CrZy_T Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Okei ... Her sitter jeg i min egen verden og nyter en bedre pizza fra Peppes. Jeg titter ned på kvitteringen og innser at fullt VISA-nummer står oppgitt på kvitteringen. Når jeg begynner å tenke meg litt mer om, så innser jeg at ganske mange mennesker vil ha sett den kvitteringen før den endte opp hos meg, i tillegg til at sjåføren sitter igjen med en kopi (eller jeg har vel egentlig kopien). Litt småbekymret roter jeg frem kvitteringen fra mandagen og innser også der at mitt fulle VISA-nummer står.. Er det bare noe jeg ikke har fått med meg tidligere, eller har Peppes begynt med dette nå nylig? Jeg mener å huske at de tidligere sensurerte deler av nummeret, men det er mulig jeg husker feil. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Sjåføren må ha nummeret på kvitteringen fordi han sjekker det opp mot kortet ditt. Det er dessverre den eneste måten å gjøre det på. /Tidligere ansatt Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Jeg har handlet "noen" pizza'er på peppes, og jeg har aldri blitt spurt om å vise kortet mitt når jeg får pizzaen, verken når jeg henter eller får levert. Det burde jo uansett vært fullt mulig å sensurere bort deler av kortnummeret også. Fjerner man f.eks det 4 miderste så er man jo langt på vei. Grunnen til at jeg blir overrasket er jo at CVC-koden kan genereres ut av kortnummeret og utløpsdatoen. Tar man utgangspunkt i at VISA-kort er gyldig i 3 år, og kunden sjeldent bruker dette de siste 3 månedene av gyldigheten (siden kunden da har fått nytt) så har man ca. 1:30 sjanse for å tippe riktig uløpsdato (og dermed cvc-kode). Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det var vanlig før med nummeret på lappen. Men det er mange år siden det, av sikkerhetsmessige grunner, ble standard å bytte de første sifrene med XXXXXXXX. Her tror jeg det bare er Peppes som henger etter. De har sikkert gamle betalingsterminaler. Men det sikkert ikke så mange hos Peppes som er klar over dette. De kan pizza, men ikke nødvendigvis betalingssikkerhet. Jeg vil anta en henvendelse til dem eller et leserbrev i en avis får også Peppes opp på 2008-nivå (eller mer korrekt: 1999-nivå...) Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Som jeg nevnte i første post, mener jeg de gjorde dette tidligere (byttet ut noen siffer med XXXXX). Skal se om jeg klarer å hoste opp noen gamle kvitteringer og dobbeltsjekke. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Rutinene har forandret seg, og sjåføren skal nå sjekke alle kort. Dersom de ikke gjør det er det rutinebrudd. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 merkeligt at de har slikt system. Jeg kjører taxi og kan vel fortelle litt hvordan me har det. (noe som de og burde kunne få til) Drar du visakortet hos meg (kjører lokal taxi i rogaland) så får jeg ut 2 kviteringer. Orginal kviteringen som jeg beholder. Og kopi av kvitering. Orginal kviteringen har hele visa nummeret. Men den tar jeg med til sjefen og beholder den som bevis. Kunden sin kopi av kviteringen inneholder begynnelsen på kortnummeret. Men de siste tallene er fjernet. Dette er fordi det finnes kunder osv som kan finne på å kaste kviteringen rundt uten å tenke seg om. Og er ikkje akkurat meningen at andre skal kunne finne den og vite kortnummeret. Så peppes pizza burde vel greie få til noe slikt. Er vel ikkje alle kundene deres som finner på å kaste det sikkert i søppelet eller ta vare på den. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Rutinene har forandret seg, og sjåføren skal nå sjekke alle kort. Dersom de ikke gjør det er det rutinebrudd. Vil dette da si at jeg husker korrekt ved at det fulle VISA-nummeret ikke sto på kvitteringene tidligere? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Ja, det tror jeg, men jeg kan ta feil. Lenge siden jeg jobbet der nå. Når det gjelder taxi-argumentet må du huske at sjåførene ikke har med seg en terminal. De har bare med seg kvitteringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå