andre har nevnt i tråden så hvorfor skal ting som noen kan ødelegge livet på bli forbudt ? Eksempel poker, spille automater osv. Hvorfor skal sammfunnet på død og liv "straffe" de flinke og suksefulle (rike og middelklasse) med avgifter og mye skatt, mens late og mindre flinke skal belønnes ? Det er helt for jævlig at skattepenger går på å fore narkomane, kriminelle og folk som ikke gidder å arbeide. Vet om trygdede folk som kan gå på fest 2 ganger i uken, er du i stand til å gå på fest 2 ganger i uken kan du også jobbe! det er snakk om prioritering, men det er her til lands attraktivt å være slask. Hvorfor gir vi serie-voldekts-personer ett sjapt år i fengsel med TV og internett når de skulle vært kjemisk sterilisert ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Hadde vært litt spennende å sett hva som hadde skjedd med Norge om FrP kom til makta.

..eller, egentlig ikke. Håper jeg aldri får oppleve det.

Viss frp hadde komt til makta ville norge vert ein mykkje bedre stad, ingen utenlandske kriminelle, bedre veiar, meir pengar til minstepensjonistane, mindre avgifter o.s.v.

AP det har jo alerede blit omdøpt til Avgiftspartiet uansett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

ein ting eg hatar noko inni helvette er at den rødgrønne regjeringa slenge dritt om dei på høgre sida heile tida, det virkar som om det er ein mani for dei å prøve å få sine velgera til å le av meiningane til det andre partiet.

Dei andre dei diskuterar med prøvar jo å vere litt seriøse og få ein seriøs debatt, det virkar faktisk slik at dei har bestemt seg for akkurat det dei vill ha, vill resten av folket ha og, men det gjør vi faen meg ikkje!

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Selv om det er mye idioti den rød-grønne regjeringa er skyld i, så er ikke dieselprisen deres skyld. Hovedårsaken til at prisen på diesel har gått i taket er at det er mangel på diesel i markedet for tiden og da går prisen opp. Det er enkel markedsøkonomi folkens.

Det er tusen løgner og saker man kan ta den rød-grønne regjeringa for, så vi trenger ikke å fabrikere feil, heldigvis.

Lenke til kommentar
Viss frp hadde komt til makta ville norge vert ein mykkje bedre stad, ingen utenlandske kriminelle, bedre veiar, meir pengar til minstepensjonistane, mindre avgifter o.s.v.

ein ting eg hatar noko inni helvette er at den rødgrønne regjeringa slenge dritt om dei på høgre sida heile tida, det virkar som om det er ein mani for dei å prøve å få sine velgera til å le av meiningane til det andre partiet.

Dei andre dei diskuterar med prøvar jo å vere litt seriøse og få ein seriøs debatt, det virkar faktisk slik at dei har bestemt seg for akkurat det dei vill ha, vill resten av folket ha og, men det gjør vi faen meg ikkje!

Det er greit nok å ha mer tro på Frp-politikk enn rødgrønn politikk, men her tror jeg enhver objektiv person med sunn fornuft vil kunne tilbakevise påstandene dine. Politikk handler om prioriteringer. Noe må til en viss grad ofres. Frp hadde, uansett hva de lover, aldri greid å greid å renske bort alle samfunnsproblemene (større og mindre) over kort tid. Jeg for min del er sikker på at de ikke ville det over lengre tid heller, men din irritasjon over regjeringen beløper seg jo uansett over hva de har utrettet over kortere tid, så det trengs jo ikke iberegnes her.

Når det gjelder at de rødgrønne slenger dritt og lager useriøse debatter har du helt rett, men jeg tviler på at du har analysert emnet noe videre. Her er nemlig opposisjonen ikke synlig noe bedre.

Alt i alt vil jeg si dine ytringer er preget av et lite nyansert syn på politikk.

Edit: Endret ordlyd et sted.

Endret av toysegutten
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er greit nok å ha mer tro på Frp-politikk enn rødgrønn politikk, men her tror jeg enhver objektiv person med sunn fornuft vil kunne tilbakevise påstandene dine. Politikk handler om prioriteringer. Noe må til en viss grad ofres. Frp hadde, uansett hva de lover, aldri greid å greid å renske bort alle samfunnsproblemene (større og mindre) over kort tid. Jeg for min del er sikker på at de ikke ville det over lengre tid heller, men din irritasjon over regjeringen beløper seg jo uansett over hva de har utrettet over kortere tid, så det trengs jo ikke iberegnes her.

Når det gjelder at de rødgrønne slenger dritt og lager useriøse debatter har du helt rett, men jeg tviler på at du har analysert emnet noe videre. Her er nemlig opposisjonen ikke synlig noe bedre.

Alt i alt vil jeg si dine ytringer er preget av et lite nyansert syn på politikk.

Edit: Endret ordlyd et sted.

Du kan jo tjene meir pengar på frp sin politik og:

Nesten ingen pengar til asylmotak, mindre pengar til fengsela og mindre pengar i oppfydning, reparering av veiar når det skjer ein ulykke og masse meir.

Lenke til kommentar

Dét er greit nok. Poenget var nå mest at det er veldig naivt å tro at et politisk parti ved å føre sin politikk vil skape gull og grønne skoger på kort tid. Det tror nok neppe Frp-politikerne heller. Jeg har i alle fall ikke hørt en Frp-politiker uttale noe sånt som at "hvis vi kommer til makten blir alt bra med en gang, og alle får det bedre".

Når det skal sies, er det flere grunner til at jeg ikke er særlig glad i Frp. Det har med deres konservative holdning i diverse verdispørsmål å gjøre, blant annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...