fneset Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Hei. Lager for tiden ei heimeside til ein restaurant. Har laga noen menyknapper som er eit bilde. Disse er da linka videre med ein hyperlink. Men, vil ha det slik at når musa peiker over "linken" (altså bildet) så skal linken skifte farge. Linken er nå kvit med svart ramme rundt, og skal bli blå med svart ramme rundt når musepeikeren er over linken. Det eg tenkte var å lage ein nøyaktig lik knapp berre denne blir blå inni. Så når musepeikeren er over så skifter den bilde fra kvit knapp til blåknapp. Det vil da sjå ut som det er fargen inni som skiftes og ikkje heile bildet. Har gjort dette før, men finn ikkje denne funksjonen på dreamweaver. Noen ideer? Hadde sett veldig pris på svar:) Mvh Frank Lenke til kommentar
semafor Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Ah, crap. Enda et Dreamweaver-offer. Dette kan gjøres ved hjelp av to, TO, linjer i CSS: <ul id="meny"> <li><a href="#">Bybanen</a></li> <li><a href="#">Brann</a></li> </ul> css ul#meny a { background: transparent url(meny-bakgrunn.gif); } ul#meny a:hover { background: transparent url(meny-bakgrunn-hover.gif); } Dropp Dreamweaver. Lenke til kommentar
fneset Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Ah, crap. Enda et Dreamweaver-offer. Dette kan gjøres ved hjelp av to, TO, linjer i CSS: <ul id="meny"> <li><a href="#">Bybanen</a></li> <li><a href="#">Brann</a></li> </ul> css ul#meny a { background: transparent url(meny-bakgrunn.gif); } ul#meny a:hover { background: transparent url(meny-bakgrunn-hover.gif); } Dropp Dreamweaver. Hehe. Hvilet program du når du bruker css da? CSS er bare ei fil som forteller korleis sida skal sjå ut? Går ikkje an å bruke både dreamweaver og CSS? Må innrømme at det sikkert er 4-5 år sidan eg har drevet med heimesider, så er kanskje litt utdatert:P hehe.. Har for det meste programert php. Lenke til kommentar
lassejl Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Selvfølelig går det ann å bruke dreamweaver og CSS. Du kan foreksempel skrive det som semafor har skrevet i en notepad fil og lagre som "stil.css". Deretter høyreklikker du på siden din i dreamweaver og velger CSS>Attach style sheet og finner fram "stil.css". Deretter kan du fylle ut cssen med alt som har med layout og gjøre, og utseendet på html filen vil automatisk rette seg etter dette. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Dreamweaver er vel helt greit a skrive i, men ville ikke brukt noen av DW auto-funksjonene. Selv bruker jeg Notepad2. Lenke til kommentar
fneset Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Dreamweaver er vel helt greit a skrive i, men ville ikke brukt noen av DW auto-funksjonene. Selv bruker jeg Notepad2. oki. Takk for svar:) Fikk det til;) Men gjorde det på ein litt anna måte. Får gjere neste side med CSS:) Lenke til kommentar
Fløffi Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Det enkleste er å bruke ett stilark for ALLE sidene, og bruke php include til menyen Så slipper du å knote med hver side.. tenk for et styr når du skal oppdatere layout eller meny.. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jøss, kan en bruke include-funksjonen til å inkludere flere filer enn PHP-filer? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Dreamweaver er vel helt greit a skrive i, men ville ikke brukt noen av DW auto-funksjonene. Enig der. Selv bruker jeg Dreamveawer, og kan fint lite av autofunksjonene. Det er bare greit at den markerer ting opp i forskjellige farger, samt fullfører setningen. Skriver jeg bac og trykker enter så kommer det background foreksempel. Ganske greit. Lenke til kommentar
semafor Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Aptana er et åpent kildekodeprosjekt webmonkey IDE. Det støtter html, css, JS, PHP, etc. Selv bruker jeg Dreamveawer, og kan fint lite av autofunksjonene. Det er bare greit at den markerer ting opp i forskjellige farger, samt fullfører setningen. Skriver jeg bac og trykker enter så kommer det background foreksempel. Ganske greit. Du beskriver Aptana. I motsetning til DW er det gratis og DEILIG! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Notepad2 farger ogsa. Det har stotte for 21 forskjellige "sprak". Alt med auto-complete, auto-close og sant synes jeg blir for dumt. Det er ihvertfall ikke sa lurt nar man er en nybegynner. man ma jo kunne alle kodene utenatt Lenke til kommentar
semafor Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Notepad2 har jeg brukt store deler av webmonkeylivet mitt, men du går ikke tilbake til Notepad2 etter Aptana. Aptana kan jobbe mot SVN, CVS, omtrent alle store prosjektstyringssystemer, du har tilgang til alt fra Eclipse Projects og så videre. Nja, viktigere å vite når du skal bruke kodene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå