Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eierskifte av bil og årsavgift

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal selge bilen min, og i den forbindelse har jeg noen spm!

Hvem er ansvarlig for at skjemaet "melding om kjøretøy som skifter eier" blir levert inn? Selger eller kjøper?

Og det samme med årsavgiften. Hvem er juridisk ansvarlig for at årsavgiften blir betalt?

Jeg har gjort avtale om at årsavgiften skal betales av kjøper, men jeg kan jo ikke være 100% sikker på at han/hun gjør dette. Om kjøper ikke betaler, står jeg med noe juridisk ansvar ovenfor tollvesenet? Da med tanke på eventuelle straffegebyr?

Fant ikke noen passene kategori under bil og motor, så velger å poste innlegget under juss. Om noen måtte føle for å flytte meg til en mer korrekt kategori, så gjør det :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selger er ansvarlig for at melding om eierskifte blir levert.

På regningen du har fått på årsavgiften så står det at eier av kjøretøyet pr.1. januar er ansvarlig for årsavgiften uansett hva som er avtalt mellom kjøper og selger

OK

Men om denne årsavgiften da ikke blir betalt, får eier på 1 januar noen sanksjoner? Foruten at kjennetengene blir klippet?

Lenke til kommentar

Flyttes til bil, vi prøver her. :)

Eier per 1. januar er hovedansvarlig, selges bilen innen 25. mars blir ny eier solidarisk ansvarlig.

I praksis betyr dette at Tollvesenet vil komme til deg for penger, og om du er blakk, vil de gå til neste eier.

Jeg vil anbefale deg å ikke stole på noen rundt dette, og heller selge bilen med årsavgift inkludert (legg på summen i salgssummen - for kjøper blir jo dette det samme, han skal jo uansett betale den summen). Dessverre finnes det litt for mange som går på denne smellen.

Sanksjoner er 250kr i gebyr, avskiltningsbegjæring, statens innkrevningssentral, etc. :)

Lenke til kommentar
Selger er ansvarlig for at melding om eierskifte blir levert.

På regningen du har fått på årsavgiften så står det at eier av kjøretøyet pr.1. januar er ansvarlig for årsavgiften uansett hva som er avtalt mellom kjøper og selger

Jeg kjøpte bil i januar og årsavgift skulle ettersendes til meg, men jeg har enda ikke mottatt noen årsavgift. Jeg har purret på forrige eier for å få denne tilsendt, men fremdeles ikke mottatt noe. Hvis jeg ikke får betalt den innen 25. (?) mars er det da den tidligere eieren som får en eventuell betalingsanmerkning og må betale purregebyret?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Eier per 1. januar er hovedansvarlig, selges bilen innen 25. mars blir ny eier solidarisk ansvarlig.

I praksis betyr dette at Tollvesenet vil komme til deg for penger, og om du er blakk, vil de gå til neste eier.

Gikk selv på den smellen og solgte en bil i fjor og kjøper så han skulle betale den, men visste ikke noe ting før en ny regning med purreavgift i posten. Prøvde å få taki nåværende eier, men han var på rehablitering for narkomisbruk. Ringte da tullvesenent og det kan en f*** i om jeg skulle være blakk eller ikke. Så om man sier at man er blank hjelper ikke stort. Du om står som eier på en bil pr.1.1 skal uansett betale den avgifta. Betaler man ikke da kan staten gå til arbeidsgiver å be de trekke årsavgifta fra lønna. Jeg valgte bare å betale fordi jeg vil ikke ha betalingsanmerking hengde over meg. Sure penger så vær oppmerksom og ikke stol på noen.

Lenke til kommentar

Gikk selv på den smellen og solgte en bil i fjor og kjøper så han skulle betale den, men visste ikke noe ting før en ny regning med purreavgift i posten. Prøvde å få taki nåværende eier, men han var på rehablitering for narkomisbruk. Ringte da tullvesenent og det kan en f*** i om jeg skulle være blakk eller ikke. Så om man sier at man er blank hjelper ikke stort. Du om står som eier på en bil pr.1.1 skal uansett betale den avgifta. Betaler man ikke da kan staten gå til arbeidsgiver å be de trekke årsavgifta fra lønna. Jeg valgte bare å betale fordi jeg vil ikke ha betalingsanmerking hengde over meg. Sure penger så vær oppmerksom og ikke stol på noen.

Så leasingselskapet som eide bilen min ut i januar måned, kan måtte betale årsavgifta hvis jeg ikke gjør det, uten at de har noe de skulle sagt? Det hørtes litt merkelig ut. Hvordan kan jeg vite om årsavgifta er btalt eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...