Gå til innhold

Lightroom lager støy på bildene?

Anbefalte innlegg

Heisann

Sitter med endel bilder som jeg har tatt med ISO 1600 på GX-10 kamraet mitt.

Og det virker som om lightroom automatisk justerer noe så det blir mere støy på bildene?

Når jeg sitter og blar på bildene under "Develop" så kan jeg se på linja nede at bildene er med mørk bakgrunn, og først når jeg velger bildet og får det opp stort så er først den sorte bakgrunnen sort, men under "loadingen" til lightroom så legges det til masse blått støy i bilden, og bakgrunnen som var sort er nå full av blåe prikker...

Noen forklaring på hviorfor dette skjer?

Er det noen fom for justering som lightroom gjør automatisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kan være det som Cybbe nevner.

Se oppe i histogrammet, til venste er det en 'pil' opp. Prøv og klikk den av og på og se.

En annen mulighet er dette:

Previewbildet som LR viser før den har lastet inn hele bildet er 'behandlet' i kameraet, og egentlig ikke 'raw' dataene.

Når LR loader bildet henter det inn alle dataene, tolker de og viser alle detaljene. Da er det naturlig at det kommer mer støy, siden 'preview' bildet er 'gjennomsnittlige' bildeverdier på en måte om du skjønner hva jeg mener... Altså alle detaljer blir ikke gjengitt der, bare de mest 'dominante' farger/detaljer blir vist.

Hrm... Tror det ble en dårlig forklaring. Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Ja er ikke det med og markere utbrente osv...

Er helt sort bakgrunn, også når lightroom har lasten inn raw filen blir det masske blåe prikker/støy i bildet..

Det som er mest iriternede er at jeg klarer ikke justere slik at bildet blir like bra som før støyen kommer...

Så bildet ser bra ut mens det loader, og når det er ferdig og loade så er det mye mere støy...

Ehm fant akkurat ut om jeg justerer hvitbalansen så forsvinner støyen nesten helt.

Hadde manuelt justert hvitbalansen på kamraet da jeg tok bildene og blei vist ikke noe bra det?

Brukte snøen som referanse for og justere den med kamraet.

Ser at hvtbalansen står på 3250 som bildet er tatt og setter jeg den til 4500 er så godt som all støy borte av det som legges til da.

Bildene er tatt i sånn oransje gatelys belysning, blir vell kansje for mye for kamraet og rette opp oransje snø til hvit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...