CCola Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Heisann! Jeg har tenkt å gå Master i teknologi - Data/IT. Jeg trodde jeg bare trengte 2FY og 3MX for dette. Men jeg leste litt på opptakskrav: Master Data/IT Datalinjen innen Master i teknologi tar opp studenter med Bachelor i ingeniørfag/høgskoleingeniør med enten 3-årig datalinje eller et fjerde påbyggingsår i data. Er du ingeniør med annen bakgrunn enn data kan du starte ved Data/IT etter ett års påbyggingsstudie. Dersom du har bred IT-faglig bakgrunn i programmering, systemarbeid og nettverk kan du tas opp ut fra en faglig vurdering. Innenfor nevnte utdanningsløp må det inngå fordypning i fag, emne eller emnegruppe av minimum 80 studiepoengs omfang eller integrert utdanning av minimum 120 studiepoengs omfang innenfor fagområdet for mastergrad. I tillegg er det krav om forkunnskaper i matematikk/statistikk på minimum 30 studiepoeng, som tilsvarer Matematikk 1, 2 og 3 pluss Statistikk/Sannsynlighetsregning i rammeplanen for treårig Bachelor i ingeniørfag. Så, jeg lurer på.. Hva trenger jeg egentlig? Lenke til kommentar
sureup Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 du har nok valgt et 2årig masterstudium der? Vel et helt masterstudium fra bunnen av krever 5 år. Det du har valgt er påbygning fra bachelor til master, altså bachelor= 3 år + 2 år master = 5 år som er et helt master studium tilsammen. Så du må enten gå bachelor først i 3 år og så bygge det videre til master eller få nok kompetanse på andre måter + den matemattiken som kreves (som man burde få i bachelorgraden) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Masterstudiumet der er på to år, som sureup sier. Du må da ha 3 års utdannelse i forkant. Det du søker er dette du leter etter. Det krever bare 3MX og generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Ah.. Det var egentlig det jeg trodde.. Takk for svar! EDIT: 212 804 (5-årig studium) - 212 702 (2-årig påbygning) Om jeg da søker med 5årig studum nummrene. Da trenger jeg ikke søke Bachelor først? Endret 8. mars 2008 av CCola Lenke til kommentar
sureup Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Om jeg da søker med 5årig studum nummrene. Da trenger jeg ikke søke Bachelor først? korrekt Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Men de har vel ikke 5årige studium ved HiN? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Men de har vel ikke 5årige studium ved HiN? Er ikke dette det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Antall semester 4 Du søker først på Bachelorstudiet via samordna opptak, og når du er ferdig med det søker du på masterstudiet lokalt. Ved NTNU og NHH blir du tatt opp til alle fem årene når du først er tatt opp, altså er det femårige studier. Ved HiN (og de fleste andre høgskoler) blir du tatt opp til treårig bachelor, og må konkurrere på nytt igjen for opptak på masterstudiene. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Antall semester 4 Du søker først på Bachelorstudiet via samordna opptak, og når du er ferdig med det søker du på masterstudiet lokalt. Ved NTNU og NHH blir du tatt opp til alle fem årene når du først er tatt opp, altså er det femårige studier. Ved HiN (og de fleste andre høgskoler) blir du tatt opp til treårig bachelor, og må konkurrere på nytt igjen for opptak på masterstudiene. Såå.. Ska jeg søke 5åring, eller 3 år bach og deretter 2 år master? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det kommer helt an på hva målene dine. Kommer du inn på NTNU så ville jeg satset på 5årig sivilingeniørutdannelse der, det har litt mer prestisje. Er ikke sikkert tidene er like gode om et par år som nå (i dag får vel alle ingeniører og sivilingeniører jobb...). Men for all del, er du flink og får gode karakterer så er det ingen hindring å ha gått på en høgskole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå